Nyheder • 20/04/2022

Professionel bestyrelse baner vejen for succes

MIDDELFART: Fællesskab gør som bekendt stærk. Det gælder også inden for forretningsverdenen, hvor Peter Gjerløff, som direktør og eneejer af Mogens Rasmussen A/S i Middelfart, af samme årsag er glad for sin bestyrelse.

“Jeg har været eneejer af virksomheden siden 2014, og der er ingen tvivl om, at én af de vigtigste beslutninger, jeg har truffet, var at etablere en professionel bestyrelse.

Vi er specialister inden for blandt andet lofter, markiser, solafskærmning, og vi har måske Danmarks bredeste program inden for de kategorier. Derfor er det også utrolig vigtigt at have sparring med bestyrelsen om, hvad vi gør rigtigt, og hvad vi kan gøre bedre,” konstaterer Peter Gjerløff, der netop har præsenteret et meget fint regnskab som bevis på, at retningen for Mogens Rasmussen A/S har været den rette.

“Vores bestyrelsesmedlemmer er fundet gennem mit netværk og udvalgt, så de har forskellige baggrund og forskellige kompetencer – for på den måde får jeg objektive input og meget værdifuld sparring, som jeg kan bruge i det daglige. Desuden er dét at have en professionel bestyrelse både populært hos vores samarbejdspartnere, og hvis vi har projekter, der skal finansieres; så også på den måde er det værdifuldt,” fortæller Peter Gjerløff, der oplyser, at bestyrelsen mødes hver anden eller hver tredje måned, og at der ved siden af er masser af samtaler.

Finpudset setup giver tro på mere

Ifølge direktøren bunder den seneste succes dels i et godt renommé og god prissætning og også i, at han og hans ansatte er blevet bedre til at følge den røde tråd i det daglige arbejde på en måde, så vejen til nye ordrer er knap så lang.

Gennem de seneste år har vi arbejdet meget med at digitalisere og systematisere vores salgsproces.

Det har blandt andet handlet om, at vi er blevet meget mere effektive i forhold til at følge op på vores kontakter og tilbud, for ellers er det spildt arbejde,” slår direktøren fast.

“Lige som andre salgsorganisationer bruger vi CRM-systemer, og der har vi haft fokus på at finpudse vores set-up, for data er jo ikke noget værd, hvis vi ikke bruger dem til noget. Det skal virke første gang, og i forbindelse med digitaliseringsprojekter har vi også rådført os med konsulenter, så vi får udviklet den rigtige løsning første gang,” siger Peter Gjerløff.

Virksomhedens fremgang betyder, at direktøren forudser, at der inden længe bliver brug for jobopslag, så de 6,5 heltidsstillinger bliver til flere. I det seneste år er der kommet en salgselev til, da vi også tager et socialt ansvar, og det beskriver direktøren som en klar succes:

“Det har fungeret rigtig godt, og jeg kunne sagtens forestille mig, at vi skal have elever igen. I det hele taget er jeg meget fortrøstningsfuld omkring fremtiden. Vi har fundet en god rolle på markedet, der er travlt i byggeriet, og så kan vi få brug for at ansætte endnu flere.”

Om virksomheden

Middelfart-virksomheden Mogens Rasmussen A/S har mere end 20 års erfaring som forhandler af akustiske lofter, facadebeklædning, solafskærmning samt -markiser, og det har med tiden kastet så mange samarbejdsaftaler af sig, at virksomheden kan bryste sig af at være forhandler af Europas største sortiment af produkter inden for ovennævnte kategorier.

Blandt de seneste ordrer har Mogens Rasmussen leveret knap 2.000 såkaldte Zip-screen-markiser, der skal sikre et godt arbejdsmiljø for de studerende og ansatte i NytSUND, det nye Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved OUH i Odense.

Er du interesseret i vide, hvordan det går i de fynske virksomheder bl.a. indenfor professionalisering og digitalisering? Så hent inspiration i Det fynske Vækstbarometer 2021 her.

Ønsker du også at optimere din virksomheds bestyrelse eller går du med tanker om at etablerer en ny? Så se Fynsk Erhvervs bestyrelsestilbud her

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen