Nyheder • 29/03/2021

Det fynske vækstbarometer 2020 – Viden til vækst

Det fynske Vækstbarometer blev præsenteret i direkte forlængelse af den årlige generalforsamling i Fynsk Erhverv den 24. marts, og det er fra start blevet taget godt imod.

Vi går mod lysere tider. Vi har fået en genåbningsplan, og foråret er kommet. Jeg er rigtig glad for, at kunne præsentere “Det fynske Vækstbarometer”, som er et dialogværktøj, vi har udviklet for at sætte spot på fem megatrends, der med garanti vil påvirke vores virksomheder i større eller mindre grad,” siger Jytte Reinholdt om barometeret, der også er opbygget på en måde, så de fynske virksomheder kan sammenligne deres egen situation med landsgennemsnittet.

De fem centrale vækstindikatorer, som vurderes at have størst betydning for virksomhedernes vækstpotentiale er digitalisering, bæredygtighed, internationalisering, professionalisering og adgang til kerneressourcer, og ifølge Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, er der især en dominerende trend, som får stor betydning på tværs af alle brancher:

Accepter venligst statistikker, markedsføring cookies for at se denne video.

“Den første megatrend er digitalisering og ny teknologi. Det er den absolut største vækstdriver, og det er her, der ligger de fleste muligheder for stort set alle virksomheder. Det er muligheder for at optimere og effektivisere, og det er muligheder for at skabe nye forretningsmodeller.”

Udviklingen af vækstbarometeret startede kort før coronakrisen ramte verden, og ifølge Jytte Reinholdt har situationen kun øget behovet for en fokuseret strategi. “Det er vigtigt at fastholde det strategiske fokus i virksomhederne for at stå stærkt i fremtiden, udnytte nye, spændende muligheder og herigennem skabe ny vækst”‘ siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv.

“Det er et godt værktøj ikke mindst lige nu, hvor vi står foran genåbningen efter coronakrisen. Vi opfordrer virksomhederne til at hente inspiration i Det fynske Vækstbarometer, når der skal fokuseres på de forretningsområder, der har de bedste muligheder og største potentialer for øget vækst . Det er her, der skal investeres i fremtiden,” forklarer direktøren.

Og det er direktør og medejer i Plus Pack, Camilla Haustrup Hermansen enig i:

Det fynske Vækstbarometer sætter fokus på nogle vigtige megatrends, som vi også arbejder med i Plus Pack. De er med til at drive både udvikling og vækst, og er helt centrale for, at vores virksomhed kan forblive relevant i markedet og for medarbejderne. Jeg håber meget, at alle fynske virksomheder vil hente inspiration i Det fynske Vækstbarometer og blive klar til de mange spændende muligheder, der venter i fremtiden.

Jytte Reinholdt er også overbevist om, at de fynske politikere kommer til at følge særdeles godt med i udviklingen inden for de fem megatrends fremover:

Det er vigtigt, at erhvervsklimaet også understøtter fremtidens vækst.  Derfor forventer jeg også, at politikerne og myndighederne vil bruge Det fynske Vækstbarometer som afsæt for at udvikle og optimere de rammevilkår, der understøtter de fynske virksomheder bedst muligt.

Supplerende analyser, data m.fl. vil være tilgængeligt på www.fynskerhverv.dk,  ligesom Fynsk Erhverv vil udbyde arrangementer, seminarer, netværksgrupper m.m.m., der kan understøtte den positive udvikling i virksomhederne.

Næste udgave af Det fynske Vækstbarometer udkommer i marts 2022.

Hent Det fynske Vækstbarometer her

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.