Nyheder • 07/10/2024

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Interview med Erik Sandberg, administrerende direktør i Orifarm A/S

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Men det kræver mod af alle parter. Der er nok ikke mange på Fyn, der ikke kender Orifarm af navn. Måske kender man også nogle af de produkter, Orifarm producerer. Og nogle kender måske også dens fantastiske historie med en imponerende vækstrejse, hvor Orifarm på kun 30 år har nået en omsætning på over 11 milliarder og 2.300 ansatte. Det er historien om ambitioner og mod.

Orifarm har gennem de seneste fem år oplevet en bemærkelsesværdig udvikling, hvor fokus på internationalisering har været det gennemgående nøgleord. Allerede få år efter etableringen i Danmark begyndte stifterne, Birgitte og Hans Bøgh-Sørensen, at tænke ud over landets grænser med etablering af et salgskontor i Sverige. Siden da er virksomheden støt vokset, så Orifarm’s produkter i dag markedsføres i 16 europæiske lande.

Internationalisering har altid været centralt for Orifarm.

“I dag ligger vores største produktions-site i Tjekkiet, hvor man hver måned ompakker over 1 mio. pakker medicin, som distribueres til forskellige markeder. Det er de verdensmestre i, og det giver Orifarm en utrolig styrke i forhold til at understøtte vores vækststrategi,” siger Erik Sandberg, der har været administrerende direktør i Orifarm siden 2019. Ekspansionen til flere lande har ikke kun øget virksomhedens indtægter, men også gjort det muligt at diversificere dens portefølje, hvilket gør Orifarm mere robust over for markedssvingninger.

Fra databaser til kunstig intelligens

Lige siden etableringen for næsten 30 år siden har IT været en hjørnesten i Orifarms strategi. Allerede fra begyndelsen anvendte virksomheden de nyeste databaser for at optimere sine processer og sikre præcision i alle led af forretningen.

Denne tidlige satsning på teknologi har været en afgørende faktor for Orifarms succes og fortsatte vækst. I dag er det kunstig intelligens (AI), der står øverst på agendaen, og Orifarm arbejder målrettet med at implementere AI-løsninger for at effektivisere og optimere produktionsteknik og planlægning.

Vi har altid været optaget af muligheder inden for teknologianvendelse, og vores fokus på IT har gjort det muligt for os at skalere hurtigere og mere effektivt.

“I øjeblikket er det AI, som er næste skridt i vores teknologiske rejse. Der sker en rivende udvikling indenfor applikation af AI, og opgaven er at forstå lige nøjagtigt, hvor det giver mening for Orifarm. Det er vigtigt, at vi ikke lader os skræmme af udviklingen indenfor IT, men omfavner den og tager den til os helt ind i maskinrummet.”

De nye IT-systemer har også ført til en betydelig effektivisering af Orifarms operationer. Automatiseringen af rutineopgaver har frigjort tid og ressourcer, som nu kan bruges til innovation og udvikling. Dette har ikke kun styrket Orifarms konkurrenceevne, men også skabt en kultur, hvor medarbejderne har mulighed for og opfordres til at bidrage med nye ideer og løsninger.

Odense som Life Science Hub

I Orifarm ser man fremad mod fortsat vækst og udvikling. Med en stærk platform af veluddannede medarbejdere og avancerede teknologier er Orifarm godt rustet til at møde fremtidens udfordringer. Samtidig har Orifarm en positiv dialog med Odense Kommune om en vision om at udvikle Odense til et ledende Life Science hub på linje med den succesfulde robotklynge, byen allerede er kendt for.

Med støtte fra stærke aktører som Syddansk Universitet (SDU), Odense Universitetshospital (OUH), og ikke mindst Orifarm selv, samt kommende tilføjelser som Novo Nordisk og dertil et hav af små og mellemstore virksomheder, er potentialet enormt.

“Odense har alle forudsætningerne for at blive en Life Science by. Med den rette investering og samarbejde mellem offentlige og private aktører kan vi skabe et miljø, hvor innovation og vækst trives. Det vil være en velfærdsdynamo for hele Fyn i forhold til etablering af videnstunge jobs, attraktive uddannelser på vores uddannelsesinstitutioner og skabelsen af job hos bl.a. lokale leverandører.”

Læringer fra en vækstvirksomhed

Adspurgt om værdifulde læringer, som andre virksomheder kan drage nytte af, opsummerer Erik Sandberg tre råd, han gerne vil give videre til de virksomheder, der tænker i samme baner som Orifarm:

Medarbejderne er vigtige, de rigtige er altafgørende

Hvis man har en vækstambition, er det afgørende, at man konstant laver en vurdering af de kompetencer, man har internt. Det lyder måske åbenbart, men ofte kikser ens strategieksekvering på grund af manglende kompetencer. Derfor er det vigtigt, at man har en ærlig og konsekvent proces, hvor alle fra CEO til gulvet bliver vægtet og vejet i forhold til at kunne indfri et ambitionsniveau.

