Nyheder • 03/02/2022
Hesehus: HR-afdeling større end vores salgsafdeling
IT-virksomheden Hesehus har gennem det seneste årti været på en rejse, hvor den ene succes med online-løsninger til kundeporteføljen har afløst den anden, og corona-pandemien har kun øget behovet for hænder på kontoret.
I løbet af 2021 er Hesehus gået fra omkring 100 ansatte til 157, og planen er, at der ved udgangen af 2022 er 200 ansatte i Hesehus, der således vil være fordoblet i medarbejderantal på blot to år.
Derfor glæder direktør Lars Hedal sig også meget over, at udfordringerne med at finde kvalificeret arbejdskraft var forudset i en sådan grad, at Hesehus i næsten et årti har arbejdet konsekvent med både medarbejderfastholdelse og rekruttering.
”I 2012 havde vi et strategiseminar, hvor vi vurderede, at den største trussel mod vores vækstplaner på sigt ville være manglen på kvalificeret arbejdskraft. Derfor har vi i mange år gjort alt, hvad vi kunne for at sikre, at Hesehus er en arbejdsplads, der både kan tiltrække og holde på de ansatte,” siger Lars Hedal, der på ingen måder har tænkt sig at hvile på laurbærrene, for arbejdet er langt fra slut.
”Vores omsætning buldrer derudaf, og vi fik en ny ambitiøs strategi, da vi fik nye ejere i april 2021, som kræver, at vi får endnu flere folk til. Indtil nu har vi kunnet ansætte dem, vi har haft brug for, men det kommer ikke af sig selv. HR et meget væsentligt strategisk område for os, og vi har mandet meget op på det med en ambitiøs strategi, hvor den afdeling er større end vores salgsafdeling. Det siger meget om vores tilgang til de udfordringer,” konstaterer Hesehus-direktøren.
Rekrutteringsplaner punkt for punkt
Ifølge Lars Hedal er arbejdsmarkedet for IT-udviklere i dag præget af, at der er flere ledige stillinger, end der er jobsøgende, og det betyder at virksomhederne generelt må arbejde fokuseret for at sikre, at manglen på de nødvendige kompetencer ikke bliver en flaskehals.
”Generelt gør vi alt, hvad der står i vores magt for at skabe et fedt arbejdsmiljø, hvor folk gerne vil være, for at sikre en lav medarbejderomsætning. Desuden bryder vi vores rekrutteringsplaner med stillinger ned måned for måned, så vi har en klar pipeline for, hvad vi får brug for. Og på den måde kan vi fremskynde en ansættelse, hvis vi støder på den rigtige kandidat fire måneder før.”
Lars Hedal beretter også om at løbende dialoger med potentielle kandidater er et vigtigt redskab: ”Der er ikke ret mange ude på markedet efter job, og tit er folk i gang med noget spændende på deres nuværende arbejdsplads, som gør, at de ikke lige er klar til at skifte, og derfor er det vigtigt, at de tænker på Hesehus som en attraktiv arbejdsplads, hvis de en dag er klar til at skifte job.”
Rundstykker, energidrik og uddannelsessamarbejde
En aktiv ansættelsesstrategi er ikke noget nyt i Hesehus. I 2013 trak virksomheden overskrifter, da Lars Hedal uddelte gratis rundstykker til pendlerne på Odense Banegård for at fortælle, at der ikke var nogen grund til at tage til København, hvis man drømte om et job indenfor IT-branchen.
Et år senere tog Hedal og Co. til Københavns Hovedbanegård for atter at gøre hoserne grønne for pendlerne ved at dele energidrik og flyers ud, og på den måde har Hesehus i mange år arbejdet alternativt for at få opmærksomhed på arbejdsmarkedet.
I dag er fokus flyttet fra pendlerne til uddannelsesinstitutionerne og til det internationale jobmarked.
”Vi har været repræsenteret i adskillige uddannelsesudvalg og advisory boards, og vi siger altid ja, når vi får en invitation til at dele vores oplevelser med uddannelsesinstitutionerne, for det er en win-win-situation, hvor vi er med til at gøre uddannelserne mere relevante for os selv. Vi ved ikke nødvendigvis, om der kommer noget retur ved det enkelte arrangement, men måske begynder relationen til en ansat med, at vi har holdt et oplæg på 20 minutter på deres første uddannelsesdag for fem år siden,” siger Lars Hedal..
Lars Hedal slår også fast, at virksomheden ikke har grund til at flytte hovedkvarter: ”Odense er en god uddannelsesby, og det er et superfedt sted at ligge for vores virksomhed. Med internationale briller ligger vi helt tæt på København, og vores infrastruktur er god, og så er konkurrencen om medarbejderne nok også lidt mindre.”
”Vi har også et internationalt fokus, og vi har været meget aktive på jobmesser i blandt andet Spanien og Portugal. Det er et sindssygt vigtigt område for os, og vi har blandt andet ansat en italiener og en iraner, der begge er flyttet til Odense. Vi har 15-18 forskellige nationaliteter ansat, og det giver en superspændende dynamik, når man så at sige er repræsenteret fra Brylle til Brasilien. Samtidig bliver arbejdsmarkedet for specialister mere og mere globalt, så i dag kan de færreste nøjes med at rekruttere lokalt,” siger Lars Hedal videre.