Ukategoriseret • 07/05/2025

Dialog om udfordret varedistribution i Odense City

Varedistribution i Odense City har altid været et problem, og kombinationen af stigende godsmængder og byfortætning gør ikke udfordringerne mindre.

Distributørerne oplever bl.a. dagligt trængsel og forsinkelser og P-bøder som følge af manglende parkeringsbåse til de store biler, hvilket resulterer i, at medarbejdere skal transportere varer over store afstande. Nogle går helt op til 15.000 skridt om dagen med tunge varer på deres palleløftere.  Andre vognmænd har decideret svært ved at få chauffører til at køre de daglige ruter i Odense Centrum på grund af de vanskelige forhold.

Derfor havde Fynsk Erhverv arrangeret et møde med Odense Kommune, repræsenteret ved rådmand Søren Windel og fagligt ansvarlige fra By- og Kulturforvaltningen, hvor repræsentanter fra de distributører der dagligt betjener forretninger, hoteller, restauranter m.fl. i centrum fik lejlighed til at dele deres oplevelser og udfordringer, og ikke mindst deres konstruktive løsningsforslag.

Der var forståelse for de problemstillinger, som vi bragte frem, og et tilsagn fra rådmanden om at der hurtigst muligt udarbejdes et katalog over mulige forbedringer og løsninger i bymidten, der tager hensyn til såvel virksomheder, borgere som distributører m.fl.

Vi har brug for holdbare løsninger, der kan sikre varer på hylderne, øl i hanerne og linned på hotellerne osv. i fremtiden – og acceptable vilkår for distributørerne og deres ansatte

siger direktør Jytte Reinholdt og fortsætter:  “Vi ser nu frem til at se forvaltningens oplæg, og så spiller vi i Fynsk Erhverv som altid gerne med, så vi kan få testet de konkrete tiltag af, som vi fik indkredset, og sikret, at byen fungerer ’både til hverdag og fest’.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.