Nyheder • 07/10/2024
Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner
Interview med Erik Sandberg, administrerende direktør i Orifarm A/S
Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.
Men det kræver mod af alle parter. Der er nok ikke mange på Fyn, der ikke kender Orifarm af navn. Måske kender man også nogle af de produkter, Orifarm producerer. Og nogle kender måske også dens fantastiske historie med en imponerende vækstrejse, hvor Orifarm på kun 30 år har nået en omsætning på over 11 milliarder og 2.300 ansatte. Det er historien om ambitioner og mod.
Orifarm har gennem de seneste fem år oplevet en bemærkelsesværdig udvikling, hvor fokus på internationalisering har været det gennemgående nøgleord. Allerede få år efter etableringen i Danmark begyndte stifterne, Birgitte og Hans Bøgh-Sørensen, at tænke ud over landets grænser med etablering af et salgskontor i Sverige. Siden da er virksomheden støt vokset, så Orifarm’s produkter i dag markedsføres i 16 europæiske lande.
Internationalisering har altid været centralt for Orifarm.
“I dag ligger vores største produktions-site i Tjekkiet, hvor man hver måned ompakker over 1 mio. pakker medicin, som distribueres til forskellige markeder. Det er de verdensmestre i, og det giver Orifarm en utrolig styrke i forhold til at understøtte vores vækststrategi,” siger Erik Sandberg, der har været administrerende direktør i Orifarm siden 2019. Ekspansionen til flere lande har ikke kun øget virksomhedens indtægter, men også gjort det muligt at diversificere dens portefølje, hvilket gør Orifarm mere robust over for markedssvingninger.
Fra databaser til kunstig intelligens
Lige siden etableringen for næsten 30 år siden har IT været en hjørnesten i Orifarms strategi. Allerede fra begyndelsen anvendte virksomheden de nyeste databaser for at optimere sine processer og sikre præcision i alle led af forretningen.
Denne tidlige satsning på teknologi har været en afgørende faktor for Orifarms succes og fortsatte vækst. I dag er det kunstig intelligens (AI), der står øverst på agendaen, og Orifarm arbejder målrettet med at implementere AI-løsninger for at effektivisere og optimere produktionsteknik og planlægning.
Vi har altid været optaget af muligheder inden for teknologianvendelse, og vores fokus på IT har gjort det muligt for os at skalere hurtigere og mere effektivt.
“I øjeblikket er det AI, som er næste skridt i vores teknologiske rejse. Der sker en rivende udvikling indenfor applikation af AI, og opgaven er at forstå lige nøjagtigt, hvor det giver mening for Orifarm. Det er vigtigt, at vi ikke lader os skræmme af udviklingen indenfor IT, men omfavner den og tager den til os helt ind i maskinrummet.”
De nye IT-systemer har også ført til en betydelig effektivisering af Orifarms operationer. Automatiseringen af rutineopgaver har frigjort tid og ressourcer, som nu kan bruges til innovation og udvikling. Dette har ikke kun styrket Orifarms konkurrenceevne, men også skabt en kultur, hvor medarbejderne har mulighed for og opfordres til at bidrage med nye ideer og løsninger.
Odense som Life Science Hub
I Orifarm ser man fremad mod fortsat vækst og udvikling. Med en stærk platform af veluddannede medarbejdere og avancerede teknologier er Orifarm godt rustet til at møde fremtidens udfordringer. Samtidig har Orifarm en positiv dialog med Odense Kommune om en vision om at udvikle Odense til et ledende Life Science hub på linje med den succesfulde robotklynge, byen allerede er kendt for.
Med støtte fra stærke aktører som Syddansk Universitet (SDU), Odense Universitetshospital (OUH), og ikke mindst Orifarm selv, samt kommende tilføjelser som Novo Nordisk og dertil et hav af små og mellemstore virksomheder, er potentialet enormt.
“Odense har alle forudsætningerne for at blive en Life Science by. Med den rette investering og samarbejde mellem offentlige og private aktører kan vi skabe et miljø, hvor innovation og vækst trives. Det vil være en velfærdsdynamo for hele Fyn i forhold til etablering af videnstunge jobs, attraktive uddannelser på vores uddannelsesinstitutioner og skabelsen af job hos bl.a. lokale leverandører.”
Læringer fra en vækstvirksomhed
Adspurgt om værdifulde læringer, som andre virksomheder kan drage nytte af, opsummerer Erik Sandberg tre råd, han gerne vil give videre til de virksomheder, der tænker i samme baner som Orifarm:
Medarbejderne er vigtige, de rigtige er altafgørende
Hvis man har en vækstambition, er det afgørende, at man konstant laver en vurdering af de kompetencer, man har internt. Det lyder måske åbenbart, men ofte kikser ens strategieksekvering på grund af manglende kompetencer. Derfor er det vigtigt, at man har en ærlig og konsekvent proces, hvor alle fra CEO til gulvet bliver vægtet og vejet i forhold til at kunne indfri et ambitionsniveau.
Tænke globalt, handle lokalt
Internationalisering kan åbne nye markeder. Diversificér din forretningsmodel. Men det kræver også, at du tilpasser dig lokale forhold og opbygger stærke relationer i hvert marked.
Prioritér digitalisering
Investér i teknologi, der kan automatisere og optimere dine processer. Effektive IT-systemer skaber et solidt fundament for vækst ved at sikre valide data og forbedre beslutningsprocesserne. Og i et vækstscenarie er det guld værd i forhold til at bygge en effektiv og skalérbar forretning.