Nyheder • 06/05/2015
McDonalds: “Det kan betale sig at være Danmarks bedste arbejdsplads”
Great Place to Work og Fynsk Erhverv holdt tirsdag formiddag inspirationsseminar om at skabe arbejdspladser, medarbejderne er glade for at være i. Her fortalte bl. a. restaurantschef for McDonalds i Odense, Henrik Larsen, hvordan McDonalds har haft mærkbare fordele af at være blevet Danmarks Bedste Arbejdsplads tre år i træk. “Stolte medarbejdere giver et bedre resultat – ganske enkelt,” fortalte han.
Tirsdag formiddag holdt Great Place to Work og Fynsk Erhverv et inspirationsseminar hos Fynsk Erhverv, hvor deltagerne kunne høre Ditte Vigsø, adm. direktør i Great Place to Work, fortælle om trends og tendenser inden for de bedste danske og europæiske arbejdspladser.
To tidligere vindere af Great Place to Work i Danmark var også til stede for at fortælle om deres begrundelse for at skabe et rekord-godt arbejdsmiljø, og om hvad de havde fået af erfaringer af at arbejde målrettet efter at skabe en attraktiv arbejdsplads:
Middelfart Sparekasse, der tre år har været Danmarks bedste arbejdsplads og i de seneste 12 år har ligget i den europæiske top, var repræsenteret ved direktør Martin Baltser og HR-chef Helle Lund, og McDonalds, der tre år i træk har været Danmarks bedste arbejdsplads, var repræsenteret ved restaurantchef Henrik Larsen.
Great Place to Work® er en global konsulent- og rådgivningsvirksomhed, der i over 25 år har undersøgt arbejdstilfredshed i virksomheder og hjulpet virksomheder til at blive bedre – først i USA og senere i en lang række andre lande. I Danmark har Great Place to Work kåret landets bedste arbejdspladser siden 2001. I løbet af et år arbejder Great Place to Work med mere end 5.500 arbejdspladser, som beskæftiger mere end 100 millioner medarbejdere.
Familie – Fleksibilitet – Fremtid
McDonalds har i Danmark 4.200 ansatte, der serverer 160.000 måltider mad om dagen. 92 procent af de ansatte er 25 år gamle eller yngre, og lidt under 60 procent arbejder for kæden i mere end to år. Det er altså en speciel virksomhed på den måde, at den har rigtig mange unge mennesker ansat, som ikke nødvendigvis er i virksomheden i årevis.
McDonalds er også speciel ved, at virksomhedens brand i perioder har været forbundet med noget negativt hos mange danskere.
– For 10 år siden havde McDonalds et ret dårligt ry i Danmark, og det var tit noget, man gjorde lidt grin med, hvis folk sagde, de arbejdede hos os. De fleste gik ud fra, det var en dårlig arbejdsplads, men det vidste jeg jo, at den ikke var. Da vi for alvor begyndte at sigte efter at komme til tops i Great Place to Works undersøgelser, var det bl.a. for at udbrede budskabet om, at McDonalds faktisk er en virkelig god arbejdsplads, men selvfølgelig også for at blive bedre, fortæller Henrik Larsen, og fortsætter:
– McDonalds er både en stor, verdensomspændende kæde og en meget tæt arbejdsplads for medarbejderne i den enkelte restaurant, så vi har en blanding mellem systemledelse og personlig ledelse i koncernen, og rigtig mange af de daglige forbedringer af arbejdsgange foregår på gulvet.
– Vi gennemfører løbende anonyme undersøgelser for vores ansatte, hvor vi lytter til dem, og vi har fundet ud af, der særligt er tre ting, de efterspørger: familie, fleksibilitet og fremtid. Det vil sige, at vores ansatte gerne vil have tid med familien, de vil gerne have en fleksibel arbejdsplads, og de vil gerne have, at der er mulighed for avancement internt i koncernen. Vi bestræber os på at opfylde disse ønsker for vores ansatte, hvor det er muligt.
Amerikansk virksomhedskultur – som virker
Hos McDonalds Danmark har man inkorporeret en række tiltag, som for Henrik Larsen i første omgang virkede meget amerikanske for en dansk arbejdsplads.
– Vi fik at vide, at det er enormt vigtigt for medarbejdere at være stolte af sin arbejdsplads. Det syntes jeg i begyndelsen lød lidt udansk: Danskere kan være glade for deres arbejdsplads, men ligefrem stolte? Der må jeg erkende, at jeg tog fejl. De tiltag, vi har gjort for at få vores ansatte til at være stolte over deres arbejde, har i meget høj grad virket efter hensigten – og her er det vigtigste nok, at vi nu er blevet kendt som Danmarks bedste arbejdsplads, fortæller Henrik Larsen.
Fra 2008 til 2014 steg antallet af ansatte hos McDonalds Danmark, der var stolte af deres arbejde, fra under 70 procent til over 90 procent.
Også på andre områder har McDonalds haft amerikansk inspiration til at højne arbejdsglæden.
– Vi hylder individuelle præstationer. ‘Månedens bedste medarbejder’, ‘årets bedste restaurantschef’ og den slags fremhævelser er med til at vise, at vi anerkender medarbejdernes indsats, og det er egentlig det, det hele handler om: at vise anerkendelse og bruge tid på at få medarbejderen til at føle sig værdsat. Det er især vigtigt, når man arbejder med unge mennesker, siger Henrik Larsen.
Godt for forretningen
McDonalds har bl.a. indført ledelsesbesøg i restauranterne, en open door-policy, som betyder, at ingen problemer anses for at være for små til at blive diskuteret, jævnlige trivselsmålinger, som f.eks. Great Place to Work, de har oprettet en intern medarbejderportal, og så har de udvalgt medarbejdere til at være brand-ambassadører.
Det er alt sammen tiltag, som kræver tid og ressourcer, men det kan uden tvivl betale sig, fortæller Henrik Larsen.
– Vi forsøger at være de bedste inden for vores branche på tre punkter: kvalitet, service og renlighed. Det er det, kunderne skal forvente af McDonalds, men for at det skal kunne lade sig gøre, kræver det engagerede ansatte, som kan lide deres arbejdsplads. Motiverede medarbejdere har selvtillid og lærer nye kompetencer. Produktiviteten er allerede så høj, som den næsten kan blive hos os, så det er på andre parametre, vi skal skille os ud. Nu er det bevist, at vi er en god arbejdsplads, så det næste mål er at blive den bedste danske servicevirksomhed, forklarer han og fortsætter:
– Vi kan se, vores initiativer har haft en positiv effekt på sygefraværet hos vores ansatte, og målinger viser tydeligt, at det har haft en solid brandværdi over for vores kunder, at vi tre gange er blevet Danmarks bedste arbejdsplads. Befolkningens indtryk af McDonalds har klart forbedret sig. Samtidig har vi ingen problemer med rekruttering. Vi har hver måned uopfordrede ansøgninger liggende fra unge, der gerne vil arbejde for os. Vi er næsten aldrig ude og ansøge.
Great Place to Work har samlet statistik over, hvordan det er en god forretning at være en god arbejdsplads her.