Nyheder • 02/03/2017
Transportministeren 110% enig med Fyn
Fynsk Erhverv har netop været til møde hos transportminister Ole Birk Olesen for at få udvidelsen af den vestfynske motorvej højst på den politiske dagsorden, når der skal fordeles midler til nye infrastrukturinvesteringer.
– Transportministeren var ikke bare enig, han var 110% enig i, at trængslen på den vestfynske motorvej ikke alene hæmmer væksten og mobiliteten på Fyn men også svækker sammenhængskraften mellem Øst- og Vestdanmark, siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv, og uddyber:
– Det er efter vores opfattelse et tungtvejende argument, når der skal prioriteres og fordeles midler til de næste store infrastrukturinvesteringer i Danmark. Godt nok er der tale om et stykke asfalt på Fyn, men det er klart en strækning af national interesse. På lige fod med broafgifterne.
Ekstra penge i Infrastrukturfonden
Spørgsmålet rejser sig nu, hvor Silkeborgmotorvejen er blevet 1,5 milliarder billigere at anlægge end beregnet. Disse penge går nu tilbage i Infrastrukturfonden og kan så fordeles på andre påtrængende projekter.
– Der er ingen tvivl om, at den permanente udvidelse af E20 på Vestfyn med et tredje spor i hver retning har absolut højest prioritet. Men når vi tænker på, hvor store omkostninger trængslen i dag har for både virksomheder og medarbejdere, så slog vi et slag for at få stabiliseret nødsporet, så det kan bringes i spil så hurtigt som muligt. I forhold til den samlede investering, så er de godt 225 millioner kroner, det koster at bringe nødsporet i spil, jo klart rimeligt. Nu kan det kun gå for langsomt, slutter Jytte Reinholdt.