• 07/06/2017

Den fynske infrastruktur må ikke køre af sporet…

Af Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv

Lad det være sagt med det samme. I Fynsk Erhverv kæmper vi både for lavere broafgifter på Storebæltsforbindelsen og for det tredje spor på den vestfynske motorvej, og for den sags skyld også for at få nødsporet bragt i spil.  Disse projekter går fint hånd i hånd, og de løsninger, der kan bringes i spil her og nu, skal iværksættes i respekt for de fynske virksomheder og de mange medarbejdere, som allerede i dag er belastet af de høje broafgifter og generne på den fynske hovedfærdselsåre.

Med sin centrale placering i landet udgør Fyn hovedforbindelsesåren mellem Øst- og Vestdanmark – på godt og ondt. Det opleves hver dag netop på den fynske motorvej – og i betalingsanlægget på Storebæltsforbindelsen.  Som bekendt giver det nogle udfordringer, men også nogle muligheder, som vi i Fynsk Erhverv kæmper for at få bragt i spil hurtigst muligt.

Lavere broafgifter på Storebæltsforbindelsen vil betyde lavere omkostninger til erhvervslivet, der i dag betaler tæt på 70% af broafgifterne på Storebæltsforbindelsen.  Lavere omkostninger vil betyde skarpere priser, større indtjening og flere investeringer.  Hertil kommer en række samfundsøkonomiske gevinster, som vil udløses i hele landet.  Med den nationale Storebæltskomité er der sat målrettet ind for at få reduceret broafgifterne, og det gode budskab er, at det vil kunne ske allerede i morgen, hvis der er politisk vilje til det. Og vel at mærke uden at det vil koste kernevelfærd eller udskyde andre infrastrukturprojekter.  Pengene findes allerede i broens økonomi.

Lavere broafgifter vil styrke sammenhængskraften mellem Øst- og Vestdanmark og gøre det endnu mere attraktivt at handle med og løse opgaver for hinanden på tværs af bæltet. Dermed vil trafikken naturligt tige, og derfor vil det være nødvendigt at få opgraderet nødsporet på den vestfynske motorvej, indtil det tredje spor er en realitet.  Det kan iflg. Vejdirektoratet gøres for ca. kr. 240 mio. over en 2-årig periode.  Det er ikke spild af penge, men en oplagt løsning på den korte bane for de mange, som dagligt færdes på E20 på Vestfyn.

I den bedste af alle verdener ville det ideelle være at få anlagt det tredje spor på den vestfynske motorvej først. Men for det første tager det mindst 4 år, fra pengene er bevilget, til det tredje spor er anlagt. Det er lang tid fortsat at skulle betale de høje broafgifter, der som nævnt kan reduceres uden at påvirke prioriteringen af de kommende infrastrukturinvesteringer.  Dernæst er der ingen garanti for, at den vestfynske motorvej står først for, når der igen skal fordeles midler til infrastrukturprojekter. Iflg. genberegning af de forestående infrastrukturprojekter med Landstrafikmodellen er der to andre strækninger i DK, hvor trængslen er større.  Disse strækninger har dog ikke i samme omfang national betydning som den vestfynske motorvej.  Derfor er E20-komitéen også et strategiske vigtigt kort at spille ud, inden nye midler skal fordeles.  Og paradoksalt nok så vil den stigende trafik som vil følge af lavere broafgifter have en positiv indvirkning på den vestfynske motorvejs placering på ’ventelisten’.

Virkeligheden er derfor langt mere kompleks, og det oplever de virksomheder, pendlere og turister m.fl., der færdes på strækningen dagligt. I respekt for dem appellerer vi i Fynsk Erhverv til, at hele Fyn står skulder ved skulder og udviser rettidig omhu og også kæmper for de løsninger, der kan gennemføres på den korte bane, og som ikke forstyrrer de fremtidige infrastrukturinvesteringer.   Sådan bliver vi på sporet med fortsat udvikling og vækst!