Netværk og forretningsudvikling • 15/05/2017
Digitaliseringens magt og muligheder
Af Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv
Der er intet nyt i disruption – det nye er digitaliseringen og den hastighed, de digitale teknologier udvikler sig med. Skiftet går fra lineær til eksponentiel vækst, og hvis du først reagerer, når du ser de nye spillere på markedet, så kan det blive fatalt.
Dengang bilen disruptede transportsektoren, læs hestevognen, var der tid til at omstille sin forretning. I dag har Uber på kort tid disruptet Taxa-markedet og ramt en markedsværdi i størrelsesordenen 40 milliarder dollars. Hvorfor? Fordi de har ramt et hul i markedet, lyttet til kundernes ønsker og behov og udviklet en genial forretningsmodel ved hjælp af digital teknologi. Og endnu flere virksomheder og brancher vil blive truet på deres forretningsgrundlag af nye innovative spillere og digitale konkurrenter.
Så dette er et opråb til de fynske virksomheder: Hvis udviklingen inde i din virksomhed går langsommere end udenfor din virksomhed, så har du kurs mod afgrunden. Det gælder store virksomheder som små. Folk med stor indsigt i denne udvikling vurderer, at op mod 40 % af verdens 500 største virksomheder vil være væk om 10 år, fordi de ikke formår at omstille sig til den eksponentielle virkelighed. Mon ikke samme risiko er til stede på Fyn?
Mange virksomheder har fokus på IT i forhold til at øge produktiviteten og sænke omkostningerne. Det er dog vigtigt at se digitaliseringen som dynamo for langt mere end effektivering. Digitalisering er en enestående mulighed for differentiere sig fra konkurrenterne – både de lokale og de udenlandske og fuldt digitaliserede spillere, som er klar til at disrupte dit marked og give dine kunder et endnu bedre produkt eller tjeneste. For her som altid er det ’kunden, der er kongen’. Start gerne med at finde ud af, hvad I egentligt ved om jeres kunders ønsker og behov. Og hvordan I kan involvere jeres kunder og leverandører m.fl. fremadrettet, så I er på omgangshøjde med – og gerne et skridt foran dem. Og se jeres virksomheder som servicevirksomheder – uanset hvad I producerer eller leverer. Jeres kunder vil tages alvorligt – og gerne overraskes. For uanset digitaliseringens magt og muligheder, så handler det i sidste ende om mennesker og relationer.
Det er sindsygt spændende – og udfordrende. Iflg. EU-kommissionens nyligt offentliggjorte index er danskernes digitale parathed helt i top. Det er et godt udgangspunkt for at begå sig i denne nye virkelighed, men der er også visse barrierer at forholde sig til. Digital Disruption er en mulighed for dem, som hurtigt ser potentialet i de nye digitale teknologier. Men en trussel mod de virksomheder, der ikke formår at indstille sig på hurtige forandringer.
Det er derfor vigtigt, at de fynske virksomhedsledere skaffer sig et overblik og trækker den rette digitale viden ind i virksomheden samt får tunet virksomheden til de forandringer, der skal sikre den fremtidige position på markedet. Få evt. hjælp til at tænke ud af boksen og skab et rum, hvor I frit kan diskutere, hvordan I ville kunne disrupte jer selv og branchen, hvis det måtte blive nødvendigt. Brug jeres netværk og vend muligheder og trusler med virksomhedsledere fra andre virksomheder og brancher. Og sidst men ikke mindst så overvej at tage en ung, digital rebel med ombord og blive inspireret af den innovationskraft og fanden-i-voldskhed, der skal til for at blive oprigtig nytænkende.
Gør det – og gør det nu!