Nyheder • 06/10/2016
Bring nødsporet i spil på den vestfynske motorvej
LEDER: Kørsel i nødsporet
Trængslen på den fynske motorvej er nu så kritisk, at nødsporet må tages i anvendelse som en midlertidig foranstaltning, indtil der er fundet finansiering til det 3. spor fra Nr. Aaby til Odense SV. Med over 62.000 biler i døgnet er kapaciteten på vejstrækning syd om Odense frem til Nr. Aaby så hårdt under pres, at der er brug for at tænke ‘ud af boksen’.
Situationens alvor kalder på en hurtig løsning – eller rettere en hurtigere løsning, og her har vi en medspiller i transportminister Hans Christian Schmidt, der vil forsøge at samle flertal til at benytte nødsporet i morgen- og eftermiddagstimerne, hvor de mange biler ofte resulterer i lange køer, uheld og forsinkelser.
3. spor på den fynske motorvej
Fynsk Erhverv har igennem mange år argumenteret for det 3. spor på den fynske motorvej, men det har endnu ikke været muligt at samle politisk flertal for at prioritere netop denne strækning. Ikke desto mindre stiger biltrafikken år efter år, og det kritiske niveau er nu nået.
Den nuværende situation er uholdbar, ikke mindst for erhvervslivet. Så nu må vi ikke stå i vejen for os selv.
Vi har brug for kreative løsninger, og her kommer nødsporet i spil.
Få løst problemerne på E20
Derfor appellerer Fynsk Erhverv til, at Folketinget hurtigst muligt finder de 220-230 millioner kroner, der skal til, for at vi kan få løst nogle af de akutte problemer på E20.
Fynsk Erhverv vil fortsat arbejde for at sikre, at det tredje spor på den fynske motorvej bliver anlagt så overhovedet hurtigt.
Se Vejdirektoratets analyse af muligheder for kørsel i nødspor på udvalgte motorvejsstrækninger 2016 her.