Nyheder • 03/11/2023

Netværket styrker Tinas lederevner

Som ejerleder i regnskabshuset Regnskab & Administration med godt 30 ansatte har Tina Berg Svendsen nok at se til i det daglige. I april 2023 blev ledergruppen udvidet, så de nu er tre om opgaven. Ikke desto mindre har hun fast prioriteret at sætte tid af til deltagelse i netværksgrupper. Og ifølge Tina Berg Svendsen er den tid givet godt ud.

Jeg har været med i direktørnetværket i Fynsk Erhverv i en del år efterhånden, og det er rigtig godt for mig, fordi det giver mig noget andet, end det jeg får til daglig.

“Som direktør og ejerleder kan du godt være meget alene med dine beslutninger, ikke mindst når det drejer sig om den overordnede ledelse. Netværket giver et fælles fortroligt rum, og det er godt at kunne sparre og videndele med andre i samme situation”, konstaterer Tina Berg Svendsen, der også sætter den faglige sparring internt i virksomhedens medarbejdergruppe meget højt.

“Vi har mange kolleger, der i løbet af ugen sidder ude hos kunderne eller som arbejder hjemmefra. Derfor har vi indført, at vi så vidt muligt er på kontoret alle sammen hver fredag. Der er altid et eller andet, man har haft oppe at vende hos en kunde i løbet af ugen, og der er det virkelig godt, at man kan tage det op med en kollega om fredagen. Jeg plejer at sige, at der er ingen hos os, som kan alt, men sammen kan vi virkelig meget,” fortæller Tina Berg Svendsen, der har drevet Brenderup-virksomheden med det nuværende formål siden 2011.

Kunstig intelligens, arbejdskraft og ledelse på afstand

Kundekredsen tæller mange fynske virksomheder, men også en række jyske og sjællandske samt en del udenlandske datterselskaber som Regnskab & Administration yder support for. Derfor er direktøren på mange måder opmærksom på de udfordringer, som samarbejde på afstand kan give.

Og den udfordring gælder både, når det kommer til at give kunderne den ønskede opmærksomhed, men også over for medarbejderne. Ifølge Tina Berg Svendsen står hun langt fra alene med det fokuspunkt i netværket.

Der er ingen tvivl om, at ledelse, og ikke mindst ledelse på afstand, fylder meget for os alle sammen. Det er utrolig givtigt, at vi kan blive ved at udvikle os sammen i et fortroligt rum i netværket, hvor tingene kan blive vendt og drejet.

“Desuden er der ingen tvivl om, at der er mange virksomheder, som har udfordringer med at finde kvalificeret arbejdskraft, så det er også blevet vendt hyppigt. Endvidere har vi i netværket set på brugen af kunstig intelligens og de arbejdsoptimeringer, der ligger her,” siger Tina Berg Svendsen, som også peger på fordelen ved, at møderne ledes af en professionel netværksfacilitator, nemlig Mille Lindskrog Knudsen:

“Mille gør det ualmindeligt godt. Hun ser til, at dagsordenen bliver holdt. Så er hun ellers en slags kaptajn, der sørger for, at vi kommer forbi flere af de emner, der rør sig blandt medlemmerne i gruppen og som vi i netværket ønsker at besøge.“

Helikoptertur giver overblik

Foruden den specifikke sparring om diverse problemer, glæder Tina Berg Svendsen sig over, at møderne i netværket giver hende ny inspiration til, hvilke varer hendes virksomhed skal have på hylderne.

“Over årene har virksomheden udvidet sig meget, og det sker selvfølgelig ud fra de behov, som vi møder fra kunder og samarbejdspartnere. Jeg har selv kærligheden til moms og skat, og det var virksomhedens første ydelser sammen med traditionel bogføring. Senest er der kommet supply chain som sidste skud på stammen,” forklarer Tina Berg Svendsen.

“Jeg plejer at sige, at vores kunder er som margueritter, hvor det gule i blomsten er kundes cvr-nummer. Hertil er bladene vores ydelser ind mod kundens virksomhed – det kan være bogføring, lønadministration, ejendomsadministration, budget- og økonomistyring, årsregnskaber og så videre. Nogle kunder har kun lønadministration hos os, mens andre har hele pakken. For mig er det vigtigste, at vi kan hjælpe vores kunder med deres administrative ønsker og behov. Jeg har en baggrund i revisionsverdenen, og er mest interesseret i at finde ud af, hvordan vi kan bruge datidens regnskaber til at forbedre fremtidens drift hos vores kunder. Dette krydret med værdifuld inspiration fra mit netværk, gør det endnu bedre for vores kunder,” lyder det videre.

Micro Matic ruller globale kundeoplevelser ud fra Odense

Udgangspunktet er en niche. Fadøl, kobling og haner. Men ambitionerne er globale, og de digitale redskaber er blevet afgørende, når Micro Matic skal skabe stærke kundeoplevelser i mere end 120 lande.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre. Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.