Nyheder • 31/08/2023
Tempur-direktør anbefaler øget fokus på sikkerhed
Selv om man er ret sikker på, at man har sine sikkerhedsforanstaltninger godt på plads, kan det ikke skade at blive klogere. Sådan var tanken, da Dan-Foams Customer Service & Relations-direktør Nikki Fairfax sammen med en kollega mødte ind til seminaret “Beyond the Crisis” i Fynsk Erhverv.
Og hun skulle vise sig at have ret i sine antagelser på flere måder.
“Jeg synes, at det var super interessant, og der var spændende oplægsholdere, som gav en lang række gode råd om sikkerhed, som bestemt er værd at introducere i sin virksomhed, hvis man ikke allerede er i gang,” siger Nikki Fairfax, der gennem en årrække har arbejdet med at forankre de nødvendige rutiner i hele virksomheden.
Vi er meget stærke omkring dokumentation hos Dan-Foam, og jeg fik bekræftet, at vi er rigtig godt med.
“Jeg fik også indtryk af, at der er rigtig mange virksomheder, hvor det ikke er tilfældet. Det understreger netop, hvorfor det er vigtigt, at man også har styr på sikkerhedsprocesserne i forhold til leverandører og samarbejdspartnere,” konstaterer Nikki Fairfax.
Dan-Foam eksporterer til 92 forskellige lande over hele verden, og derfor er der rig mulighed for, at svindlere forsøger sig på de mange kontaktflader til at få adgang til virksomhedens bankoplysninger og lignende.
For at komme den slags fejl i forkøbet har Dan-Foam et fast forankret system, der skal stoppe hullerne, før skaden sker.
“Der er masser af forsøg på phishing og whaling (hvor en mail med en pengeforespørgsel ser ud til at komme fra en overordnet som f. eks. direktør, økonomichef eller lignende, red.) og malware, og derfor oplyser vi alle relevante parter om, hvad de skal være opmærksomme på. Vi sørger for at alle ved, at vi aldrig sender bankoplysninger elektronisk, og at svindlere kan finde på at ændre to bogstaver i en mailadresse og så videre,” siger Nikki Fairfax, der også har et fast system, som tager højde for både glemsomhed og personaleudskiftning.
“Vi laver både anmeldte og uanmeldte audits på distributører og leverandører med korte mellemrum, og desuden har vi en oplæringsrutine, som træder i kraft, hver gang en kontaktperson skiftes ud,” fortæller Nikki Fairfax, der understreger, at systemet er mere tidskrævende at opstarte, end det er at holde ajour.
“Det er klart, at vi har brugt ressourcer på at dokumentere vores procedurer, men i det daglige tager det ikke ret lang tid at sikre, at vi er up-to-date, og i forhold til sikkerheden er det helt nødvendigt for vores virksomhed.”