Netværk og forretningsudvikling • 13/11/2018
Løft blikket og kig ud
Af direktør i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt
Vi kan alle mærke det – markeder er i opbrud, kravene til kvalitet, tempo og ikke mindst nye, bæredygtige løsninger stiger, og nye aktører fra nær og fjern trænger ind og udfordrer vores adgang til gode og hidtil trofaste kunder. Vi mærker begyndelsen til den store tech-revolution, der åbner op for en helt ny tænkning i nye, geniale løsninger og baner vejen for eksponentiel vækst. Vedkommer det dig? Ja, det gør det helt bestemt – både som forbruger og som virksomhed.
Som forbruger åbner der sig en verden så stor af muligheder – uanset ønsker og behov. Både i den fysiske butik og online. Amazon sætter snart fødderne på dansk jord, Alibaba og andre e-handelsmastodonter vil følge efter, og den skarpe konkurrence til give forbrugerne attraktive priser og betingelser.
Som virksomhed oplever vi også, at konkurrencen stiger. Det viser vores seneste undersøgelse i Det fynske erhvervspanel. Det er i stigende grad vigtigt at være tæt på sit marked og spotte nye trends og tendenser, læse sine kunder og udnytte de teknologiske muligheder for at komme på forkant af efterspørgslen. For konkurrencen kan komme fra helt uventet kant.
Made in China 2025
I september måned besøgte jeg en række små kinesiske start-up-virksomheder, inspirerende innovationsmiljøer og de to store e-handelsmastodonter Alibaba og JD.com i Hangzhou og Shanghai. Og her gik det for alvor op for mig, hvordan big data og kunstig intelligens vil revolutionere måden at løse opgaver på lige om lidt. Med den kinesiske centralregerings ’’Made in China 2025”-plan og massiv statslig støtte styrer de kinesiske virksomheder i høj fart efter at blive verdensførende indenfor en række teknologier, herunder computerchips, robotter, vedvarende energi, biotek og elbiler. Og med det engagement og tempo, de lægger for dagen, sammenholdt med et totalt ureguleret marked – for eksempel inden for privatdata, så er der god grund til at rette opmærksomheden mod øst og tage bestik af den næste techrevolution.
For 10-15 år siden sad Vestas og andre udenlandske vindmølleproducenter på en tredjedel af verdens største marked, men konkurrencen fra lokale kinesiske producenter har vendt totalt op og ned på billedet. I dag må de få udenlandske producenter, der er tilbage i Kina, nøjes med ca. 3 pct. af markedet, og de bliver i stigende grad presset på priserne globalt på grund af den voksende konkurrence fra de fremadstormende kinesiske producenter.
Hvordan er det sket? Opskriften er simpel og går ud på, at den kinesiske stat, som har udpeget vindmølleindustrien som strategisk vigtig, tvang udenlandske producenter til at etablere lokal produktion, hvis de ville sælge i Kina. Mindst 70 pct. af en vindmølle skulle være produceret i Kina, hvis man ønskede at sælge i Kina. Det betød i praksis, at udenlandske producenter blev tvunget til teknologitransfer, og det gav kinesiske virksomheder mulighed for at klatre uhørt hurtigt op i den globale værdikæde. Herefter bortfaldt reglen.
Der er god grund til bekymring, når den kinesiske stat har opsat et ambitiøst mål om, at Kina skal være verdens førende inden for bl.a. robotteknologi i 2025. Det kinesiske marked sluger ca. en tredjedel af verdens industrirobotter, og det er en fantastisk vækstmulighed for de fynske robotvirksomheder. Men der skal ikke meget fantasi til at regne ud, at konkurrencen fra kinesiske virksomheder vil blive massiv inden for ganske få år – også uden for Kina.
Tag bestik af udviklingen
Derfor skal vi være hurtige og dygtige, hvis vi vil have del i den vækst, som den store techrevolution baner vejen for. Hvad betyder dette for din virksomhed? Tag bestik af det – hellere i dag end i morgen.
Denne klumme er bragt i Erhverv+ Fyn, torsdag den 15. november 2018.