Nyheder • 01/09/2017

Fynsk Erhvervs formand: Broen skal ikke malkes for flere penge

Som det fremgår af Fyens Stiftstidende d.d., foreslår Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen, at den vestfynske motorvej skal udvides med det tredje spor nu, og at dette skal finansieres ved at låne pengene i Sund & Bælt A/S (læs Storebæltsforbindelsen), samt at lånet skal tilbagebetales, når der på et tidspunkt efter 2020 er midler på finansloven til det. Det vil få som konsekvens, at broafgifterne ikke kan nedsættes som foreslået i regeringens finanslovsudspil med 25% over de næste tre år.

Bro og motorvej hånd-i-hånd
Såfremt der kan findes politisk flertal for at anlægge det tredje motorvejsspor på Vestfyn nu, er det klart at foretrække fremfor nødsporsløsningen. Men vi må tage klart afstand fra finansieringsmodellen, hvor Storebæltsforbindelsen endnu engang kommer til at agere malkeko. Hvis den fynske motorvej skal udvides med det permanente tredje spor som foreslået nu, må der optages lån eller findes finansiering på anden vis. Alt andet vil være en særbeskatning af de trafikanter, som benytter – og finansierer – Storebæltsbroen, hvoraf erhvervslivet udgør langt den største andel. Når Danske Fragtmænd (77 mio.kr.), Arla (40 mio.kr.), Alex Andersen Ølund (18 mio.kr.), Rynkeby (6 mio.kr.) m.fl. dagligt transporterer gods mellem landsdelene har både trængslen på den vestfynske motorvej og de høje broafgifter en negativ indvirkning på deres forretning (virksomhedens årlige omkostning til broafgifter fremgår i parentes). Derudover er der et betydeligt behov for at få udvidet arbejdskraftoplandet mod øst, så der i stigende grad kan tiltrækkes faglært og højtuddannet arbejdskraft til de fynske virksomheder. Det er derfor vigtigt, at udvidelsen af den vestfynske motorvej og nedsættelsen af broafgifterne over Storebælt således går hånd-i-hånd.

Jeg er meget skeptisk over for den model, og jeg kan ikke se nogen grund til at låne pengene af bilisterne. Pengene må findes et andet sted, og det er jo heller ikke sådan, at staten ikke har andre steder at låne, hvis det skal lånefinansieres
Jørgen Dirksen, formand, Fynsk Erhverv – Fyens Stiftstidende 1. september 2017

Vi anerkender, at en nedsættelse af broafgifterne over Storebælt som foreslået i finanslovsudspillet vil medføre flere biler over broen, men ikke alle vil passere den vestfynske motorvej – og dem, der vil, vil nødvendigvis ikke alle køre netop på den strækning i de timer, hvor spidsbelastningen er højest. Privatbilisterne efterlyser i stor udstrækning også lavere broafgifter, hvorfor DF’s foreslåede finansieringsmodel også har en social slagside.

Vi appellerer derfor til, at Storebæltsforbindelsen – og dens brugere – ikke bliver gidsler i de forestående forhandlinger, og de for både Fyn og Danmark så vigtige sager – udvidelsen af det tredje spor på Vestfyn og nedsættelse af broafgifterne – får fuld opbakning og sammen baner vejen for større sammenhæng og samhandel mellem Øst- og Vestdanmark – og udvikling og vækst på Fyn.

Læs her artikler fra fyens.dk, som også er bragt i Fyns Stiftstidende den 1. september:

Fynsk Erhverv: Broen skal ikke malkes for flere penge (31. august 2017)

DF: Lad bilisterne på Storebælt betale for fynsk motorvej (31. august 2017)

Læs også Leder: Nu kan det kun gå for langsomt… (Direktør i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt, 22. august 2017)

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.