Nyheder • 14/05/2020

SPOT ON: ’Fyn skal det være’

Coronakrisen har fået samtlige 10 fynske kommuner til at danne fælles front og sætte en målrettet kampagne i søen, der skal tiltrække danske turister til Fyn denne sommer. Tæt på 30% af turisterne på Fyn plejer nemlig at komme fra udlandet,  og dem kommer vi i år til at mangle på de fynske hoteller, kroer, restauranter og attraktioner. Derfor bakker Fynsk Erhverv naturligvis fuldt ud op om dette fælles initiativ i kampen om blive danskernes foretrukne ferieø denne sommer.

Henrik Neelmeyer, der er formand for Fynsk Erhverv og adm. direktør på Egeskov er begejstret for tiltaget:

”Det er fantastisk, at alle fynske borgmestre og kommuner bakker op om turismen. Det understreger, hvilket vigtigt erhverv turisme og oplevelsesøkonomi er for Fyn. Vi spiller os stærke sammen, og det er vigtigt, at vi får gang i indenlandsturismen igen.

Flere hoteller, kroer og attraktioner har været lukkede længe og mangler i den grad indtægter, så det er en kærkommen hjælp, der nu sættes i gang.

Privatforbruget er faldet med 25% som følge af coronakrisen, og det kan mærkes ikke mindst i butikkerne, på hoteller, caféer og restaurationer samt hos de mange fynske attraktioner.

Fynsk Erhverv foreslår også at indføre et særligt corona-fradrag a la bolig-job-ordningen, hvor udgifter inden for en given ramme til besøg på restaurationer, hoteller og attraktioner kan fratrækkes på selvangivelsen i 2020. Med udsigten til, at vi alle skal holde sommerferie i Danmark i år, har vi en oplagt mulighed for at (gen-)opleve de mange fantastiske spisesteder og attraktioner, vi har ikke mindst på Fyn. Og med et fradag stimulere til et højere forbrug og flere oplevelser med øget omsætning og beskæftigelse i disse brancher til følge. Det giver god mening for alle parter.

Derudover appellerer Fynsk Erhverv alle fynboer til at handle lokalt.

Se indslag i TV2 Fyn og læse mere her.

 

 

 

Tim Frank Andersen: AI-udviklingen kræver handling nu – virksomheder risikerer at falde bagud

Mange virksomheder tøver stadig med AI, men ifølge teknologi- og AI-ekspert kan den tøven blive dyr, når konkurrenterne rykker hurtigt frem

Anne Dyrehauge bliver ny direktør i Fynsk Erhverv

Fynsk Erhverv har ansat 36-årige Anne Dyrehauge som ny direktør. Hun tiltræder stillingen den 1. juni 2025 og afløser Jytte Reinholdt, der efter eget ønske fratræder efter 17 succesfulde år på posten.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.