Nyheder • 18/05/2017
Hvorfor skal fynske virksomheder satse på Japan?
Sammen med Japan-specialist sætter Fynsk Erhverv fokus på Japan som en attraktiv handelspartner. Det sker, fordi timingen netop nu er perfekt, hvor Danmark og Japan fejrer 150 års jubilæum for samhandel og forude venter OL i Tokyo i 2020, der kan blive et kommercielt springbræt for dansk erhvervsliv.
Fynske Martin Fischer har i en årrække beskæftiget sig med Japan, og han tager i samarbejde med Fynsk Erhverv pulsen på det japanske marked i ”Markedsfokus Japan”, der har bidrag fra en række fynske erhvervsledere.
– Dansk kultur og -brands er populære i Japan, japanerne er loyale kunder, og de betaler gerne for kvalitet, siger Martin Fischer, der rådgiver dansk erhvervsliv om det japanske marked.
I ”Markedsfokus Japan” fremgår det, hvorfor Japan er et interessant marked, hvilke aktører, der kan hjælpe virksomheder i gang på det japanske marked, samt hvorfor timingen netop nu er meget fordelagtig for at indlede eller udvide et salgsarbejde i Japan.
– Mange fynske virksomheder har gode muligheder for at vækste gennem eksport. Med dette markedsfokus på Japan håber vi at kunne hjælpe de fynske virksomheder til at få øje på det japanske marked netop nu, hvor der et øget fokus på samarbejdsrelationen mellem Danmark og Japan, siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv.
Fem fynske styrkepositioner
”Markedsfokus Japan” behandler fem fynske styrkepositioner: 1) Robotics/velfærdsteknologi, 2) Clean tech, miljø, energi 3) Det Blå Danmark – maritimt/offshore, 4) Fødevarer og 5) Design/møbler. Til hvert område fortæller en fynsk erhvervsleder om sine erfaringer med Japan. To fynske direktører siger bl.a.:
”Micro Matic har solgt fadøls-udstyr til Japan i snart 50 år, og det har været en rigtig god forretning. Globalt set er vores japanske kunder nogle af de absolut mest pålidelige. Vi kan planlægge langsigtet, og det giver gode tal på bundlinjen.”
William Boesen, direktør Micro Matic, President EAC Japan
”Hos Carl Hansen & Søn har vi eksporteret til Japan i over et halvt århundrede. Det er vi naturligvis stolte af. Men det er bestemt også en udfordring. Japanerne stiller nogle voldsomme, høje krav. Jeg har oplevet, at japanere kravler ind under vore borde for at tjekke, om der er knaster på undersiden af bordpladerne. Hvis de finder knaster, dur bordene ikke!”
Knud Erik Hansen, adm. direktør, Carl Hansen & Søn
Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Danmarks ambassadør i Japan samt repræsentanter fra en række organisationer giver desuden deres syn på Japan og danske virksomheders muligheder i Solens Rige.