Nyheder • 18/05/2017

Hvorfor skal fynske virksomheder satse på Japan?

Sammen med Japan-specialist sætter Fynsk Erhverv fokus på Japan som en attraktiv handelspartner. Det sker, fordi timingen netop nu er perfekt, hvor Danmark og Japan fejrer 150 års jubilæum for samhandel og forude venter OL i Tokyo i 2020, der kan blive et kommercielt springbræt for dansk erhvervsliv.

Fynske Martin Fischer har i en årrække beskæftiget sig med Japan, og han tager i samarbejde med Fynsk Erhverv pulsen på det japanske marked i ”Markedsfokus Japan”, der har bidrag fra en række fynske erhvervsledere.

– Dansk kultur og -brands er populære i Japan, japanerne er loyale kunder, og de betaler gerne for kvalitet, siger Martin Fischer, der rådgiver dansk erhvervsliv om det japanske marked.

I ”Markedsfokus Japan” fremgår det, hvorfor Japan er et interessant marked, hvilke aktører, der kan hjælpe virksomheder i gang på det japanske marked, samt hvorfor timingen netop nu er meget fordelagtig for at indlede eller udvide et salgsarbejde i Japan.

– Mange fynske virksomheder har gode muligheder for at vækste gennem eksport. Med dette markedsfokus på Japan håber vi at kunne hjælpe de fynske virksomheder til at få øje på det japanske marked netop nu, hvor der et øget fokus på samarbejdsrelationen mellem Danmark og Japan, siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv.

Fem fynske styrkepositioner
”Markedsfokus Japan” behandler fem fynske styrkepositioner: 1) Robotics/velfærdsteknologi, 2) Clean tech, miljø, energi 3) Det Blå Danmark – maritimt/offshore, 4) Fødevarer og 5) Design/møbler. Til hvert område fortæller en fynsk erhvervsleder om sine erfaringer med Japan. To fynske direktører siger bl.a.:

 ”Micro Matic har solgt fadøls-udstyr til Japan i snart 50 år, og det har været en rigtig god forretning. Globalt set er vores japanske kunder nogle af de absolut mest pålidelige. Vi kan planlægge langsigtet, og det giver gode tal på bundlinjen.
William Boesen, direktør Micro Matic, President EAC Japan

 ”Hos Carl Hansen & Søn har vi eksporteret til Japan i over et halvt århundrede. Det er vi naturligvis stolte af. Men det er bestemt også en udfordring. Japanerne stiller nogle voldsomme, høje krav. Jeg har oplevet, at japanere kravler ind under vore borde for at tjekke,  om der er knaster på undersiden af bordpladerne. Hvis de finder knaster, dur bordene ikke!”
Knud Erik Hansen, adm. direktør, Carl Hansen & Søn

Erhvervsminister Brian Mikkelsen, Danmarks ambassadør i Japan samt repræsentanter fra en række organisationer giver desuden deres syn på Japan og danske virksomheders muligheder i Solens Rige.

 

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]

Nye øjne på hverdagen gav inspiration og konkrete løsninger hos Sinatur

Da Fynsk Erhverv spurgte, om Sinatur Hotel Storebælt ville lægge hus til en casedag for Klimaprojektlederne, var svaret ja med det samme. Ikke bare for at give noget videre – men fordi det også kunne bringe noget med hjem. For direktør Louise Hauge Gliese handlede projektet om at få inspiration udefra

Optimismen i fynsk erhvervsliv

Halvdelen af de fynske virksomheder forventer øget omsætning i løbet af de næste 12 måneder – og 8 ud af 10 forventer øget omsætning i løbet af de næste tre år. Den øgede omsætning skal hentes på nye kunder, hvilket indikerer stigende konkurrence. Det viser en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel, som Fynsk Erhverv […]

Lars Erik Nielsen har løftet Uretek med dokumentation, faglig vækst og ansvarlighed

Middelfart-virksomheden Uretek har som speciale at etablere og styrke fundamenter under alt fra private boliger til komplekse byggerier. Og at Ureteks eget fundamentet er solidt, er netop bevist med et fornemt regnskab for 2024 – og en solid vækst i indeværende år. “Vi er kommet stærkt fra start i 2025, og som det ser ud […]

Stærke pointer og skarpe trends på Den Fynske E-handelskonference 2025

Temaet for konferencen var ’Tættere på kunderne’, og dagen bød på inspirerende oplæg, praktiske erfaringer og strategiske perspektiver.

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.