• 31/05/2018

Inddrag dine interessenter og skab bedre løsninger

cocreation

Co-creation, også kaldet samskabelse, er en ny måde at løse virksomheders og samfundets problemer på, og en tendens der tager fart i øjeblikket.

Konceptet er, at vi involverer forskellige interessenter i vores virksomheds udviklingsface. Det kan være i et netværk, på en workshop eller over et udviklingsforløb. De forskellige deltagere bidrager med forskellige perspektiver, erfaringer og visioner og skaber nye ideer sammen. Forskelligheden gør, at ideerne bliver nye, anderledes og brugbare.

Co-creation er et opgør med vores sædvanlige måde at tænke og rationalisere på. I stedet trækker vi på andre menneskers viden og ideer. Vi sætter tempo på innovationen og afvikler den traditionelle envejskommunikation.

Vi skal som virksomhed bruge den viden og de ideer, som andre har, for at vi kan bevæge os fremad.

Vær åben og glem frygten
Men hvis vi skal lykkes med Co-Creation, må vi ikke kun fokusere på kortsigtede hensyn i vores strategi- og ideudvikling. Vi må heller ikke være bange for at forvandle en mulig konkurrent til en samarbejdspartner.

Vi skal derimod motivere andre til at skabe mening og betydning, som kan blive til innovative løsninger til gavn for os selv, markedet og samfundet.

Jo stærkere udviklingen i samfundet og markedet sker, des større bliver effekten af Co-Creation.

LEGO og DHL skaber også værdi med Co-Creation
LEGO har i lang tid inddraget deres kunder som medproducent på produkter. Kunderne kan f.eks. dele deres designs på online communities, hvor man kan stemme på de bedste. De designs, der får flest stemmer, producerer LEGO og sælger sammen med resten af deres produkter.

DHL er verdens største post- og logistikvirksomhed. For at forbedre leveringskæden og logistikken afholder de workshops med kunder, hvor de co-creater løsninger til gavn for alle parter. En af test-løsningerne er en drone, som kan levere post på kun otte minutter, hvilket har været med til at øge kundetilfredsheden til mere end 80 % og punktligheden for pakkelevering til 97 %.

Ikke noget dårligt udbytte af samskabelse!

Innovation er et personligt anliggende

Af inspirator, vejleder og skribet, Charlotte Lind Hvis ikke din virksomhed evner at være innovativ, så ryger den af i svinget. Der skal løbende tænkes nye tanker og hældes benzin på udviklingsbålet. Det, du netop har læst – eller i hvert fald essensen af det – er du givetvis stødt ind i mere end en […]

Det kan gøre for ondt, før det gør godt

Appel til Odense Byråd Man skal både have viljen, evnen og lysten! Det var Inger Støjbergs kvikke kommentar i sidste uge på spørgsmålet, om hun kunne tænke sig at stille op som formandskandidat i Venstre, når den tid kommer. Og det synes så rigtigt, som det er sagt. Ikke desto mindre står vi i Odense […]

Løft blikket og kig ud

Af direktør i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt Vi kan alle mærke det – markeder er i opbrud, kravene til kvalitet, tempo og ikke mindst nye, bæredygtige løsninger stiger, og nye aktører fra nær og fjern trænger ind og udfordrer vores adgang til gode og hidtil trofaste kunder. Vi mærker begyndelsen til den store tech-revolution, der […]