Nyheder • 21/10/2022

FV22: Sæt taksterne ned på Storebælt og afvikl gælden

Det er helt uacceptabelt, at borgere og virksomheder skal betale kunstigt høje broafgifter for at køre over Storebæltsbroen, fordi politikerne disponerer over milliardstore udbytter fra Sund & Bælt til finansiering af projekter andre steder i landet. Det tangerer særbeskatning. Det er de fynske virksomhederne enige i. Det viser en dugfrisk stikprøve i Det fynske Erhvervspanel.

Senest har partierne bag Infrastrukturaftalen 2035 disponeret over 7,9 mia. kr. til realisering af aftalen. Et beløb, der burde være hentet fra den fælles kasse og i stedet være anvendt til at afdrage på gælden.

Denne praksis bør ophøre med øjeblikkelig virkning, og broafgifterne helt afskaffes, når broanlægget er tilbagebetalt. Herefter bør omkostningerne til vedligeholdelse m.v. afholdes af Staten, og de 21 km over Storebælt sidestilles med øvrige motorvejsstrækninger i Danmark.

Indtil da bør broafgifterne reduceres, så vi kan få realiseret det vækstpotentiale, som eksisterer over en bred front – erhvervsmæssigt, kulturelt, socialt m.fl. i Storebæltsregionen og imellem Øst- og Vestdanmark, præcis som vi ser det ske i Lillebæltsregionen.

Det vil være en betydelig forbedring af erhvervslivets rammevilkår og dermed understøtte virksomhedernes konkurrencekraft. Og det vil danne grobund for yderligere vækst og investeringer og styrke mobiliteten i en tid, hvor der er kamp om arbejdskraften.  Resultatet vil også være et positivt afkast i form af øgede skatteindtægter.  Skatteindtægter, der går i den fælles kasse, og som kan anvendes til de mange påtrængende infrastrukturinvesteringer rundt omkring i landet.

Det betyder også, at broafgifterne over Storebælt i fremtiden alene skal fastsættes i forhold til at sikre afvikling af gælden og vedligeholdelse af anlægget – og ikke holdes kunstigt oppe for f.eks. at finansiere andre infrastrukturprojekter eller sikre økonomien i fremtidige broprojekter.  Det må finansieres af den fælles kasse.

Det nyvalgte folketing bør tage det ansvar på sig og få rettet op på den fejlslagne kurs.

International gymnasieuddannelse i Odense styrker Fyns muligheder for at tiltrække global arbejdskraft

Når Nyborg Gymnasium i 2027 åbner en ny IB-afdeling i Odense, er det ikke kun en gevinst for kommende elever og familier. Det er også et vigtigt skridt for det fynske erhvervsliv, som i stigende grad konkurrerer internationalt om kvalificeret arbejdskraft. Den nye afdeling placeres tæt ved Odense Banegård, hvilket gør tilbuddet let tilgængeligt for […]

Virksomheder får nye perspektiver på HR gennem Fynsk Erhverv-forløb

Nye generationer, længere arbejdsliv og kamp om kvalificerede medarbejdere får HR til at fylde mere i virksomhederne. Fynsk Erhverv-forløb skal bringe akademikernes kompetencer tættere på de opgaver.

Fyn må ikke miste troen på fremtiden

Fyn må ikke miste troen på fremtiden. Der er ingen tvivl om, at mange lige nu følger udviklingen på Fyn med stor alvor. Historierne om Vestas’ nedskæringer på Lindø og Novo Nordisks beslutning om at trække i bremserne i Odense giver grund til bekymring. Ikke kun på grund af arbejdspladserne her og nu – men fordi de minder os om, hvor hurtigt verden omkring os kan ændre sig.

Velatir vil gøre Odense til afsæt for europæisk AI-vækst

Da Velatir meldte sig ind i Fynsk Erhverv, handlede det ikke kun om at blive en del af endnu et netværk. For den odenseanske softwarevirksomhed er medlemskabet også en mulighed for at komme tættere på det fynske erhvervsliv og bruge sin egen viden om kunstig intelligens, teknologi og digital sikkerhed i en lokal sammenhæng. Virksomheden […]

AI binder design og forretning sammen i JABS Group

Når Fynsk Erhverv og Hesehus 28. maj afholder Den Fynske E-handelskonference, bliver AI og digital transformation sat ind i en konkret forretningsmæssig ramme. Arrangementet samler beslutningstagere, digitale ledere og e-handelsprofessionelle til en formiddag med cases, keynote, paneldebat og netværk om, hvordan nye teknologier kan skabe reel værdi i virksomhedernes hverdag.

Startups skal have bedre rammer på Fyn

Fyn har gode muligheder for at skabe stærke startups, men der mangler stadig kapital, kommerciel erfaring og tættere adgang til de første kunder. Det mener Lisbeth Chawes, techleder, investor, bestyrelsesmedlem i Fynsk Erhverv og CEO i softwarevirksomheden Finari.dk. Det fortæller hun i podcasten 3-2-1 Erhverv, hvor hun mødes med Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk Erhverv, […]

Fynsk Erhverv og Fynske Bank samler netværk i Masterclass

Da Fynsk Erhverv og Fynske Bank samlede virksomheder til Fynske Masterclass med militærpsykolog Anders Kjærgaard, skete det som en del af Fynsk Erhvervs Topmøde på Frederik VI’s Hotel. Her blev deltagerne præsenteret for erfaringer fra ekstreme miljøer, men også for pointer, der rammer direkte ind i en travl ledelseshverdag. For Anne Dyrehauge, direktør i Fynsk […]

Når verden rykker sig – og virksomheder skal følge med

Forårets Fynsk ErhvervsTopmøde satte spot på en verden i bevægelse og på, hvordan fynske virksomheder navigerer i den. Der er perioder i historien, hvor udviklingen føles næsten stillestående. Og så er der perioder, hvor alting pludselig accelererer.

Tietgenprismodtager bygger videre på ejerfamiliernes værdier

Dorthe Lund Kaack har ikke haft for vane at stille sig selv forrest. Som direktør i C.C.N. Holding, bestyrelsesmedlem i Micro Matic og en del af den ene ejerfamilie bag den globale Odense-virksomhed kommer hun fra et ejerskab, hvor fællesskabet traditionelt har fyldt mere end den enkelte person.