Debat, Nyheder • 31/08/2023

Trængte budgetter flytter aben videre til virksomhederne

De kommunale budgetter for 2024 er på agendaen i de fynske kommuner lige nu, og traditionen tro er der besparelser og omprioriteringer i sigte. Det giver god mening i mange tilfælde, men det går sjældent stille af sig.

Sparekatalogerne bliver trawlet igennem, og fordele og ulemper vejes op imod hinanden i forsøg på at få enderne til at nå sammen og skabe opbakning til de nye budgetter fra så brede flertal som muligt.

Flere af forslagene i sparekatalogerne vil imidlertid få uheldige konsekvenser for medarbejdere i fynske virksomheder og hæmme mobiliteten på det fynske arbejdsmarked.

Forslag om at reducere åbningstiderne i daginstitutionerne vil gøre det vanskeligt for børnefamilier i de berørte kommuner at få en fornuftig hverdag til at hænge sammen. Ikke alle medarbejdere i de fynske virksomheder har nemlig mulighed for fleksible arbejdstider. Er de f.eks. ansat i produktion, handel, transport og servicefagene etc., er det ikke muligt at imødekomme ønsket om større fleksibilitet, og i værste tilfælde må de berørte se sig nødsaget til at gå ned i tid eller skifte branche. Vi ved også fra undersøgelser, at åbningstider og lukkedage i daginstitutioner er – sammen med trængsel på vejene – blandt de væsentligste forhindringer for at pendle over lidt længere strækninger til/fra sin arbejdsplads.

Og bliver forslagene om at lukke busruter rundt på Fyn til virkelighed, så vil aben flytte videre til virksomhederne, når medarbejdere ikke længere kan benytte den til/fra arbejdspladsen.

Det er begge eksempler på ændring af vilkår, der dagligt vil påvirke medarbejdere i de fynske virksomheder. Vi kan naturligvis ikke forsvare at holde daginstitutioner åbne i ydertidspunkterne for ganske få børn – eller busserne kørende i det åbne land, hvis der ikke er passagerer med den. Men det er ikke det samme som, at vi ikke har et tilbud til de få, der har behovene, og slet ikke i en tid, hvor vi i virksomhederne har og fortsat vil få vanskeligt ved at tiltrække de medarbejdere, vi har behov for.

Der er behov for at tænke i nye, alternative løsninger, så de offentlige rammevilkår – både for borgere og virksomheder – fortsat kan understøtte bosætning, pendling og virksomhedsdrift rundt omkring på Fyn.

Det er sjældent let at få de kommunale budgetter til at hænge sammen, men pas på med at sende aben videre til virksomhederne.

Vi har ikke i alle brancher mulighed for at tilbyde den grad af fleksibilitet og hjemmearbejde, som de ændrede rammevilkår nødvendiggør.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.