Nyheder • 29/11/2024
Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang
Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus
For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus.
Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe fremtidens e-handelsvindere.
For at kunne nå dét mål, var man klar over, at produkterne, e-handelsplatforme og e-handelssoftware skulle skabes i samspil med kunderne.
Da vi startede, var der ikke så mange, der brugte specielt lang tid på at sætte sig ind i kundens forretning.
“Man tog noget software, og gav det til kunderne. Vi ville prøve at vende processen rundt, så vi kunne forstå kundens forretning.”
Det tætte samarbejde med kunderne gør, at virksomheden har fingeren på pulsen i forhold til trends og efterspørgsel i markedet. Derfor stilles der også krav til kundernes størrelse og ambitionsniveau, mens Hesehus til gengæld er fast besluttet på at levere markedets bedste kundeservice. ”Det forudsætter et stærkt team af dygtige og engagerede medarbejdere, og det har vi fokus på. Derfor er HR-afdelingen i Hesehus dobbelt så stor som salgsafdelingen,” siger Lars Hedal.
Ifølge Lars Hedal er adgangen til brugerdrevet innovation af teknologierne hovedårsagen til, at Hesehus i dag kan differentiere sig fra konkurrenterne.
”Ud fra dialogen med kunderne får vi indblik i en masse markedsinformation og ønsker til produkterne, som vi hurtigt kan udveksle med produktudviklingen. Vi får også direkte feedback fra kunderne, som stiller nogle store krav til produktudviklingen. Det gør produkterne bedre.”
Ny risikoprofil giver nye muligheder
Siden Hesehus blev købt af en kapitalfond for tre år siden, er målsætningen kun blevet mere ambitiøs.
Nu vil vi også gerne vinde hele verden.
“Og det er jo et skridt ad gangen. De seneste par år er vi gået ind i Sverige og Norge. Siden 2021 har vi fordoblet antallet af ansatte til 200.”
Direktøren fortæller, at tilgangen gennem alle årene har været at skabe en overskudsgivende forretning. Med ejerskiftet er dog fulgt en voldsom vækst, som skyldes en helt ny tilgang til risikoprofilen. Hesehus prioriterer nu at investere langt størstedelen af indtjeningen i produktudvikling.
”For fem år siden investerede vi omkring fire millioner årligt. I 2023 investerede vi omkring 25 millioner kroner. Det er en strategisk og mere langsigtet tilgang end hidtil. Det er klart, at der så pludselig er nogle nye ting, der kan lade sig gøre.”
Investerer i kunstig intelligens
Lars Hedal peger på, at studier viser, at det i tech-branchen er nødvendigt at vokse 15 procent om året, fordi man ellers ikke kan følge med den teknologiske udvikling og dermed bliver mindre og mindre relevant i markedet.
Hesehus har blandt andet brugt en del kapital på at investere i løsninger, baseret på kunstig intelligens.
For mig er AI den største forandring, der er sket siden Google.
“Vi har gået og ventet på, at kunstig intelligens skulle blive brugbar i mange år. Nu er modellerne stærke nok.”
Teknologien gør, at Hesehus nu kan tilbyde sine kunder helt nye muligheder for at optimere og effektivisere processer, der kræver meget tid eller særligt specialiserede medarbejdere.
Den kunstige intelligens bruges blandt andet til at SEO-optimere, oversætte, forfatte produktbeskrivelser samt lagre data og dokumentation, så det let kan søges frem.
”Det er den vildeste døråbner i markedet lige nu, fordi virksomhederne er på et stadie, hvor de skal finde ud af, hvad de kan bruge kunstig intelligens til.”
Derudover har Hesehus udviklet et system, baseret på kunstig intelligens, der bruges internt. Systemet er blevet fodret med al skriftlig dokumentation, der findes i virksomheden.
”Det rummer tusindvis af dokumenter med information om alt fra priserne i frokostordningen til vigtige kodekonventioner. I stedet for at søge i flere timer, kan man med det samme finde det, man leder efter. Det er en kæmpe revolution, fordi så mange ting tidligere har været ustrukturerede og tidskrævende at finde.”
Har et positivt og nysgerrigt syn på fremtiden
Lars Hedal er glad for at have været en del af den teknologiske udvikling i Odense, som han nu betegner som en tech-by. For ham og Hesehus er den nysgerrige og positive tilgang til udviklingen fortsat altafgørende.
Vi er ambitiøse, men vi sørger for ikke at blive selvfede.
“Der er ingen, der gør alt rigtigt, og vi laver helt sikkert også fejl. Men så lærer vi af dem og kommer videre,” siger han og fortsætter:
”Vi har en positiv tilgang til tingene og en klar tro på fremtiden.”