Nyheder • 23/03/2020

Kriseråd: Skru op for kundeservicen online

Coronakrisen har som et lynnedslag tvunget virksomheder af alle størrelser til at tænke anderledes – og hurtigt – for at omstille sig til den nye virkelighed.

Det har betydet ekstra stor travlhed hos Hesehus i Odense, hvor behovet og efterspørgslen efter virksomhedens e-handelsløsninger ifølge administrerende direktør Lars Hedal er eksploderet. Og han har et godt råd, som alle virksomheder kan og bør gøre brug af med det samme:

”På grund af krisen er kunderne i høj grad rykket fra de fysiske butikker til online-universet, og det betyder, at det er her, virksomhederne skal fokusere deres support nu. Teknisk set kan online-supporten tilkobles på alle eksisterende websites, og det vil jeg bestemt anbefale butikkerne at gøre, hvis de ikke allerede er klar,” siger Lars Hedal, som understreger, at løsningen også vil give mening på sigt.

”Det er altid godt at være til stede for at besvare kundernes spørgsmål, og det er ikke anderledes på nettet. Ikke mindst hobby- og Gør-det-selv-universerne har virksomhederne kronede dage, og jeg er sikker på, at de forretninger, der giver deres kunder den bedste online-service nu også er dem, der klarer krisen bedst på sigt,” konstaterer Lars Hedal.

Hesehus fik H.J. Hansen til at bringe påskønnelseskasser ud til alle medarbejdere. Foto fra opslag på LinkedIn

IT-chefen glæder sig over, at omstillingen til den nye rent elektronisk tilstedeværelse er gået glat igennem i hans eget hus. Her var der tidligt lavet en plan, som gjorde det muligt at handle hurtigt, da Danmark lukkede ned.

”Jeg sendte den første orientering ud om, at vi skulle forberede os på at arbejde hjemmefra, 14 dage før statsministerens store pressemøde, og der har ikke været en mand på arbejde siden forrige torsdag. Vi holder alle vores møder over Microsoft Teams, og vi har faktisk fungeret som en normal virksomhed fra første dag. Det havde også været rigtigt skidt for vores kunder, hvis vi ikke havde været klar, så jeg er stolt over, at alle med det samme omstillede sig til at arbejde hjemme,” konstaterer Lars Hedal videre.

Fredag modtog de mere end 120 medarbejdere i Hesehus et synligt bevis på påskønnelsen fra ledelsen: En kasse med blandede sager fra H.J. Hansen/Vinspecialisten leveret lige til døren.

“Vores ansatte har virkelig rykket for vores kunder i den her svære tid, og det vil vi takke dem for. Samtidig er det en oplagt mulighed for at støtte H.J. Hansen, som vi har haft et godt samarbejde med altid,” siger Lars Hedal.

Som i alle andre fynske virksomheder, har hverdagen ændret sig markant i softwarevirksomheden Hesehus. Kollage fra Hesehus på Instagram

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.