Nyheder • 31/05/2024

E-handelskonference: Brugeren skal i centrum

Ved 2024-udgaven af Den Fynske E-handelskonference, der er arrangeret i samarbejde mellem e-handelsvirksomheden Hesehus og Fynsk Erhverv, var der i tidens ånd masser af AI på programmet, men nok så gennemgående var det, at de teknologiske landvindinger skal ske med fokus på forbrugeren, hvis investeringerne skal give mening.

Den konklusion var ikke mindst gennemgående i oplægget fra Martin Rud Ehmsen, der er CTO i Hesehus, som talte om emnet “AI kommer til at forandre jeres forretning. Men hvordan tager I kontrollen og sikrer, at AI kommer til at forbedre jeres kunderejse og processer?

En del af udfordringen for virksomheder med e-handelsfokus ligger i, at AI-søgninger kan risikere at erstatte traditionelle Google-søgninger. Hvis det bliver tilfældet, vil det være meget svært for virksomhederne at målrette deres markedsføring.

Det hele udvikler sig så hurtigt, at det jeg siger i dag, helt sikkert har forandret sig om 14 dage.

“Men grundlæggende er min holdning, at AI ikke umiddelbart kommer til at erstatte nogle medarbejdere, men i stedet vil det frigive ressourcer til at løfte andre opgaver. Og de kommer, for hvis kunderne bruger AI i stedet for Google-søgninger, så vil annoncerne ikke have megen effekt,” sagde Martin Rud Ehmsen, som derfor anbefaler, at virksomhederne sætter ekstra skarpt fokus på at servicere deres brugere bedst muligt.

“I sidste ende handler det om at give brugerne den bedst tænkelige løsning, og der kan AI være en stor hjælp. Men det er også vigtigt, at man holder tungen lige midt i munden og afprøver sine AI-projekter internt, så man ikke træder brugerne over tæerne, når man laver fejl,” lød det videre fra Hesehus’ AI-ekspert.

Statiske segmenter findes ikke

Martin Rud Ehmsens oplæg om at have forbrugeren i centrum blev taget op af Dannie Kjeldgaard, Professor og Institutleder, Syddansk Universitet, der allerede med titlen på sit oplæg om “Den umulige forbruger” indikerede en del af udfordringen for de e-handelsdrivende.

Ifølge Dannie Kjeldgaard er én af udfordringerne, at brugernes handlemønstre varierer så meget, at det ikke giver mening at opdele modtagere i statiske segmenter, som det ellers er en udbredt praksis. Tværtimod er forbrugernes handlemønstre meget dynamiske.

Sat på spidsen kan man sige, at segmenter ikke findes.

“Der findes forskellige mønstre, og det er meget situationsbestemt, hvilken praksis, der er den fremherskende i det enkelte tilfælde. Nogle gange kan forbruget have form af forbrug for oplevelsens skyld, andre gange er det identitetsskabende, det kan have socialt sigte, hvor det handler om at være sammen med andre, eller det kan handle om, at forbrugeren klassificerer sig på en eller anden måde ved handlingen,” siger Dannie Kjeldgaard, der også advarer mod at lægge alle sine æg i AI-kurven.

“Hvis brugerne benytter AI-søgninger til at gøre deres køb, og butikkerne servicerer brugerne med AI, så får vi en parallelforskydning, hvor det er to AI-bots, der kommunikerer.  Jeg ved ikke, om det er intelligent, men kunstigt, det er det i hvert fald,” konstaterer Dannie Kjeldgaard.

“En anden ting der gør, at man skal overveje, hvordan man bruger AI, er, at der er den indbyggede fare, at man med AI-optimeringen får et ekkokammer, hvor man mister de ‘osere’, som ikke rigtig ved, hvad de kommer ind i butikken efter, fordi de præsenteres for de samme varer, som andre har købt,” siger SDU-professoren med henvisning til en analog tur i boghandlen, hvor man let risikerer at komme hjem med en bog, man ikke kendte på forhånd.

Kombination af digitale og fysiske løsninger

Blandt oplægsholderne var også Heidi Ritter, der som ejer af legetøjsbutikken Børnenes Kartel. De er midt i et handelseventyr, der på alle måder satser på både den analoge og den digitale verden.

På den ene side er virksomheden på vej ind på det tyske marked med en ambitiøs e-handelsløsning, der lanceres den 4. juni. På den anden side har virksomheden stor succes i de fire fysiske butikker, der allerede har slået dørene op. Og blandingen af de to verdener har ligeledes vist sig at være en god satsning.

”En gang om måneden har vi liveshopping på de sociale medier, hvor vi kombinerer det fysiske med det digitale, og det går rigtig godt. Vi tænker stort, men vi er først lige begyndt,” fortæller Heidi Ritter om tiltaget, der i sin seneste udgave havde over 10.000 aktive deltagere på Facebook alene.

Nordea: Pessimismen afløst af optimisme i det fynske erhvervsliv

For blot et år siden var bekymringerne mange. Inflationen pressede, renterne steg, og udsigten til en opbremsning i verdensøkonomien på grund af krigen i Ukraine og usikkerhed omkring Donald Trumps’ og USA's kurs ...

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.

Sommerhilsen fra direktør Anne Dyrehauge

Kære alle Tak for en fantastisk velkomst i Fynsk Erhverv. Jeg er stadig i færd med at dykke ned i alle hjørner af foreningen, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg er landet det helt rigtige sted. I sidste uge sagde vi farvel til Jytte med en flot og meget velbesøgt reception, der […]

VGP rykker ind i Odense med rekordstort grundkøb

Et af de største enkeltstående salg af erhvervsjord i Odense Kommunes historie blev officielt præsenteret tirsdag den 24. juni ved et større pressearrangement på en vindblæst mark, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel og rådmand Søren Windell var med til at løfte sløret for projektet. Bag købet står den paneuropæiske ejendomsudvikler VGP, der med underskrifterne har […]