Nyheder • 03/11/2023

Netværket styrker Tinas lederevner

Som ejerleder i regnskabshuset Regnskab & Administration med godt 30 ansatte har Tina Berg Svendsen nok at se til i det daglige. I april 2023 blev ledergruppen udvidet, så de nu er tre om opgaven. Ikke desto mindre har hun fast prioriteret at sætte tid af til deltagelse i netværksgrupper. Og ifølge Tina Berg Svendsen er den tid givet godt ud.

Jeg har været med i direktørnetværket i Fynsk Erhverv i en del år efterhånden, og det er rigtig godt for mig, fordi det giver mig noget andet, end det jeg får til daglig.

“Som direktør og ejerleder kan du godt være meget alene med dine beslutninger, ikke mindst når det drejer sig om den overordnede ledelse. Netværket giver et fælles fortroligt rum, og det er godt at kunne sparre og videndele med andre i samme situation”, konstaterer Tina Berg Svendsen, der også sætter den faglige sparring internt i virksomhedens medarbejdergruppe meget højt.

“Vi har mange kolleger, der i løbet af ugen sidder ude hos kunderne eller som arbejder hjemmefra. Derfor har vi indført, at vi så vidt muligt er på kontoret alle sammen hver fredag. Der er altid et eller andet, man har haft oppe at vende hos en kunde i løbet af ugen, og der er det virkelig godt, at man kan tage det op med en kollega om fredagen. Jeg plejer at sige, at der er ingen hos os, som kan alt, men sammen kan vi virkelig meget,” fortæller Tina Berg Svendsen, der har drevet Brenderup-virksomheden med det nuværende formål siden 2011.

Kunstig intelligens, arbejdskraft og ledelse på afstand

Kundekredsen tæller mange fynske virksomheder, men også en række jyske og sjællandske samt en del udenlandske datterselskaber som Regnskab & Administration yder support for. Derfor er direktøren på mange måder opmærksom på de udfordringer, som samarbejde på afstand kan give.

Og den udfordring gælder både, når det kommer til at give kunderne den ønskede opmærksomhed, men også over for medarbejderne. Ifølge Tina Berg Svendsen står hun langt fra alene med det fokuspunkt i netværket.

Der er ingen tvivl om, at ledelse, og ikke mindst ledelse på afstand, fylder meget for os alle sammen. Det er utrolig givtigt, at vi kan blive ved at udvikle os sammen i et fortroligt rum i netværket, hvor tingene kan blive vendt og drejet.

“Desuden er der ingen tvivl om, at der er mange virksomheder, som har udfordringer med at finde kvalificeret arbejdskraft, så det er også blevet vendt hyppigt. Endvidere har vi i netværket set på brugen af kunstig intelligens og de arbejdsoptimeringer, der ligger her,” siger Tina Berg Svendsen, som også peger på fordelen ved, at møderne ledes af en professionel netværksfacilitator, nemlig Mille Lindskrog Knudsen:

“Mille gør det ualmindeligt godt. Hun ser til, at dagsordenen bliver holdt. Så er hun ellers en slags kaptajn, der sørger for, at vi kommer forbi flere af de emner, der rør sig blandt medlemmerne i gruppen og som vi i netværket ønsker at besøge.“

Helikoptertur giver overblik

Foruden den specifikke sparring om diverse problemer, glæder Tina Berg Svendsen sig over, at møderne i netværket giver hende ny inspiration til, hvilke varer hendes virksomhed skal have på hylderne.

“Over årene har virksomheden udvidet sig meget, og det sker selvfølgelig ud fra de behov, som vi møder fra kunder og samarbejdspartnere. Jeg har selv kærligheden til moms og skat, og det var virksomhedens første ydelser sammen med traditionel bogføring. Senest er der kommet supply chain som sidste skud på stammen,” forklarer Tina Berg Svendsen.

“Jeg plejer at sige, at vores kunder er som margueritter, hvor det gule i blomsten er kundes cvr-nummer. Hertil er bladene vores ydelser ind mod kundens virksomhed – det kan være bogføring, lønadministration, ejendomsadministration, budget- og økonomistyring, årsregnskaber og så videre. Nogle kunder har kun lønadministration hos os, mens andre har hele pakken. For mig er det vigtigste, at vi kan hjælpe vores kunder med deres administrative ønsker og behov. Jeg har en baggrund i revisionsverdenen, og er mest interesseret i at finde ud af, hvordan vi kan bruge datidens regnskaber til at forbedre fremtidens drift hos vores kunder. Dette krydret med værdifuld inspiration fra mit netværk, gør det endnu bedre for vores kunder,” lyder det videre.

Øget behov for fleksible løsninger giver vækst hos Strandlyst & Co. ApS

At skabe økonomisk stabilitet kræver fleksible løsninger og evnen til at tilpasse sig hurtigt. Det mener i hvert fald Kenneth Strandlyst, der står i spidsen for virksomheden Strandlyst & Co ApS

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.