Tænke globalt, handle lokalt
Internationalisering kan åbne nye markeder. Diversificér din forretningsmodel. Men det kræver også, at du tilpasser dig lokale forhold og opbygger stærke relationer i hvert marked.

Prioritér digitalisering
Investér i teknologi, der kan automatisere og optimere dine processer. Effektive IT-systemer skaber et solidt fundament for vækst ved at sikre valide data og forbedre beslutningsprocesserne. Og i et vækstscenarie er det guld værd i forhold til at bygge en effektiv og skalérbar forretning.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

Fremtidens arbejdskraft og attraktive arbejdspladser i fokus

Engagementet var højt og stemningen god ved Viden til Vækst-Konferencen i september på Odense Teater.  Det var også et vigtigt tema, der var på agendaen og havde trukket flere end 200 fynske erhvervsledere til, nemlig fremtidens arbejdskraft og attraktive arbejdspladser. Gik du glip af konferencen? Så kommer her nogle af pointerne: Psykologisk tryghed er en […]

De yngste skal sikre fremtiden i tømrerfirma

Foto: Lasse Gade Bonde og Patrick Vangsgaard Christiansen fra Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S på Craft-festival i Middelfart Middelfart: Ligesom i resten af byggebranchen har ledelsen i Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S for længe siden set skriften på væggen: Middelfart-virksomhedens fremtidsudsigter står og falder med evnen til at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Af samme grund […]

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]

Fremtidens arbejdskraft og attraktive arbejdspladser i fokus

Engagementet var højt og stemningen god ved Viden til Vækst-Konferencen i september på Odense Teater.  Det var også et vigtigt tema, der var på agendaen og havde trukket flere end 200 fynske erhvervsledere til, nemlig fremtidens arbejdskraft og attraktive arbejdspladser. Gik du glip af konferencen? Så kommer her nogle af pointerne: Psykologisk tryghed er en […]

Nyt Whitepaper afslører mod og handlekraft i fynske virksomheder

Det ligger dybt forankret i Fynsk Erhvervs DNA, at vi bidrager til hinandens udvikling og vækst ved at bringe værdifuld viden, erfaringer og kontakter i spil for hinanden på tværs af  virksomheder og ledelser. Det er dette Whitepaper et godt eksempel på.  Her møder du Lars Hedal, Mads Pedersen, Mogens B. Christensen, Michael Søndergaard, Kim Birkerød og Erik Sandberg - alle topchefer i spændende fynske virksomheder, der viser vejen til succes.

De yngste skal sikre fremtiden i tømrerfirma

Foto: Lasse Gade Bonde og Patrick Vangsgaard Christiansen fra Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S på Craft-festival i Middelfart Middelfart: Ligesom i resten af byggebranchen har ledelsen i Tømrer- og Snedkerfirma Kolster A/S for længe siden set skriften på væggen: Middelfart-virksomhedens fremtidsudsigter står og falder med evnen til at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Af samme grund […]

Guldtfeldt: Investering i medarbejderne og fællesskaber er en god forretning

Interview med Kim Birkerød, administrerende direktør i Guldfeldt og Hans Jørgensen & Søn Da Kim Birkerød tiltrådte som direktør for otte år siden, var det en målsætning, at Guldfeldt ikke længere udelukkende skulle være et tømrer- og snedkerfirma men derimod Central Danmarks bedste entreprenørfirma. ”For at påbegynde den proces måtte jeg vide, hvordan forretningen fungerede. […]

Egeskov-direktør er blevet klogere på bæredygtig forretningsudvikling

Egeskov Slot har skærpet fokus på dokumentation af bæredygtighedsindsatsen for at leve op til kravene fra kunder og gæster. Og for at være klar til fremtiden har direktøren trådt ind i Fynsk Erhvervs Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.

Kultursociolog Emilia van Hauen: Ledelsen skal få det bedste frem i alle generationerne

Med et arbejdsmarked, hvor gabet mellem ledige hænder og behovet for arbejdskraft er støt stigende, har det aldrig været vigtigere at tiltrække, fastholde og lede medarbejdere. Og ifølge kultursociolog og forfatter, Emilia van Hauen, betyder det også, at der er særdeles god grund til at fokusere på – og forstå – forskellighederne ved de mange generationer, der er på arbejdsmarkedet i dag.