Nyheder • 08/09/2021

Servitization kan gøre kunder til partnere

De mange digitale handelsmuligheder, som er opstået i det seneste årti betyder, at mange virksomhedsejere med mellemrum overvejer over, hvilke skridt de kan tage for at udvide deres virksomhed. Det gælder ikke mindst i forhold til, hvordan nye serviceydelser kan gøres til en del af kerneforretningen.

Den 2. september afholdt Fynsk Erhverv derfor sammen med EP Management Consulting & Execution og Beierholm et informationsmøde om Servitization, hvor blandt andre Carsten Christiansen fra Teknologisk Institut kunne fortælle tilhørerne om, hvordan deres virksomheder kan få et lift på rejsen.

“Frem til og med andet kvartal af 2022 tilbyder Industriens Fond at betale et forløb, hvor vi kan hjælpe virksomhederne i op til 80 timer. Hvor langt virksomhederne når afhænger af, hvor mange ressourcer de selv lægger i projektet, men jeg vil godt garantere, at alle bliver klogere,” siger Carsten Christiansen, som er tovholder på projektet, og derfor manden man skal kontakte, hvis man gerne vil høre mere – eller tilmelde sig et forløb for den sags skyld.

Og netop det sidste er allerede sket efter mødet fredag, og Carsten Christensen håber, at mange andre fynske virksomheder melder sig under fanerne:

Vi har virksomheder, som selv kommer med nogle ret konkrete ideer til, hvad de gerne vil, og så kan vi hjælpe dem med at drive processen, hvor vi så at sige tager den gule førertrøje på. Og så har vi andre, hvor projektet handler om at undersøge markedet for forskellige muligheder. Her hjælper vi f.eks. ved at lave markedsundersøgelser, og det kan vi gøre uden at virksomhedens navn fremgår.

Som salgskonsulent for produktion og innovation ved Teknologisk Institut i Taastrup har Carsten Christiansen været med til at rådgive mange forskellige virksomheder, og han er ikke i tvivl om, at Servitization er et begreb, der er kommet for at blive. Det er nemlig langt fra nyt.

“Servitization har eksisteret længe, inden begrebet blev skabt. Blandt andet som leasingaftaler og serviceaftaler, som er med til at fastholde kunderne. Med servitization kan man også komme tættere på kunderne, fordi den løsning, som man tilbyder, rækker meget videre end levering af et produkt, og derfor kan kunderne betragtes som en slags partnere,” konstaterer Carsten Christiansen, der sidder klar til at modtage flere opringninger fra fynske virksomheder, der gerne vil have hjælp til at flytte deres forretning.

Vejlø: Fremtidens vindere kombinerer teknologi og menneskelig indsigt

Når fremtidsanalytiker og direktør for Elektronista Media, Christiane Vejlø, taler ved Fynsk Erhvervs arrangement om vækstbarometeret den 3. juni, bliver det med et klart budskab: Der er masser af gode grunde til fortsat at satse på det menneskelige.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen