Leder • 14/09/2017

Leder: Vælger du den hvide – eller den røde dør, når du netværker?

Jeg har aldrig mødt nogen, som ikke er bevidst om, at netværk er vigtigt – privat som arbejdsmæssigt. Men de færreste af os arbejder strategisk og struktureret med netværk. Og så risikerer vi at bruge tiden på de forkerte. Hvem er så de forkerte, tænker du? Jo, det er dem, du allerede kender godt, som ligner dig selv, og som du føler dig godt tilpas sammen med.  De såkaldte ’stærke relationer’.  Pointen er bare, at der ligger meget værdi gemt i at dyrke de ’svage relationer’.

Lad mig illustrere det ved Mark Pattersons eksempel, da han på Fynsk Erhvervs Business Lounge hos Nordea den 13. september klædte omkring 70 fynske erhvervsledere på til at opnå endnu mere vækst ved at arbejde netop strategisk og struktureret med det professionelle netværk:

Hør hvad Mark Patterson siger om om et af de største uudnyttede potentialer i erhvervslivet under Fynsk Erhvervs Business Lounge den 13. september (varighed 46 sek.). For undertekster – tryk på CC knappen.

Du ser to døre – en hvid og en rød. Der er fest og mange mennesker bag begge døre. Bag den hvide dør holder Advokatsamfundet sin årlige generalforsamling, og bag den røde dør holder Fynsk Erhverv ErhvervsTopmøde. En ung, fremadstormende advokat står foran de to døre, og skal vælge, hvilken fest han vil deltage i. Vælger han den hvide dør, så møder han kolleger, gamle studiekammerater og andre gode folk med samme baggrund – og kundekreds – som han selv. Vælger han den røde dør, så møder han et bredt udsnit af fynske virksomhedsledere fra vidt forskellige brancher, fra store som små virksomheder og fra hele Fyn.

Hvilken dør vælger han?
Hvis han vælger den hvide dør, vil han møde folk, som han i forvejen har en stærk relation til. De har stort set samme uddannelsesbaggrund, dvs. de ved det samme, og da de samtidig konkurrerer om de samme kunder, vil markedspotentialet være stort set lig nul. Men her vil være trygt og godt at være, han vil hurtigt falde i snak og ’røverhistorierne’ fra gamle dage vil blive genfortalt og grinet af, som de plejer.

Vælger han den røde dør, vil han møde folk, som han kender og har en stærk relation til. Men han vil møde endnu flere, som han ikke kender, som ikke har samme baggrund og profession som han selv, og der vil være et potentiale for ny forretning. Her får han muligheden for at udbygge sit netværk med folk, der til daglig er optaget af helt andre ting end han selv. Og som vil kunne connecte ham med folk i deres professionelle netværk, som han ellers aldrig vil få adgang til. Men han vil også være på udebane, der går nok lidt længere tid, inden han løsner slipset og smider jakken her, fordi han vil tænke på sin personlige branding og forsøge at falde naturligt ind i dette selskab.

Hvilken dør vælger du?
Vælger du trygheden og de gamle historier – eller griber du muligheden for at få skabt nye relationer til folk, du endnu ikke kender?

Valget mellem den hvide og den røde dør sætter vores tilgang til netværk på spidsen. Når vi netværker professionelt, så går vi stort set alle efter at få noget ud af det. Vi vil vækst. Men hemmeligheden ligger i at vende dette fokus fra ’at få’ til ’at give’. Så udfordr dig selv og vælg fremover den røde dør. Spørg dem du møder her, hvad der holder dem vågne om natten, og byd dig til.  Så vil du opleve den fulde værdi af et stærkt, struktureret netværk.

Jytte Reinholdt
Direktør