Nyheder • 18/04/2023
Grønne mobilitetsplaner i Odense udfordrer erhvervslivet
Odense Kommune har et mål om at være klimaneutral i 2030. Derfor har tre eksterne ’ekspertgrupper’ på bestilling udarbejdet hvert sit bud på en grøn mobilitetsplan, der på forskellig vis viser vejen til målet i 2030.
Fynsk Erhverv bakker helt op om Odenses klimamål og medvirker gerne til at nå dette mål. Men de tre planer indeholder ud over nogle idealistiske glansbilleder af nye bymiljøer en række restriktioner, som ikke har noget med klimamålet at gøre, men i højere grad handler om at begrænse bil- og erhvervstrafikken i byen. Og det kan blive dyrt!
Tilgængelighed er en afgørende faktor for et velfungerende erhvervsliv. Det gælder detailhandel, caféer og restaurationer, liberale erhverv, håndværksvirksomheder, varedistributører m.fl.
Jo bedre tilgængelighed, jo større kundeflow – jo mindre køkørsel og omkørsel, jo bedre mobilitet. Det viser al erfaring.
Derfor er vi også kritiske overfor de forslag, der handler om at gøre tilgængeligheden dårligere for bil- og erhvervstrafikken i Odense.
Et af de centrale forslag er at forbyde adgang til bymidten for benzin- og dieseldrevne køretøjer – for person- såvel som godstransporten. Det vil for persontrafikkens vedkommende kræve, at den kollektive trafik udbygges betydeligt i hele kommunen med en hyppig frekvens og koordinerede tider med øvrige transportformer. Der er vi langt fra i dag, og uden dette alternativ frygter vi, at bymidten vil miste en væsentlig del af sin attraktivitet og betyde færre kunder i midtbyen. Butikker og øvrige erhverv vil se sig nødsaget til at flytte ud af byen, ud i forstæderne, der, hvor tilgængeligheden er i orden. Godt for bydelscentrene, men skidt for bymidten, der vil blive ramt af yderligere tomme butikslokaler og larmende stilhed.
For godstransporten bliver det også dyrt. For der skal gods ind, ligesom der skal gods ud af det centrale Odense. Og hvis det skal ske udelukkende ved elbiler – og måske endda i mindre elvarevogne, så skal der udskiftes store dele af vognparken hos diverse distributører, samtidig med at antallet af biler, godt nok elbiler, vil stige betydeligt. De ekstra omkostninger vil blive væltet over på kunderne, hvilket også har en pris. For kunderne har alternativer til bymidten – ikke bare i Odense og på Fyn, men worldwide i kraft af nethandlen.
Andre forslag handler om at nedlægge parkeringspladser, hæve taksterne på beboerlicenser og parkering og at indføre trafikøer. Sidstnævnte er endnu en af de restriktioner, som alene handler om at begrænse biltrafikken og godstransporter i byen, og ikke har noget med klimamålet at gøre. Indførelsen af trafikøer handler om, at byen opdeles i zoner, hvor det bliver forbudt at bevæge imellem zonerne uden at køre ind og ud af de enkelte zoner via ringvejene. Det vil medføre betydeligt flere kørte kilometer med øget CO2 til følge og betydelig mere trafik på ringvejene, om end det utvivlsomt vil betyde mindre trafik i den indre by. En umiddelbar unødvendig restriktion, når man holder sig målet for øje.
Der er ingen tvivl om, at der er et betydeligt træk i retning af elektrificering af vognparkerne. Det vil være én blandt flere oplagte løsninger, men samtidig kræve betydelige investeringer offentligt som privat. Der er f.eks. ikke tilstrækkelige amphere til rådighed i elnettet, hverken i erhvervsområderne eller i alle boligområder. Derfor er det ikke realistisk at gennemtrumfe en grøn mobilitetsplan, før der er skabt den fornødne infrastruktur for elbiler for såvel borgere som erhvervsliv. Samtidig er det en gamechanger for virksomhederne at skulle udskifte vognparken med ellastvogne, som i indkøb er tre gange så dyre som en almindelige lastvogn. Det giver mening at favorisere denne omstilling, men det kræver, at vi i virksomhederne får den fornødne tid til at foretage de fornødne afskrivninger, investeringer m.fl.
Målet skal nås, ingen tvivl om det. Og vi tager i erhvervslivet naturligvis vores del af ansvaret på os.
Det vil vi meget gerne indgå i en tæt dialog med politikere og embedsmænd om, og vi har en række konstruktive forslag med. Men vi ønsker, at det skal ske på baggrund af faktuelle data. Derfor opfordrer vi Odense Kommune til hurtigst muligt at gennemføre en analyse, som skal afdække en række nærmere bestemte forhold, der skal bidrage til at synliggøre erhvervslivets andel af den samlede CO2-udledning i byen samt specifikke behov for erhvervslivets betjening af den indre by. Her tænkes bl.a. på hvor mange tons varer, der dagligt leveres til hvilke hoteller, restaurationer, butikker, dagligvareforretninger m.fl. i den indre by og de afledte konsekvenser ved omladning til mindre el-biler i form af øget trafik, øgede omkostninger, større tidsforbrug etc. Data, som også kan være nyttige i forhold til bl.a. at få løst problemerne med manglende holdepladser i forbindelse med varedistribution, håndværkerydelser m.fl.
Lad os sammen finde de begavede løsninger, der leder os frem til klimaneutralitet i 2030 – og så vise vejen for andre byer rundt omkring. En klimarealistisk plan, der understøtter det gode liv og den gode arbejdsdag for såvel borgere som virksomheder. Det starter med data.