Nyheder • 18/05/2022

Digitalisering og e-handel skaber vækst i fynske virksomheder

Da Fynsk Erhverv tirsdag den 17. maj indtog scenen i Odense Sommerrevys telt stod programmet på fremtidens marked gennem digitale løsninger. I dagens anledning var der inviteret tre gæster, der under ledelse af moderator Julie Lindegaard  delte ud af deres oplevelser med online handel fra flere forskellige brancher.

Digitalisering blandt fynske virksomheder

En af de tre paneldeltagere var direktør for softwarehuset Hesehus, Lars Hedal, og han lagde ud med at give et positivt øjebliksbillede på den aktuelle situation.

“De fynske virksomheder har virkelig rykket på området for digital omstilling fra 2020 og frem til i dag,

og den fornemmelse understøttes af Fynsk Erhvervs vækstbarometer, hvor man kan se, at niveauet i det seneste år har været over landsgennemsnittet,” sagde Lars Hedal, der ikke mindst pegede på en øget modenhed hos virksomhederne som en væsentlig del af forklaringen på transformationen.

“Når vores kunder kom til os for 10-15 år siden, så skulle de have en pæn hjemmeside, og det kunne da være interessant, hvis der var mulighed for at drive handel den vej rundt. I dag kommer de samme virksomheder og siger, at de har en overordnet strategi om, at det primære salg skal vindes på den digitale handel. Der er ikke længere noget, der hedder en digital strategi – det er bare en strategi,” fortalte Lars Hedal.

Digitalisering skaber vækst

Hans pointer blev belyst af virksomheden Dinex, som var repræsenteret af e-commerce manager Stefan Dolleris. Dinex har gennem digitalisering mærket en stærkt øget vækst på et ellers konservativt marked for udstødningsprodukter og emissionssystemer til lastbiler og andre tunge køretøjer, og den succes skyldes ikke mindst, at Dolleris og hans kollegaer har fulgt kundernes ønsker.

“Det som fungerer i Danmark fungerer ikke nødvendigvis i Polen eller USA, og det har vi i særdeleshed set med vores digitale handel.

Vi har altid været tæt på vores kunder gennem vores salgskanaler, og nu har vi også tilføjet al den viden og statistik, som vi har kunnet få ind gennem de tilgængelige værktøjer, for at optimere på vores site, og det er en løbende proces, hvor vi hele tiden bliver klogere,” fortalte Stefan Dolleris, som kan understrege sine pointer med at virksomhedens e-handel har været med til at øge salget til eftermarkedet fra 300 millioner til næsten 550 millioner på under to år. 75 procent af det salg foregår nu gennem de elektroniske kanaler.

Kunden i centrum

På scenen stod også direktøren for BabySam A/S, Kenneth Nørgaard, der i 2019 fik sølv ved E-handelsprisen i kategorien “Bedste e-handelscase” for den løsning, som virksomheden har udviklet i fællesskab med Hesehus.

Ganske som Stefan Dolleris fortalte Kenneth Nørgaard om vigtigheden i at være opdateret omkring – og helst på forkant med – kundernes ønsker.

“Vores virksomhed er 50 år gammel, og var bygget op omkring 30 fysiske butikker. Da vi begyndte vores store rejse i 2015 var vi ikke i øjenhøjde med vores kunder, men i dag er vi meget bevidste om, at alle rejser begynder på nettet, og at vores kunder er superdigitale,” konstaterede Kenneth Nørgaard, der understregede hvorfor det var vigtigt for BabySam at flytte fokus online.

“Hele vores omsætning bygger på, at der fødes omkring 60.000 børn i Danmark årligt. Deres forældre er vores kunder indtil børnene er 2 år gamle, og når de får søskende, så køber forældrene ind for cirka det halve,” fortalte BabySam-direktøren, som på samme måde kunne præcisere, at virksomhedens kernekunde var en kvinde i sluttyverne og ti år frem.

“Det betyder også, at vi skal holde øje med tendenserne for de kvinder, som i dag er 22-24 år gamle, for det er dem, der kommer til at handle med os om et par år, og der ser vi ikke de andre mere,” lød det videre om virksomhedens strategi, der også har krævet en generel ændring af de ansattes mindset:

“Som mange andre detailvirksomheder havde vi engang en manual, der var flere tommer tyk, men i dag kan det stort set skrives sammen til en sætning: Vi løser vores kunders problemer,”

fortalte Kenneth Nørgård, som til stor morskab for publikum i teltet kunne berette, at hjælpen blandt andet havde inkluderet udretning af skæve gulve og udskiftning af ikke-knirkende hjul på barnevogne, hvor børnene led af kolik.

Den 19. maj 2022 vandt Hesehus A/S og Dinex Group E-handelsprisen 2022 for bedste e-handelscase.

_______________________

Nysgerrig på hvordan det går med digitalisering i de fynske virksomheder? Læs Det fynske Vækstbarometer 2021 her

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]