Netværk og forretningsudvikling • 01/05/2017
Der skal kraft til – arbejdskraft!
Af Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv
Når halvdelen af de fynske virksomheder vurderer, at de kommer til at mangle kvalificeret arbejdskraft inden for de nærmeste år, så er der hejst et advarselsflag. For dygtige og velmotiverede ledere og medarbejdere er vigtige for eksekveringen – og en afgørende ingrediens i opskriften på udvikling og vækst.
Meldingerne kommer over en bred kam fra de fynske virksomheder og adresserer attraktive jobs inden for alle fag – vel at mærke for folk med kvalifikationer og relevante erfaringer. Heri ligger et vigtigt budskab til alle – unge, studerende, ledige som beskæftigede. Men bestemt også til alle de professionelle rekrutteringsaktører, uddannelsesinstitutioner og jobcentre – og ikke mindst virksomhederne selv.
For på den lange bane er det bedre at udvikle sine medarbejdere og risikere, at de rejser, end ikke at udvikle dem, og risikere, at de bliver!
For hvordan skal de medarbejdere, som vi ønsker at tiltrække eller fastholde på det fynske arbejdsmarked, få øje på de spændende jobs, hvis virksomhederne gør, som de plejer? Og hvordan skal vi sikre en velkvalificeret arbejdsstyrke på Fyn, hvis vi ikke i tiltrækkelig grad udfordrer de medarbejdere, vi allerede har ansat i de fynske virksomheder, i hverdagen og tilbyder relevant efter- og videreuddannelse, så der løbende opbygges nye erfaringer og fyldes nye kvalifikationer på. For på den lange bane er det bedre at udvikle sine medarbejdere og risikere, at de rejser, end ikke at udvikle dem, og risikere, at de bliver!
Det er tid at tænke nyt, mere offensivt og langsigtet i kampen om arbejdskraft. Der skal på en og samme tid både være perspektiv og tryghed i ansættelsen, for at de fynske jobs er attraktive. Så for at tiltrække sig de potentielle kandidaters opmærksomhed, skal man som virksomhed sørge for, at det skinner tydeligt igennem i alt, hvad man som virksomhed – stor som lille – foretager sig og kommunikerer ud til markedet.
Og så handler det om synlighed. Lars Hedal fra Hesehus har flere gange gjort opmærksom på sig selv ved at dele rundstykker ud på Odense og Københavns Banegård. IT-sektoren er rykket tættere sammen og har dannet Technology Denmark for at stå stærkere. Mange virksomheder trækker på netværk, kontakter i relevante vidensmiljøer og anvender aktivt de sociale medier, mens andre igen har succes med at entrere med headhuntere og rekrutteringsbureauer. Der er næppe én model, der passer på alle jobkategorier og fag, men der er en fællesnævner: Tiltrækning og fastholdelse af dygtige medarbejdere kræver fremover langt større opmærksomhed – og opfindsomhed – i de fynske virksomheder end de foregående år. Det er et ubetinget konkurrenceparameter og den største trussel mod at kunne fastholde de mest udsatte virksomheder på Fyn. Men det er en kamp, vi skal vinde.
Udover at styrke fokus og den langsigtede planlægning i virksomhederne, spiller Fyns omdømme også en væsentlig rolle i kampen om arbejdskraften. Derfor handler det i høj grad om at få gjort resten af Danmark opmærksom på kvaliteterne ved at leve og bo på Fyn – og skabe opmærksomhed omkring de mange spændende tiltag, der rent faktisk finder sted.
Lad os sammen skabe den fortælling, der gør Fyn til det mest attraktive sted at bo og arbejde i fremtiden.