• 31/05/2018

Inddrag dine interessenter og skab bedre løsninger

Co-creation, også kaldet samskabelse, er en ny måde at løse virksomheders og samfundets problemer på, og en tendens der tager fart i øjeblikket.

Konceptet er, at vi involverer forskellige interessenter i vores virksomheds udviklingsface. Det kan være i et netværk, på en workshop eller over et udviklingsforløb. De forskellige deltagere bidrager med forskellige perspektiver, erfaringer og visioner og skaber nye ideer sammen. Forskelligheden gør, at ideerne bliver nye, anderledes og brugbare.

Co-creation er et opgør med vores sædvanlige måde at tænke og rationalisere på. I stedet trækker vi på andre menneskers viden og ideer. Vi sætter tempo på innovationen og afvikler den traditionelle envejskommunikation.

Vi skal som virksomhed bruge den viden og de ideer, som andre har, for at vi kan bevæge os fremad.

Vær åben og glem frygten
Men hvis vi skal lykkes med Co-Creation, må vi ikke kun fokusere på kortsigtede hensyn i vores strategi- og ideudvikling. Vi må heller ikke være bange for at forvandle en mulig konkurrent til en samarbejdspartner.

Vi skal derimod motivere andre til at skabe mening og betydning, som kan blive til innovative løsninger til gavn for os selv, markedet og samfundet.

Jo stærkere udviklingen i samfundet og markedet sker, des større bliver effekten af Co-Creation.

LEGO og DHL skaber også værdi med Co-Creation
LEGO har i lang tid inddraget deres kunder som medproducent på produkter. Kunderne kan f.eks. dele deres designs på online communities, hvor man kan stemme på de bedste. De designs, der får flest stemmer, producerer LEGO og sælger sammen med resten af deres produkter.

DHL er verdens største post- og logistikvirksomhed. For at forbedre leveringskæden og logistikken afholder de workshops med kunder, hvor de co-creater løsninger til gavn for alle parter. En af test-løsningerne er en drone, som kan levere post på kun otte minutter, hvilket har været med til at øge kundetilfredsheden til mere end 80 % og punktligheden for pakkelevering til 97 %.

Ikke noget dårligt udbytte af samskabelse!

Blogindlæg

Danske virksomheder overser en kæmpe mulighed for øget overskud på bundlinjen.

Af Ebbe Vej, erhvervspsykolog i Mind the Limit Danske virksomheder har brugt formuer på at trimme, udvikle og justere. Man har været igennem hele Lean-møllen, forretningsstrategien er knivskarp frem til 2022 og dette er virksomhederne rigtig dygtige til. Alle burde være...

Blogindlæg

Offentligt opgavetyveri – direkte fra de fynske skraldespande

Af Jørgen Dirksen, formand for Fynsk Erhverv De fynske kommuner kan være på vej til at underminere det private marked for håndtering og -efterbehandling af affald. Det politiske flertal i Odense Kommune går i hvert fald med overvejelser om at...

Blogindlæg

Netværk er noget vi giver til hinanden

Af Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv At netværk er værdifuldt, det bekræfter vores seneste rundspørge til Det Fynske Erhvervspanel. Det er her, vejen til nye forretningsmuligheder, løsning på hverdagens udfordringer og kilden til ny viden og inspiration opstår. Netværk...