Nyheder • 29/03/2021

Det fynske vækstbarometer 2020 – Viden til vækst

Det fynske Vækstbarometer blev præsenteret i direkte forlængelse af den årlige generalforsamling i Fynsk Erhverv den 24. marts, og det er fra start blevet taget godt imod.

Vi går mod lysere tider. Vi har fået en genåbningsplan, og foråret er kommet. Jeg er rigtig glad for, at kunne præsentere “Det fynske Vækstbarometer”, som er et dialogværktøj, vi har udviklet for at sætte spot på fem megatrends, der med garanti vil påvirke vores virksomheder i større eller mindre grad,” siger Jytte Reinholdt om barometeret, der også er opbygget på en måde, så de fynske virksomheder kan sammenligne deres egen situation med landsgennemsnittet.

De fem centrale vækstindikatorer, som vurderes at have størst betydning for virksomhedernes vækstpotentiale er digitalisering, bæredygtighed, internationalisering, professionalisering og adgang til kerneressourcer, og ifølge Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, er der især en dominerende trend, som får stor betydning på tværs af alle brancher:

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

“Den første megatrend er digitalisering og ny teknologi. Det er den absolut største vækstdriver, og det er her, der ligger de fleste muligheder for stort set alle virksomheder. Det er muligheder for at optimere og effektivisere, og det er muligheder for at skabe nye forretningsmodeller.”

Udviklingen af vækstbarometeret startede kort før coronakrisen ramte verden, og ifølge Jytte Reinholdt har situationen kun øget behovet for en fokuseret strategi. “Det er vigtigt at fastholde det strategiske fokus i virksomhederne for at stå stærkt i fremtiden, udnytte nye, spændende muligheder og herigennem skabe ny vækst”‘ siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv.

“Det er et godt værktøj ikke mindst lige nu, hvor vi står foran genåbningen efter coronakrisen. Vi opfordrer virksomhederne til at hente inspiration i Det fynske Vækstbarometer, når der skal fokuseres på de forretningsområder, der har de bedste muligheder og største potentialer for øget vækst . Det er her, der skal investeres i fremtiden,” forklarer direktøren.

Og det er direktør og medejer i Plus Pack, Camilla Haustrup Hermansen enig i:

Det fynske Vækstbarometer sætter fokus på nogle vigtige megatrends, som vi også arbejder med i Plus Pack. De er med til at drive både udvikling og vækst, og er helt centrale for, at vores virksomhed kan forblive relevant i markedet og for medarbejderne. Jeg håber meget, at alle fynske virksomheder vil hente inspiration i Det fynske Vækstbarometer og blive klar til de mange spændende muligheder, der venter i fremtiden.

Jytte Reinholdt er også overbevist om, at de fynske politikere kommer til at følge særdeles godt med i udviklingen inden for de fem megatrends fremover:

Det er vigtigt, at erhvervsklimaet også understøtter fremtidens vækst.  Derfor forventer jeg også, at politikerne og myndighederne vil bruge Det fynske Vækstbarometer som afsæt for at udvikle og optimere de rammevilkår, der understøtter de fynske virksomheder bedst muligt.

Supplerende analyser, data m.fl. vil være tilgængeligt på www.fynskerhverv.dk,  ligesom Fynsk Erhverv vil udbyde arrangementer, seminarer, netværksgrupper m.m.m., der kan understøtte den positive udvikling i virksomhederne.

Næste udgave af Det fynske Vækstbarometer udkommer i marts 2022.

Hent Det fynske Vækstbarometer her

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk

Forsker: Bestyrelsesuddannelse kan være nøglen til, at SMV’ere omstiller sig til fremtiden

Bestyrelser i små og mellemstore virksomheder (SMV’er) står midt i en tid med hastige forandringer. Teknologiske fremskridt, bæredygtighed og geopolitiske ændringer kræver hurtig tilpasning