Nyheder • 08/02/2023
Bæredygtighed er en hjørnesten i Damixa
Selvom den hæderkronede, fynskfødte virksomhed Damixa nærmer sig hundrede år siden fødslen i Skibhuskvarteret i 1932, bliver der stadig produceret topmoderne armaturer til badeværelser og køkkener som en del af FM Mattsson Group.
Og at være topmoderne i 2023 handler i høj grad om fokus på bæredygtighed.
For at blive klogere på området, og for at sparre med ligesindede, er Brand og Marketing-manager Anna Trojel trådt ind i Fynsk Erhvervs nyetablerede Videnforum for Bæredygtig Forretningsudvikling.
Her bliver hun, sammen med andre repræsentanter for det fynske erhvervsliv, klogere på blandt andet certificeringer, lovgivning, værktøjer, ledelse og organisering, klimaregnskab, rapportering og ikke mindst kommunikation, som er Anna Trojels daglige ansvarsområde i FM Mattsson Group.
”Bæredygtighed er ikke noget nyt i vores branche, hvor vi har haft fokus på vandbesparende løsninger i masser af år, men det er et område, der folder sig mere og mere ud. I dag er det oplagt, at det handler om meget andet og mere end vand og strøm. Vi er gode til vores produkter, men der er masser af andre ting, hvor jeg kan blive klogere inden for lovgivning, forbrugsvaner, mennesker og så videre. Det glæder jeg mig til at få kortlagt i det nye Videnforum,” siger Anna Trojel, der ikke mindst ser frem til den sparring, som hun kan lave med de andre deltagere i netværket.
Det er fedt at sidde i et forum med andre megadygtige virksomheder, der også brænder for det, de laver.
“Vi er alle sammen dygtige, men vi er forskellige steder. Vores fælles omdrejningspunkt er, at vi er i gang – og at vi er langt fra at være i mål. Vi skal lære noget nyt, lige som vi gjorde med GPDR, men det her er bare kæmpestort i forhold til GDPR,” lyder det videre fra Anna Trojel.
Styr på hele værdikæden
Ifølge Anna Trojel handler det nye fokus blandt andet om, at virksomhederne skal tage endnu mere ansvar for det, der ligger ud over produkterne og den primære produktion.
Vi har altid haft meget fokus på vores egne produkter. At de er sunde og gode, har vi godt styr på. Nu er det hele værdikæden, som vi skal kigge på, og der er mange ting at tage højde for.
“Vi skal passe på, at vi ikke bruger for meget emballage. At der er så lidt luft i emballagen som muligt, så der kan være så mange produkter på en palle som muligt for at spare på transporten,” siger Anna Trojel, som ikke har problemer med at komme i tanke om flere eksempler på, hvordan Damixa kan forbedre bæredygtigheden på hele produktrejsen.
”Vi skal også være mere bevidste om, hvordan vores produkter lander på byggepladserne, så der er så meget single source som muligt uden blandede materialer. Klimaregnskabet gælder jo også for kunderne, og det er træls for en håndværker, hvis han skal stå og klimasortere emballagen i mange dele, når han har monteret et af vores armaturer,” konstaterer Anna Trojel.
Fokus på det vigtigste først
Da listen af mulige indsatsområder i bæredygtighedens tegn synes uendelig, slår Anna Trojel fast, at rentabilitet også er en væsentlig del af ligningen for succes – både hos producenterne og hos kunderne.
”Vi kan komme til at overoptimere på et område, hvor vi kender løsningen. Det er dog vigtigt, at det ikke går ud over andre led i ligningen, og at økonomien holder i hele produktets levetid. I det hele taget skal vi fokusere vores kræfter der, hvor det gør den største forskel, og det gælder også økonomisk. Vi skal have en profit, og kunderne vil have produkter til en god pris, så den del kan vi ikke se bort fra,” siger Anna Trojel.