Nyheder • 20/04/2022

Professionel bestyrelse baner vejen for succes

MIDDELFART: Fællesskab gør som bekendt stærk. Det gælder også inden for forretningsverdenen, hvor Peter Gjerløff, som direktør og eneejer af Mogens Rasmussen A/S i Middelfart, af samme årsag er glad for sin bestyrelse.

“Jeg har været eneejer af virksomheden siden 2014, og der er ingen tvivl om, at én af de vigtigste beslutninger, jeg har truffet, var at etablere en professionel bestyrelse.

Vi er specialister inden for blandt andet lofter, markiser, solafskærmning, og vi har måske Danmarks bredeste program inden for de kategorier. Derfor er det også utrolig vigtigt at have sparring med bestyrelsen om, hvad vi gør rigtigt, og hvad vi kan gøre bedre,” konstaterer Peter Gjerløff, der netop har præsenteret et meget fint regnskab som bevis på, at retningen for Mogens Rasmussen A/S har været den rette.

“Vores bestyrelsesmedlemmer er fundet gennem mit netværk og udvalgt, så de har forskellige baggrund og forskellige kompetencer – for på den måde får jeg objektive input og meget værdifuld sparring, som jeg kan bruge i det daglige. Desuden er dét at have en professionel bestyrelse både populært hos vores samarbejdspartnere, og hvis vi har projekter, der skal finansieres; så også på den måde er det værdifuldt,” fortæller Peter Gjerløff, der oplyser, at bestyrelsen mødes hver anden eller hver tredje måned, og at der ved siden af er masser af samtaler.

Finpudset setup giver tro på mere

Ifølge direktøren bunder den seneste succes dels i et godt renommé og god prissætning og også i, at han og hans ansatte er blevet bedre til at følge den røde tråd i det daglige arbejde på en måde, så vejen til nye ordrer er knap så lang.

Gennem de seneste år har vi arbejdet meget med at digitalisere og systematisere vores salgsproces.

Det har blandt andet handlet om, at vi er blevet meget mere effektive i forhold til at følge op på vores kontakter og tilbud, for ellers er det spildt arbejde,” slår direktøren fast.

“Lige som andre salgsorganisationer bruger vi CRM-systemer, og der har vi haft fokus på at finpudse vores set-up, for data er jo ikke noget værd, hvis vi ikke bruger dem til noget. Det skal virke første gang, og i forbindelse med digitaliseringsprojekter har vi også rådført os med konsulenter, så vi får udviklet den rigtige løsning første gang,” siger Peter Gjerløff.

Virksomhedens fremgang betyder, at direktøren forudser, at der inden længe bliver brug for jobopslag, så de 6,5 heltidsstillinger bliver til flere. I det seneste år er der kommet en salgselev til, da vi også tager et socialt ansvar, og det beskriver direktøren som en klar succes:

“Det har fungeret rigtig godt, og jeg kunne sagtens forestille mig, at vi skal have elever igen. I det hele taget er jeg meget fortrøstningsfuld omkring fremtiden. Vi har fundet en god rolle på markedet, der er travlt i byggeriet, og så kan vi få brug for at ansætte endnu flere.”

Om virksomheden

Middelfart-virksomheden Mogens Rasmussen A/S har mere end 20 års erfaring som forhandler af akustiske lofter, facadebeklædning, solafskærmning samt -markiser, og det har med tiden kastet så mange samarbejdsaftaler af sig, at virksomheden kan bryste sig af at være forhandler af Europas største sortiment af produkter inden for ovennævnte kategorier.

Blandt de seneste ordrer har Mogens Rasmussen leveret knap 2.000 såkaldte Zip-screen-markiser, der skal sikre et godt arbejdsmiljø for de studerende og ansatte i NytSUND, det nye Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved OUH i Odense.

Er du interesseret i vide, hvordan det går i de fynske virksomheder bl.a. indenfor professionalisering og digitalisering? Så hent inspiration i Det fynske Vækstbarometer 2021 her.

Ønsker du også at optimere din virksomheds bestyrelse eller går du med tanker om at etablerer en ny? Så se Fynsk Erhvervs bestyrelsestilbud her

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.