Leder • 02/06/2017
Leder: Broafgifter og det tredje spor går hånd i hånd
Fynsk Erhverv kæmper for både lavere broafgifter og det tredje spor på den vestfynske motorvej. Vi kalder på politisk handling for at understøtte fortsat udvikling og vækst på Fyn.
Vi skylder det fynske erhvervsliv at søge løsninger, der kan afhjælpe generne på den fynske hovedfærdselsåre her og nu. Og her er de oplagte muligheder følgende:
- Broafgifterne kan sættes ned i morgen
- Nødsporet kan bringes i spil inden for 2 år
Tæt på 70% af broafgifterne kommer fra erhvervslivet, og det belaster virksomhedernes indtjening og konkurrencekraft. Dertil kommer ulykker, forsinkelser og spildtid! Det er omkostninger, som belaster erhvervslivet allerede i dag. At reducere broafgifterne over Storebæltsforbindelsen vil udløse en række samfundsøkonomiske gevinster i hele landet. Det vil kunne ske, uden at det koster kernevelfærd eller andre infrastrukturprojekter. Pengene findes allerede i broens økonomi.
I Fynsk Erhverv appellerer vi til, at hele Fyn står skulder ved skulder og sammen lægger et massivt pres på de politiske beslutningstagere om afgiftsnedsættelser, nødspor og det tredje motorvejsspor. Vi kan ikke sidde med hænderne i skødet og lade væksten glide uden om Fyn.
Med meldingerne fra Venstres transportordfører tidligere på ugen er der iflg. planerne tidligst midler til nye infrastrukturprojekter efter 2021. Det tredje spor kan i bedste fald være en realitet fire år efter.
I den bedste af alle verdener ville det ideelle være at satse på at få anlagt det tredje spor på den vestfynske motorvej først. Men virkeligheden er langt mere kompleks, og det oplever de virksomheder, pendlere og turister m.fl., der færdes på strækningen dagligt. Derfor skal vi også søge de løsninger, der ligger lige for, og som kan realiseres på den korte bane. På Hillerødmotorvejen nord for København kører trafikanterne morgen og aften allerede i nødsporet, og i tilfælde af uheld, tabt gods eller andet, der kræver nødsporets normale funktion, så ændres banerne ved skiltning, og nødsporet gøres hurtigt fri til de presserende opgaver. De positive erfaringer bør komme bilisterne på den fynske motorvejstrækning til gode.
I Fynsk Erhverv appellerer vi til, at hele Fyn står skulder ved skulder og sammen lægger et massivt pres på de politiske beslutningstagere om afgiftsnedsættelser, nødspor og det tredje motorvejsspor. Vi kan ikke sidde med hænderne i skødet og lade væksten glide uden om Fyn. Vi skal udvise rettidig omhu og bringe de løsninger i spil, som ligger lige for.
Jørgen Dirksen
Formand
Fynsk Erhverv