Nyheder • 02/12/2022

Broby-virksomhed til kamp for global trivsel

Foto: Administrerende direktør John Veje Olesen sammen med Digital Marketing Coordinator Mette Jørgensen, der også er medlem i FN17 arbejdsgruppen. Direktørens overskæg skyldes et virksomhedsevent i anledning af “Movember”.

Med omkring 320 ansatte er Ken Hygiene Systems ubetinget den største virksomhed i Broby på Midtfyn, og man skal ikke lade sig narre af de landlige og provinsielle omgivelser, fordi kunderne til virksomhedens health care-produkter findes over hele verden. Og både antallet af kunder og ansatte bliver flere og flere.

”Vi er blandt de største spillere inden for desinficerende vask til health care i Skandinavien, og hygiejne er blevet meget mere in med Covid-pandemien. Samtidig arbejder vi med robotteknologi, som der også er stor interesse for i dag,” lyder direktør John Veje Olesens hurtige analyse af den øjeblikkelige situation.

Foruden de nævnte omdrejningspunkter så traf Ken Hygiene for to år  siden desuden en strategisk beslutning om at indarbejde FN’s verdensmål i virksomhedens drift. På relativt kort tid er verdensmålene blevet en væsentlig faktor i alle hverdagens beslutninger og i bestræbelserne på at tiltrække attraktiv arbejdskraft.

Grundlæggende har vi taget det ansvar på os, som alle virksomheder bør gøre.

“Og vi har fra begyndelsen gjort det på en måde, så vi inddrog de ansatte mest muligt for at sikre forankringen. Det betød, at vi lavede en arbejdsgruppe, der fik et kommissorium om verdensmålene, som vi kunne navigere efter. Derudover har gruppen haft ansvar for at uddanne deres kollegaer,” fortæller John Veje Olesen, der også understreger, at virksomhedens vækstrejse på alle måder hænger sammen med de verdensmål, som arbejdsgruppen i Ken Hygiene Systems valgte at fokusere på.

Specifikt drejer det sig om ”Sundhed og trivsel” (verdensmål nummer 3), ”Anstændige jobs og økonomisk vækst” (8) og ”Ansvarligt forbrug og produktion” (12). Ifølge John Veje Olesen er der fra dag ét blevet arbejdet målrettet mod at integrere målene, så de i højere og højere grad tænkes ind i de beslutninger, der træffes på alle niveauer.

”Gruppen har taletid på alle møder, så vi er sikre på, at vi bevæger os i den rigtige retning internt, og i forhold til den eksterne kommunikation, så er verdensmålene på forsiden af alle vores brochurer,” siger direktøren, som fastslår, at nogle dele af processen var givet fra dag ét, mens andre er længere tid om at bundfælde sig.

”Mennesker dør af infektioner, og vi laver maskiner, der steriliserer udstyret på hospitaler, så antallet af infektioner kan holdes nede. Vores primære fokusområder er patientsikkerhed og brugersikkerhed, og vi er helt kompromisløse på patientsikkerhed. På den måde er global sundhed og trivsel udgangspunktet i vores virksomhed,” siger John Veje Olesen med tilføjelsen af et retorisk spørgsmål: ”Og hvem vil ikke gerne arbejde med det?”

Svaret på spørgsmålet kommer indirekte, når chefen for Ken Hygiene Systems skal forklare, hvordan han sikrer den arbejdskraft, der er nødvendig for, at virksomheden kan vokse og udvikle sig som planlagt. Det er nemlig ikke spor svært.

Selvom vi ligger på Marguerit-ruten i Broby, har vi ingen problemer med at rekruttere.

“Vi arbejder med socialt ansvar, hvor vi kan tilbyde spændende og meningsfulde jobs, fordi vi udvikler og producerer det hele selv. Vi får stålplader ind og sender færdige maskiner ud. Der er masser af spændende jobindhold, og vi får altid de ansøgninger, som vi har brug for, når vi slår jobbene op,” fortæller John Veje Olesen.

