Leder • 22/09/2017

Leder: Godt begyndt er halvt fuldendt

Med Trafikaftalen har regeringen og DF taget et vigtigt skridt i retning af en bedre infrastruktur og mobilitet imellem Øst- og Vestdanmark – hen over Fyn.  Den indeholder bl.a. lavere registreringsafgifter, udbygning af det tredje spor på den vestfynske motorvej og en reduktion af broafgifterne for personbilerne på Storebæltsbroen. Dermed er der udsigt til mindre trængsel og spildtid og lavere transportomkostninger som følge af billigere biler og lavere broafgifter for personbilisterne. For virksomhederne vil det betyde, at vi vil få lettere ved at tiltrække arbejdskraft fra et større opland på Vestsjælland, og nogle brancher vil også få gavn af de lavere broafgifter, f.eks. handelsvirksomheder med kørende sælgere, konsulenter etc.

Det er der absolut grund til at glæde sig over på Fyn. Nødsporet blev den brækstang, der sikrede den rigtige løsning på den vestfynske motorvej. Og den trinvise nedsættelse af broafgifterne med 25% – i første omgang godt nok kun for personbilisterne – viser, at politiske resultater kan skabes gennem et stærkt, fynsk pres, vedholdenhed og saglige argumenter og fakta. Jeg er særlig glad for de mange fynske virksomheder, som altid stiller op til interview og optagelser eller som venligst stiller tal og oplevelser til rådighed, når vi har brug for det. Det er jeres oplevelser og erfaringer, der gør indtryk og skaber forståelse for problemernes omfang og konsekvenser. I leverer – vi serverer.

Største samfundsøkonomiske effekt fortsat uforløst
Og vi er ikke helt i mål endnu. Trafikaftalen efterlader en strækning fra Odense V til motorvejskryds SØ, som nye tal viser vil være massivt belastet, når den vestfynske motorvej er fuldt udbygget – og det nye supersygehus m.fl. er taget i brug. Og den efterlader også den absolut største samfundsøkonomiske effekt uforløst, nemlig nedsættelsen af broafgifterne over Storebæltsforbindelsen for erhvervslivet.

Vi følger nu det videre forløb tæt og fortsætter indsatsen for at få sikret den fulde udbygning af den fynske motorvej og for at sikre, at den første nedsættelse af broafgifterne med de 25% også kommer til at gælde erhvervstrafikken.

Trafikaftalen er en halv sejr, nu går vi efter at vinde pokalen.

Jytte Reinholdt
Direktør

Opdatering den 22. september kl. 20.00:

Meddelelse fra Finanministeriet den 22. september:

Justering af aftaletekst om takstnedsættelse over Storebælt

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at justere afsnittet om takstnedsættelse over Storebælt i aftaleteksten om “Omlægning af Bilafgifterne”.

Regeringen og Dansk Folkeparti er enige om at justere målgruppen for takstnedsættelse for transport over Storebælt. I aftaleteksten ”Omlæggelse af bilafgifterne” fra torsdag d. 21. september står der i afsnittet om takstnedsættelse for transport over Storebælt, at takstnedsættelsen gælder persontrafik. Aftaleparterne er blevet enige om at justere dette, så takstnedsættelsen gælder al vejtrafik samt persontog.

Se hele den opdaterede aftaletekst i faktaboksen.

Kommentar fra direktør Jytte Reinholdt til den justerede aftaletekst og finansiering:

– Det er en rigtig god aftale for Fyn, og vi er naturligvis glade for, at fakta har overbevist regeringen og Dansk Folkeparti om, at nedsættelsen af broafgifterne også skal gælde erhvervstrafikken. Den samlede aftale løser trængselsproblemerne på den vestfynske motorvej og minimerer udgiften på at bevæge sig mellem Øst- og Vestdanmark, og det er afgørende. Vi noterer os dog samtidig, at det igen er Storebæltsbroen, der skal holde for, når der skal findes finansiering. Når DF’s formand Kristian Thulesen Dahl til Fyens Stiftstidende udtaler, at dette er et helt særligt tilfælde, så må vi appellere til, at dette bliver nedfældet i den endelige aftale, så Storebæltsbroen ikke i al evighed skal fungere som malkeko. Vi følger naturligvis udviklingen tæt fremadrettet.

Debat: Tilbagerulning af arveafgift vil bremse omstilling og vækst

Regeringen har bebudet, at den vil tilbagerulle bo- og arveafgiften for virksomhedsarvinger, så den stiger fra de nuværende 6 procent til 15 procent. Bo- og arveafgiften er en særskat på ejerskifter mellem familiemedlemmer, og den tidligere regering vedtog at sænke den for at sikre videreførelsen af de danske familievirksomheder. Reaktionen på regeringens planer om tilbagerulning […]

Direktørens tale ved translokation, Tietgen Business 2019

Af direktør Jytte Reinholdt Til lykke – stort tillykke med veloverstået eksamen – den eksamen, der åbner døren til en karriere i erhvervslivet – i første omgang for at færdiggøre jeres erhvervsuddannelser, men også den eksamen, som giver jer et godt fundament til at fortsætte læringskurve i fremtiden. Livet byder på meget – det gør […]

Debat: Besparelser på den korte bane vil ramme væksten på den lange bane

Med sparekataloger i størrelsesordenen 200 mio. kr. allerede på næste års budget er ingen i tvivl om, at der vil ske store ændringer i Odense Kommune allerede i 2020. Men selvom de udfordringer på velfærdsområdet, der vil opstå, når Odense i 2030 har markant flere børn og ældre bosiddende, er alvorlige, så er det vigtigt […]