Nyheder • 29/06/2020

Hold dig opdateret på offentlige udbud og opgaver – og byd dig til

Hvis din virksomhed har kunder i den offentlige forvaltning – eller overvejer at få det, er den gratis online-tjeneste Comdia et oplagt redskab at tage i anvendelse. Du finder den lige her på www.fynskerhverv.dk under “Viden og værktøjer”.

Med Comdia kan virksomheder både orientere sig i forhold til offentliggjorte projekter, men også skrive sig op på “Leverandørlister” – en slags matchmaking med de offentlige ordregivere, hvor virksomhederne kan beskrive deres kompetencer og på den måde blive synlige og komme i betragtning til opgaver.

Ifølge Comdia-direktør Casper Helbo-Nielsen er der masser af gode grunde til at tjekke ind i systemet, uanset om virksomhedens produkter er kendte eller ej hos det offentlige.

“Odense Kommune bruger for eksempel i stigende grad Comdia til markedsdialog, hvor kommunen beskriver, hvad der er planer om at sætte i udbud i de kommende fem år. På den måde kan virksomhederne byde ind med, hvad de kan, og hvad de vil foreslå af andre løsninger, før opgaven er beskrevet i et endeligt udbud,” siger Casper Helbo-Nielsen.

På Comdia er dialogen mellem det offentlige og virksomhederne helt åben, og på den måde sikres det, at fremsynede virksomheder får mulighed for at byde ind med deres visionære tanker før et endeligt bud – og samtidig har andre eksperter mulighed for at kommentere for at sikre, at udbuddet i sidste ende lever op til de højeste standarder på markedet.

“Hvis en virksomhed kommer med forslag, der favoriserer deres egne produkter, kan konkurrenterne se det og komme med indsigelser. Det sikrer, at beslutningstagerne i det offentlige i hvert fald er klædt på til at beskrive ønskerne bedst muligt,” forklarer Casper Helbo-Nielsen, som understreger, at udbudsloven i høj grad er skrevet, så den understøtter det lokale erhvervsliv frem for de store internationale spillere:

Der er meget snak om, at alle opgaver skal i EU-udbud, men faktisk er det omvendt. Udbudsloven siger, at kommunerne direkte skal begrunde, hvorfor en given opgave ikke bør udføres af små og mellemstore virksomheder, så systemet understøtter både lokal konkurrence og lokale leverandører.

Læs mere om Comdia, der drives af virksomheden Processio på Den fynske virksomhedsportal.

ESG-strategien er bestyrelsens ansvar – Er din SMV-bestyrelse klædt på?

Af Professor Annabeth Aagaard, Aarhus Universitet I takt med at EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) trækker virksomhederne tættere på en ny virkelighed, står danske SMV’er over for en afgørende transformation. CSRD kræver, at store virksomheder systematisk rapporterer på en lang række ESG-parametre, herunder deres samlede CO₂-aftryk. Dette indebærer ikke blot deres egen udledning (Scope […]

Direktør Jytte Reinholdt forlader Fynsk Erhverv i 2025

Efter 17 år som direktør har Jytte Reinholdt meddelt Fynsk Erhvervs bestyrelse, at hun ønsker at overlade stafetten til en ny direktør i løbet af 2025. Beslutningen vil først træde i kraft, når en passende afløser er fundet. “Under Jytte Reinholdts ledelse har Fynsk Erhverv gennemgået en markant udvikling. Organisationen og bestyrelsen er blevet professionaliseret, […]

Revy-ejer: “Jeg er vant til at skabe noget ud af ingenting”

Lars Arvad er direktør og ejer af Odense Sommerrevy, en af Danmarks førende revyer. Virksomheden drives i dag med en professionel bestyrelse og et strategisk fokus, der sikrer både kunstnerisk og økonomisk succes. Lars Arvad har selv haft en central rolle i udviklingen, fra at stå for alt i starten til at samarbejde med erhvervsfolk, […]

Nytårskur og boblende netværk

Til årets nytårskur i Fynsk Erhverv var huset fyldt med engagerede medlemmer, der kom til en inspirerende eftermiddag fyldt med netværk, videndeling og spændende oplæg om det nye års muligheder og udfordringer for erhvervslivet. Bestyrelsesleder Henrik Neelmeyer bød velkommen og satte ord på nogle af de muligheder, 2025 kan bringe for erhvervet. Direktør Jytte Reinholdt […]

Nytårshilsen 2025

Når vi siger farvel til 2024 og byder 2025 velkommen, er det en oplagt anledning til at reflektere over året, der er gået, og se fremad mod de muligheder og udfordringer, der ligger foran os.

Flere fynske virksomheder står foran et generationsskifte

Behovet for generationsskifte blandt små og mellemstore virksomheder har aldrig været større, fordi mange ejere nærmer sig pensionsalderen, samtidig med at flere ejere allerede sælger deres livsværk, når de er 45-50 år gamle.

Lokal vidensdeling driver udviklingen af HR-rollen

HR har en unik mulighed for at tage en endnu mere aktiv rolle i udviklingen af fremtidens bæredygtige organisationer. Og det er præcis, hvad virksomhederne i Fynsk Erhvervs HR-netværk gør. Fynsk Erhvervs HR-netværk er vi ikke bare med på sidelinjen – vi er med til at sætte kursen. HR er ikke blot en støttefunktion eller […]

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.