Leder • 27/08/2015

LEDER: Call to action

Efter en forrygende sommer med et hav af vellykkede koncerter, festivaller og arrangementer over hele øen er Fyn for alvor kommet på landkortet.  

Store byggekraner, røg, støj og et væld af kødannelser og vejreguleringer vidner om  høj aktivitet. Når hertil så lægges en god portion optimisme i de fynske virksomheder, der forventer øget omsætning og indtjening, flere ansatte og nye investeringer, så er der grund til begejstring.

Trods truslen om aktiekrak i Kina, store flygtningestrømme ind i Europa og svære budgetforhandlinger i kommunerne, så er forudsætningen for den danske velfærd, at virksomhederne hele tiden kan udvikle sig og skabe vækst. At kommunerne siden finanskrisen har øget deres erhvervsfremmeindsats til næsten det dobbelte, kan  – afhængig af temperament –  kaldes ’rettidig omhu’ eller reel  ’krisehåndtering’.

Nu kigger vi ind i nye udfordringer, som kræver nye tiltag – f.eks. manglen på veluddannede ingeniører og IT-folk,  der har affødt en jobmesse den 15. september på initiativ af Fynske Medier.  Her kan fynske virksomheder møde veluddannede flygtninge fra Syrien med henblik på at få (nogle af) de ledige stillinger besat. Det er et eksempel på, hvordan nye aktører melder sig på banen, og det offentliges rolle udvikler og ændrer sig i relation til erhvervsfremmeindsatsen. Odense & Co. er et andet eksempel på, hvordan udvikling og vækst kan understøttes i værdiskabende partnerskaber.

Hvor flere aktører – offentlige som private – går sammen eller hver for sig tager ansvar for løsningen af konkrete udfordringer, og hvor drivkraften omsættes til konkrete handlinger i stedet for den passive tilskuerrolle.

Mere af det, tak!

Jytte Reinholdt
Direktør