Nyheder • 13/04/2021

COVID19: ’REGNSKABETS TIME’ i forhold til endelig opgørelse af kompensation

De virksomheder, der har fået kompensation i forbindelse med COVID19-nedlukningen i den første periode i 2020, skal senest den 30. september 2021 indberette de faktiske forhold og fremvise dokumentation, så Erhvervsstyrelsen kan foretage den endelige beregning af den kompensation, den enkelte virksomhed er berettiget til. Indberetningen skal ske på Virk.

Erhvervsstyrelsen sender via Digital Post besked ud til de virksomheder, selvstændige og freelancere, som har ansøgt og modtaget kompensation i forbindelse med COVID-19 nedlukningen fra nedenstående kompensationsordninger:

  • Lønkompensation udbetalt til virksomheder fra 9. marts frem til 29. august 2020
  • Kompensation for udgifter til faste omkostninger fra 9. marts til 8. juli 2020
  • Kompensation udbetalt til selvstændige og freelancere fra 9. marts til 31. august 2020

Hvis virksomheden ikke indberetter dokumentationen til tiden, skal virksomheden tilbagebetale det fulde beløb, der tidligere er modtaget i kompensation.

Dokumentationskrav

Udbetaling fra de forskellige kompensationsordninger har i den oprindelige ansøgning været baseret på virksomhedernes skøn i de pågældende perioder. Nu skal der ske en efterberegning, og derfor er der opstillet en række dokumentationskrav, f.eks.:

  • Dokumentation for virksomhedernes omsætning og freelancernes indtjening
  • Dokumentation for omkostninger, som virksomhederne har afholdt
  • Kontoudtog fra et pengeinstitut
  • Dokumentation for virksomhedernes ansatte, f.eks. udbetaling af løn, hjemsendelsesperioder mv.

De præcise dokumentationskrav kan findes på Virk.

Erhvervsstyrelsen opfordrer virksomhederne til at starte så tidligt som muligt, da tidspunktet for den endelige slutafregning er helt afhængig af den enkelte virksomheds specifikke situation.

OBS: Deadline den 30. september 2021 for indberetning af de faktiske forhold

Yderligere informationer

 

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.

Aabo-Ideal satser benhårdt på service og support som en del af international konsolidering

Aabo-Ideal er en international topspiller inden for fremstilling af industrielle lak- og overfladebehandlingsanlæg. Men den position er ikke kommet af sig selv, og fremtidens succes kræver, at ærmerne forbliver opsmøgede.

DAMIFO: Vidensdeling kan være genvejen til fremtidens løsninger

Vidensdeling og samarbejde er, Ifølge direktør i DAMIFO Martin Johansen, nøglen til at klare de stigende krav til virksomheden og føre den trygt videre. Derfor har han meldt sig ind i Fynsk Erhvervs direktørnetværk for at drøfte hverdagens udfordringer og hente inspiration fra andre erhvervsledere.

Fynsk Erhvervs cykelnetværk på toppen

Som om de stejle bjerge ikke i sig selv var udfordring nok. Også vejret viste sig fra den lunefulde side, da 40 fynske erhvervsfolk sled sig op ad Pyrenæernes nådesløse stigninger under årets strabadserende udfordring i Fynsk Erhvervs cykelnetværk Business Challenge. Men hverken regn, torden og kølige vinde over grænselandet mellem Frankrig og Spanien forhindrede netværket […]

Vi kan hjælpe dig med arbejdskraft

Optimismen stiger i det fynske erhvervsliv, og det samme gør efterspørgslen efter kvalificeret arbejdskraft. Vi kan hjælpe dig med at rekruttere dine næste medarbejdere. Som partnervirksomhed i Fynsk Erhverv har du direkte adgang til veluddannede medarbejdere, der står klar til med ny viden og energi at løse netop de arbejdsopgaver, som presser sig på i […]

Mindeord om Preben Greibe

Preben Greibe (79 år) er gået bort. Han vil blive husket som en tidligere respekteret og dedikeret administrerende direktør for Danske Fragtmænd Fyn og for hans mangeårige engagement i Industri- og Handelskammeret Odense-Fyn. Her gjorde han et varigt indtryk som formand i en strategisk vigtig periode frem til 2008, idet han var en central figur […]