_________________________________________

Vil du vide mere om, hvordan det fynske erhvervsliv integrerer digitalisering og FNs 17 verdensmål ind i deres virksomheder? Så læs Det Fynske Vækstbarometer for 2021 her

Gislev Rejser: Fra familievirksomhed til del af stor koncern

Den fynske rejsevirksomhed Gislev Rejser har gennem de senere år været gennem en betydelig transformation. Ifølge administrerende direktør Niels Ravn Eriksen har både det nye ejerskab og flytningen været med til at styrke virksomhedens profil og synlighed, og samtidig har samarbejdet med Aller-koncernen hurtigt vist sig at skabe værdi.

Familievirksomhed forbereder sig på miljøkrav i god tid

Mens byggevirksomheden Poul Rasmussen endnu ikke er undlagt lovkravet om bæredygtighedsrapporteringen, så er virksomheden godt i gang med at klæde sig på til den bæredygtige dagsorden. Derfor har familievirksomheden tilmeldt sig vores ESG-Netværk for at være klar til fremtidige krav fra både stat, kunder og institutioner. 

Brain Boost: Ikke alle indtægter skaber samme værdi

Da softwarehuset Ecreo og Fynsk Erhverv i fællesskab afholdte seminaret "Styrk din digitale B2B-strategi og skab resiliens i en uforudsigelig tid" var Odense-virksomheden Flexbuy Technologies repræsenteret blandt deltagerne i form af Jacob Brage. Og han forlod Alfred og Kamilla, hvor arrangementet blev afholdt, i opløftet tilstand.

Brug din stemme på et stærkt EU

Når der søndag, den 9. juni er valg til Europa-Parlamentet i Danmark, er det vigtigt, at vi alle gør brug af vores demokratiske ret og sætter vores kryds på stemmesedlen. Det skaber en grønnere fremtid og styrker den enkelte virksomhed, det enkelte land - og den europæiske union. Tak fordi du bruger din stemme.

Fynsk logistikgigant krydser fingre for bedre forbindelser til motorvejsnettet

Den familieejede logistikvirksomhed Alex Andersen Ølund A/S forventer efter en årrække med særdeles solide regnskaber, at de kommende år byder på flere udfordringer og mere usikkerhed i markedet. Men ikke desto mindre er stemningen på direktionsgangen på Logistikvej i Odense fortsat høj, og listen over nye initiativer bliver ikke kortere. “2024 bliver et overgangsår, hvor […]

Damixa skruer op for den digitale tilstedeværelse

På Den Fynske E-handelskonference den 21. maj sætter Damixas Brand og Marketing Manager, Anna Trojel, ord på den digitale rejse, der skal føre Damixa helt up to date.

Optimisme at spore i det fynske erhvervsliv

De fynske virksomheder er sunde og robuste, og de fleste er ved at indfinde sig i den nye virkelighed med stigende tempo og kompleksitet. Det viser vores nyeste temperaturmåling i det fynske erhvervsliv, der giver en stærk tro på fremtiden.

Skru op for resiliensen og få en bedre forretning

Når Fynsk Erhverv den 23. maj i fællesskab med Ecreo inviterer til fællesseminar, vil de fremmødte gå hjem med konkrete værktøjer, der skal inspirere til at forbedre kundeoplevelsen og øge virksomhedens værdi ved at skærpe det strategiske fokus. Det lover Michael Nørregaard Wilkens, der er executive advisor i den internationale rådgivningsvirksomhed Strategyzer og oplægsholder på […]

Viden til Vækst: Gode teams har psykologisk tryghed

Den 12. september inviterer vi i samarbejde med LearnX til erhvervskonference, hvor du bl.a. kan møde ledelsesrådgiver Christian Ørsted, der sætter fokus på, hvordan psykologisk tryghed kan løfte medarbejderne markant. Vi har forinden været i dialog med Christian Ørsted, der løfter lidt af sløret for sit oplæg. Husk, at du som partnervirksomhed får 50% rabat på billetprisen.