Leder • 22/09/2017
Leder: Godt begyndt er halvt fuldendt
Med Trafikaftalen har regeringen og DF taget et vigtigt skridt i retning af en bedre infrastruktur og mobilitet imellem Øst- og Vestdanmark – hen over Fyn. Den indeholder bl.a. lavere registreringsafgifter, udbygning af det tredje spor på den vestfynske motorvej og en reduktion af broafgifterne for personbilerne på Storebæltsbroen. Dermed er der udsigt til mindre trængsel og spildtid og lavere transportomkostninger som følge af billigere biler og lavere broafgifter for personbilisterne. For virksomhederne vil det betyde, at vi vil få lettere ved at tiltrække arbejdskraft fra et større opland på Vestsjælland, og nogle brancher vil også få gavn af de lavere broafgifter, f.eks. handelsvirksomheder med kørende sælgere, konsulenter etc.
Det er der absolut grund til at glæde sig over på Fyn. Nødsporet blev den brækstang, der sikrede den rigtige løsning på den vestfynske motorvej. Og den trinvise nedsættelse af broafgifterne med 25% – i første omgang godt nok kun for personbilisterne – viser, at politiske resultater kan skabes gennem et stærkt, fynsk pres, vedholdenhed og saglige argumenter og fakta. Jeg er særlig glad for de mange fynske virksomheder, som altid stiller op til interview og optagelser eller som venligst stiller tal og oplevelser til rådighed, når vi har brug for det. Det er jeres oplevelser og erfaringer, der gør indtryk og skaber forståelse for problemernes omfang og konsekvenser. I leverer – vi serverer.
Største samfundsøkonomiske effekt fortsat uforløst
Og vi er ikke helt i mål endnu. Trafikaftalen efterlader en strækning fra Odense V til motorvejskryds SØ, som nye tal viser vil være massivt belastet, når den vestfynske motorvej er fuldt udbygget – og det nye supersygehus m.fl. er taget i brug. Og den efterlader også den absolut største samfundsøkonomiske effekt uforløst, nemlig nedsættelsen af broafgifterne over Storebæltsforbindelsen for erhvervslivet.
Vi følger nu det videre forløb tæt og fortsætter indsatsen for at få sikret den fulde udbygning af den fynske motorvej og for at sikre, at den første nedsættelse af broafgifterne med de 25% også kommer til at gælde erhvervstrafikken.
Trafikaftalen er en halv sejr, nu går vi efter at vinde pokalen.
Jytte Reinholdt
Direktør
Opdatering den 22. september kl. 20.00:
Meddelelse fra Finanministeriet den 22. september:
Justering af aftaletekst om takstnedsættelse over Storebælt
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at justere afsnittet om takstnedsættelse over Storebælt i aftaleteksten om “Omlægning af Bilafgifterne”.
Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at justere målgruppen for takstnedsættelse for transport over Storebælt. I aftaleteksten ”Omlæggelse af bilafgifterne” fra torsdag d. 21. september står der i afsnittet om takstnedsættelse for transport over Storebælt, at takstnedsættelsen gælder persontrafik. Aftaleparterne er blevet enige om at justere dette, så takstnedsættelsen gælder al vejtrafik samt persontog.
Se hele den opdaterede aftaletekst i faktaboksen.
Kommentar fra direktør Jytte Reinholdt til den justerede aftaletekst og finansiering:
– Det er en rigtig god aftale for Fyn, og vi er naturligvis glade for, at fakta har overbevist regeringen og Dansk Folkeparti om, at nedsættelsen af broafgifterne også skal gælde erhvervstrafikken. Den samlede aftale løser trængselsproblemerne på den vestfynske motorvej og minimerer udgiften på at bevæge sig mellem Øst- og Vestdanmark, og det er afgørende. Vi noterer os dog samtidig, at det igen er Storebæltsbroen, der skal holde for, når der skal findes finansiering. Når DF’s formand Kristian Thulesen Dahl til Fyens Stiftstidende udtaler, at dette er et helt særligt tilfælde, så må vi appellere til, at dette bliver nedfældet i den endelige aftale, så Storebæltsbroen ikke i al evighed skal fungere som malkeko. Vi følger naturligvis udviklingen tæt fremadrettet.