Nyheder • 04/06/2025

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år.

“Vi er kommet stærkt fra start i 2025,

og som det ser ud nu, fordobler vi omsætningen i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år,” siger Lars Erik Nielsen, direktør og ejer af Uretek.

Virksomheden arbejder med CO₂-reducerende metoder som fundering med skruepæle og opbrydningsfri reparation af sætningsskader – og løser bl.a. opgaver for forsikringsselskaber, husejere, boligforeninger og professionelle bygherrer i hele landet. I en branche, der er præget af hård priskonkurrence og traditionelle løsninger, har Uretek bevidst valgt en anden retning – med fokus på dokumentation, rådgivning og ansvarlighed.

“Det vigtigste for mig har været at udbygge det faglige fundament. Vi har investeret i avancerede beregninger og dokumentation, så vi kan vise sort på hvidt, at vores løsninger overholder alle danske normer. På den måde får kunderne en større tryghed,” siger Lars Erik Nielsen, der overtog virksomheden i 2023.

Uretek var blandt de første i Danmark til at arbejde med skruepæle, og det stigende fokus på mindre miljøbelastende løsninger i byggeriet har skabt større efterspørgsel på alternativer til beton og omfattende opgravning.

“Byggebranchen har tidligere været ret konservativ, men det har givet os mulighed for at vise, at der findes bedre løsninger. Og vores styrke er, at vi kan dokumentere det,” siger Lars Erik Nielsen.

Ureteks arbejde med dokumentation er et omdrejningspunkt både internt og i dialogen med kunder og samarbejdspartnere.

“Mange er hurtige til at kalde deres løsninger ”bæredygtige” uden, at det rigtig har hold i virkeligheden.

Vi er meget fokuserede på at dokumentere alle vores påstande. Vores ESG-regnskab er tilgængeligt for alle, og vi er i gang med at få EPD’er på alle produkter. Vi siger det, som det er,” siger han.

Det gælder også, når det ikke er Ureteks løsning, der er den rette. En stor del af virksomhedens værditilbud ligger nemlig i rådgivningen.

“Hvis vi ikke har den rigtige løsning, så siger vi det ærligt. Vi henviser videre, hvis det gavner kunden. Det handler om ordentlighed – og det er sådan, vi bliver husket,” fortæller Lars Erik Nielsen, der lægger lige så stor vægt på det faglige som på det menneskelige.

Tillid og respekt er nøgleord – både i forhold til kunder og medarbejdere. Alle ansatte får en fast andel af årets overskud. Det gælder uanset om man arbejder i marken, på kontoret eller med planlægning og beregning.

“Det er en del af vores lønmodel. Alle bidrager til helheden – så selvfølgelig skal alle også være med, når vi skaber et overskud,” siger han.

Medarbejderstaben er vokset fra otte til femten, og målet er at nå 30 ansatte over de kommende år. Men væksten skal ske med omtanke. En ny projektleder eller montør får op til et års oplæring, og rekrutteringen sker i tæt dialog med teamet.

“Vi bruger mange ressourcer på onboarding. En ny kollega møder både projektledere og montører, før vi ansætter. De skal kunne fungere med hinanden – det er jo deres hverdag, det handler om,” siger Lars Erik Nielsen, der ikke ser sig selv som den, der skal tage de afgørende beslutninger alene.

Han er bevidst om rollen som ejer og leder – og om nødvendigheden af at kunne træde tilbage uden at bremse organisationen.

“Jeg skal være den første, man kan undvære. Sådan skal det være i en ejerledet virksomhed. Den må aldrig stå stille, hvis jeg stempler ud – det er alt for sårbart,” siger han.

Derfor har han prioriteret at samle en professionel bestyrelse med forskellige faglige profiler, der kan bidrage aktivt til både struktur, kultur og ledelsesudvikling.

“Jeg har ikke brug for nogen, der bekræfter mig. Jeg har brug for nogen, der forstår min virkelighed og kan udfordre mig på de rigtige punkter,” siger Lars Erik Nielsen.

Bestyrelsesformand Lars Egsvang Rasmussen bidrager med erfaring, energi og et stærkt fokus på kunderelationer, salg og teamudvikling. Det nyeste medlem i bestyrelsen, Agnes Friese Skov, har en baggrund i store virksomheder, men arbejder i dag med at omsætte HR-strukturer og ledelsesværktøjer til en skalerbar form, der passer til SMV’er.

“Agnes har en særlig evne til at se, hvordan man kobler ambitiøs ledelse, forretningsstruktur og organisationskultur. Hun er ikke bare rådgiver – hun er en aktiv del af vores rejse,” siger Lars Erik Nielsen.

Virksomhedens ambition er at gøre Uretek til det oplagte valg inden for fundering og stabilisering med forudsætningen om, at det skal være nemt at bygge klogere og mere ansvarligt.

Lige nu går Uretek sommeren i møde med forventningen om mange stabiliseringsopgaver. Virksomheden løser nemlig også opgaver inden for klimatilpasning, f.eks. efterfundering af bygninger med tørkeskader.

”Vi ser mange eksempler på klimaændringernes konsekvenser. Det ligger os virkelig på sinde at sikre omtanke for miljøet og de kommende generationer, og det er kæmpe motivation for at gøre det, vi gør,” afslutter Lars Erik Nielsen.

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]