Nyheder • 13/03/2019

Endelig: Udvidelse af motorvejen syd om Odense er på vej

Trafik

Udvidelsen af motorvejen syd om Odense har topprioritet i infrastrukturplanen fra regeringen og Dansk Folkeparti. Det er rigtig godt nyt for det fynske erhvervsliv, der meget længe har råbt højt om behovet for flere motorvejsspor.

Politikerne har lyttet til det fynske erhvervsliv, der længe har peget på udfordringerne med trængsel og kødannelse på den fynske motorvej. I infrastrukturplanen, som regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag, er en udvidelse af motorvejen syd om Odense ét af vejprojekterne i fase 1, der påbegyndes i 2021. Dermed sker udvidelsen fra fire til seks spor mellem afkørsel 50, Hjallese, og afkørsel 53, Odense V, som en direkte forlængelse af den igangværende udvidelse af motorvejen på Vestfyn.

”Vi er rigtig glade for, at politikerne har lyttet til det fynske erhvervsliv. Behovet for en udvidelse har længe været stort, og med udsigt til endnu mere trafik på strækningen er det påtrængende nødvendigt, at der endelig er fundet finansieringen til strækningen syd om Odense, og vi ser frem til, at maskinerne blot kan fortsætte, når udvidelsen af motorvejen på Nr. Aaby og Odense V. er færdiggjort”, siger direktør i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt.

Vigtigere end nogensinde før

At en udvidelse af motorvejen syd om Odense er vigtigere for det fynske erhvervsliv end nogensinde før, kan aflæses i den seneste undersøgelse i Det fynske erhvervspanel. Hele 56 procent svarer, at en udvidelse af motorvejen syd om Odense er den vigtigste erhvervspolitiske udfordring, som den kommende regering skal løse. Forud for folketingsvalget 2015 blev en lignende undersøgelse gennemført, og her var motorvejen det vigtigste tema i 32,42 procent af erhvervsledernes øjne.

”Erhvervslivet har i mange år været udfordret med besværlig motorvejstrafik, der koster både tid og penge. Vi får fra 2021 nogle år med vejarbejde, nedsatte hastigheder og køkørsel. Men når de seks spor er på plads, vil vi forhåbentlig være trængslerne kvit”, siger Jytte Reinholdt og understreger, at udvidelsen af den fynske motorvej ikke blot er til gavn for fynboerne, men for alle danskere, der kører frem og tilbage mellem Øst- og Vestdanmark.

Motorvejen er nummer ét

Der er i infrastrukturplanen på samlet 112,7 mia. kroner afsat 1,1 mia. kroner til den cirka 14 km lange strækning syd om Odense. Pengene hentes bl.a. fra udbyttet på trafikken på Storebæltsbroen.

”De to ekstra spor er en absolut nødvendighed, så vi må leve med, at finansieringen er skabt af indtægter på Storebælt. Vi mener stadig, at der skal lavere afgifter på trafik over broen, men vi er nødt til at rangordne vores ønsker, og der er motorvejen nummer ét”, siger Jytte Reinholdt.

Nyhed

Fynsk Erhverv satte vigtige valgtemaer til debat forud for Folketingsvalget

Første halvår af 2019 bød på flere valg, herunder et Folketingsvalg. Fynsk Erhverv er det fynske erhvervslivs fælles talerør, og derfor spurgte vi virksomhederne via Det fynske erhvervspanel om, hvilke temaer, der var de vigtigste i den kommende valgkamp. Top-5...

Nyhed

2019 har allerede budt på nyt på flere fronter

Når selskabet er godt, flyver tiden. 2019 er snart et halvt år gammel. I Fynsk Erhverv har der været masser af godt selskab ved arrangementer, på netværks-møderne og når vi har fulgtes ad til garderoben efter Business Bar. Henrik Neelmeyer,...

Nyhed

Velkommen til den nye regering og tillykke til to fynske ministre

Danmark har fået en ny regering, der er trukket i arbejdstøjet i sommervarmen. Stort tillykke til de nye ministre og ikke mindst god arbejdslyst. I regeringen sidder to fynske ministre. Dan Jørgensen er udnævnt til klima-, energi- og forsyningsminister, mens...