Viden og værktøjer • 22/06/2017
Din organisation er som et isbjerg – hvor 90% under vandoverfladen ikke er synlig
Af erhvervspsykolog Søren Ikast Pedersen
De virksomheder, der forstår at mestre god ledelse, er fremtidens vindere. I jagten på øget omsætning og en voksende bundlinje overser mange virksomheder faren ved ikke at have tilstrækkeligt fokus på god ledelse og den menneskelige faktor.
Vi lever i den digitale tidsalder, hvor den hastige udvikling af nye teknologier medfører forandringer i forhold til kundernes forventninger og efterspørgsel, ”hvad du ved og gør i dag er forældet i morgen”.
God ledelse i dag handler derfor om at lede mennesker, som oftere er uden for deres komfortzone.
God ledelse i dag handler derfor om at lede mennesker, som oftere er uden for deres komfortzone. Medarbejdere er udfordret på at lære nyt i et meget højt tempo i forhold til nye teknologier, markeder og metoder, som kan opleves meget anderledes.
Ledelse over og under vandoverfladen
Prøv at forestille dig et isbjerg som billede på din organisation. Her består de øverste 10% af det organisatoriske isbjerg af de rationelle/faglige kompetencer, mens vores irrationelle/følelsesmæssige kompetencer, som repræsenterer 90% af isbjerget, ligger under vandoverfladen og derfor let overses.
De fleste ledere møder deres medarbejdere over vandoverfladen på det rationelle niveau. Medarbejderens udfordringer har dog typisk deres rod i de emner, der ligger under vandoverfladen på det irrationelle niveau.
Rent psykologisk får du altså ikke ændret din medarbejders adfærd, hvis du ikke først møder dem på deres udfordringer under vandoverfladen; altså deres attitude og evne til at samarbejde og bevare motivationen og humøret, når tingene driller.
Pointen er, at kun medarbejdere, der føler sig hørt/set og forstået på de udfordringer, der ligger under vandoverfladen, bliver påvirket og dermed motiveret til at ændre adfærd.