Nyheder • 13/03/2019

Endelig: Udvidelse af motorvejen syd om Odense er på vej

Udvidelsen af motorvejen syd om Odense har topprioritet i infrastrukturplanen fra regeringen og Dansk Folkeparti. Det er rigtig godt nyt for det fynske erhvervsliv, der meget længe har råbt højt om behovet for flere motorvejsspor.

Politikerne har lyttet til det fynske erhvervsliv, der længe har peget på udfordringerne med trængsel og kødannelse på den fynske motorvej. I infrastrukturplanen, som regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede onsdag, er en udvidelse af motorvejen syd om Odense ét af vejprojekterne i fase 1, der påbegyndes i 2021. Dermed sker udvidelsen fra fire til seks spor mellem afkørsel 50, Hjallese, og afkørsel 53, Odense V, som en direkte forlængelse af den igangværende udvidelse af motorvejen på Vestfyn.

”Vi er rigtig glade for, at politikerne har lyttet til det fynske erhvervsliv. Behovet for en udvidelse har længe været stort, og med udsigt til endnu mere trafik på strækningen er det påtrængende nødvendigt, at der endelig er fundet finansieringen til strækningen syd om Odense, og vi ser frem til, at maskinerne blot kan fortsætte, når udvidelsen af motorvejen på Nr. Aaby og Odense V. er færdiggjort”, siger direktør i Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt.

Vigtigere end nogensinde før

At en udvidelse af motorvejen syd om Odense er vigtigere for det fynske erhvervsliv end nogensinde før, kan aflæses i den seneste undersøgelse i Det fynske erhvervspanel. Hele 56 procent svarer, at en udvidelse af motorvejen syd om Odense er den vigtigste erhvervspolitiske udfordring, som den kommende regering skal løse. Forud for folketingsvalget 2015 blev en lignende undersøgelse gennemført, og her var motorvejen det vigtigste tema i 32,42 procent af erhvervsledernes øjne.

”Erhvervslivet har i mange år været udfordret med besværlig motorvejstrafik, der koster både tid og penge. Vi får fra 2021 nogle år med vejarbejde, nedsatte hastigheder og køkørsel. Men når de seks spor er på plads, vil vi forhåbentlig være trængslerne kvit”, siger Jytte Reinholdt og understreger, at udvidelsen af den fynske motorvej ikke blot er til gavn for fynboerne, men for alle danskere, der kører frem og tilbage mellem Øst- og Vestdanmark.

Motorvejen er nummer ét

Der er i infrastrukturplanen på samlet 112,7 mia. kroner afsat 1,1 mia. kroner til den cirka 14 km lange strækning syd om Odense. Pengene hentes bl.a. fra udbyttet på trafikken på Storebæltsbroen.

”De to ekstra spor er en absolut nødvendighed, så vi må leve med, at finansieringen er skabt af indtægter på Storebælt. Vi mener stadig, at der skal lavere afgifter på trafik over broen, men vi er nødt til at rangordne vores ønsker, og der er motorvejen nummer ét”, siger Jytte Reinholdt.

Nyhed

Timer på toppen i bæredygtighedens tegn

På Fynsk ErhvervsTopmøde den 27. marts ser vi på bæredygtighed i det fynske erhvervsliv. Flere generationer er på plads, når der holdes Fynsk ErhvervsTopmøde på Brandts i Odense. Aftenen sætter bæredygtighed på dagsordenen, og vi får sammen øje på gevinsterne...

Nyhed

Motorvejen er en fælles sag for fynske folketingskandidater

Seks fynske folketingskandidater fik sat tal og virkelighed på udfordringerne på E20 syd om Odense ved paneldebatten hos GASA Group, der også gav en rundvisning i det nye domicil i Odense SV. Hos GASA Group kører driften på minuttet, når...

Nyhed

Fynsk ErhvervsTopmøde – Sæt bæredygtighed på dagsordenen

Blikket er aftenen igennem rettet mod bæredygtighed. På Fynsk ErhvervsTopmøde onsdag den 27. marts – i forlængelse af den ordinære generalforsamling – får deltagerne godt selskab, spændende viden og pænt med inspiration til at komme i gang med bæredygtig omstilling...