Nyheder • 17/03/2016

Humac-direktør: “Kundeoplevelsen bliver et mere og mere vigtigt konkurrenceparameter”

Til Fynsk Erhvervs første Business Lounge kunne interesserede høre Humacs direktør Michael Bech fortælle, hvorfor kundeoplevelsen er et vigtigere og vigtigere konkurrenceparameter i erhvervslivet, og hvordan Humac har integreret ambitionen om at levere ‘Danmarks bedste kundeoplevelse’ i den overordnede forretningsstrategi. 

Detailkæden Humac har implementeret en stræben efter den gode kundeoplevelse i virksomhedens strategi. Ifølge kædens direktør, Michael Bech, er bl.a. detailhandlen, men også mange andre brancher, nødt til at tænke i, hvad der kan give kunden en grund til at vende tilbage, som ikke kun relaterer sig til produktet og prisen.

– Kundeoplevelsen er både en udfordring for den store betonproducent og for den lille detailhandler. F.eks. kan vi inden for få år med stor sandsynlighed købe en humac2bil fra fabrikanten direkte på nettet og vælge type, farve osv. online. Det bliver bilforhandlere nødt til at forholde sig til: hvad skal deres rolle være i den udvikling? Der er rigtig meget, der taler for, at både fysisk handlende og producenter i højere og højere grad skal kunne tilbyde noget andet end bare varen, siger Michael Bech

Mødet mellem den ansatte og kunden
Ifølge Michael Bech har mange virksomheder ikke fokus nok på den interaktion, der udgør det vigtigste indtryk, en kunde får af virksomheden: mødet med den enkelte ansatte.

– I Humac begyndte vi at se på, hvordan mødet mellem de ansatte og kunderne rent faktisk forløber. Vi havde tidligere meget stort fokus på selve produkterne, de lækre Mac-computere osv. – på, hvad de kunne, og hvor gode de var. Men den udvikling er farlig, for produkterne kan man finde alle mulige steder. Derfor har vi arbejdet meget målrettet på at skabe en kultur, hvor kunden er i centrum. Det lyder måske banalt, og der er rigtig mange virksomheder, der taler om at sætte kunden i centrum, men udfordringen er at implementere den forandring, så der rent faktisk bliver skabt en kundeorienteret kultur ude i butikkerne, siger han.

Implementeringen
Michael Bech valgte derfor at konkretisere den gode kundeoplevelse igennem 14 bud, der specifikt retter sig mod Humac.

– Budene er meget konkrete og direkte henvendt til præcis vores virkelighed – helt ned til hvordan man rækker en plastikpose til en kunde, men de er ment som en rettesnor, ikke en fast manual. Hvis den enkelte medarbejder synes, at han eller hun har det bedre med at gøre tingene på en lidt anden måde, så er det helt i orden. ‘Ånden’ i budene er det vigtigste. Det er kulturen, hvor medarbejderne tilstræber at levere ‘Danmarks bedste kundeoplevelse’, der er væsentlig, siger Michael Bech og fortsætter:

“Vi har en lukket Facebook-gruppe, hvor kun Humac-ansatte har adgang, og der er der næsten hver dag et billede oppe fra en butik, som har fået kage til kaffen fra en kunde.”

– Eksekveringen har til gengæld også været mere ‘brutal’, end danske virksomheder er vant til. Vi har simpelthen ansat eksterne firmaer, som tager ud i Humac-butikkerne og måler på kundeoplevelsen. Det gør vi stadig hver eneste måned. Lever butikken ikke op til 75 procent af de 14 bud, så mister butikschefen 25 procent af vedkommendes bonus. Det lyder måske lidt hårdt, men det virker, og det har skabt en servicekultur blandt vores ansatte, som de både er stolte over og glade for at være en del af. Der går intern konkurrence i at levere god service. Men det kræver så også, at ledelsen går forrest. Jeg udlever de 14 bud næsten påtaget tydeligt for at fremstå som et godt eksempel.

Kulturforandringen har givet stor respons fra Humacs kunder.

– Vi har fået rigtig meget respons fra vores kunder – overraskende meget. Vi har en lukket Facebook-gruppe, hvor kun Humac-ansatte har adgang, og der er der næsten hver dag et billede oppe fra en butik, som har fået kage til kaffen fra en kunde. Og hvor ofte har man hørt om kunder, der giver de ansatte i en detailbutik kage som tak for en god kundeoplevelse? Det er vi meget stolte over, slutter Michael Bech.

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning

Krautwald: Nye vaner skal slå rod, før strategi bliver til virkelighed

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Lokale virksomheder forholder sig til Odenses fremtid

En række lokale virksomheder greb muligheden, da Fynsk Erhverv for nylig inviterede til dialogmøde om Odense fremtidige udvikling. Anledningen var det forslag til Kommuneplan 2024-2036, som Byrådet havde sendt i høring. Også rådmand Søren Windel, adm. Direktør Erik Jespersen og byudviklingschef Karin Niemann-Christensen var mødt op for at præsentere planforslaget og lytte til virksomhedernes ønsker […]