Nyheder • 14/12/2020

Det vi gør nu, gør en forskel

Julemåneden plejer at være fyldt med sociale aktiviteter – med kollegerne og i familierne. Det ser dog ikke ud til at blive i samme omfang i år, hvor smittetal og restriktioner sætter sine begrænsninger. Uanset om virksomhederne så vælger at skrue op for julegaverne eller helt at droppe dem i år, så ligger der i begge handlinger en klar anerkendelse af den indsats, medarbejderne har ydet i det forgangne år under de svære omstændigheder, og et stærkt ledelsesmæssigt fokus på at sikre, at virksomhederne får det bedste afsæt for at komme godt tilbage efter coronaen.

Efter 10 måneder med hjælpepakker og restriktioner har virksomhederne efterhånden fundet fodfæstet og en ny undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel i Fynsk Erhverv viser, at virksomhederne er klar til at tage de bedste erfaringer med sig ind i det nye år. Som en erhvervsleder kommenterer i undersøgelsen, så har ’Covid 19 betydet en fuldstændig gennemgang og ’støvsugning’ af virksomheden, hvilket har ført til en større effektivisering’. Hele 46% fremhæver øget digitalisering som en af de positive effekter, og næsten lige så mange peger på nye og bedre arbejdsgange. Det er interessant og viser, at ’det vi gør nu, gør en forskel’.

Der er ingen tvivl om, at vi i mange virksomheder og brancher er blevet ramt af en gevaldig storm. Nogle endda en ren tsunami. Her tænker jeg naturligvis på hele hotel og konferencemarkedet, med larmende stilhed til følge. Men vi står ved en skillevej nu, hvor det amerikanske præsidentvalg er afgjort, BREXIT en kendsgerning og flere Covid19-vacciner er på vej på markedet. Forhåbentligt et paradigmeskifte fra frygt og restriktioner til optimisme og nye muligheder.

Undersøgelsen afdækker ligeledes virksomhedernes fokus på den helt korte og lidt længere bane. Og her er der ingen tvivl om, at tæt på 90% af virksomhederne har fokus på at tilpasse organisationen og forretningsmodellen til den nye virkelighed. 95% har fokus på at øge indtjeningen, og det skal dels ske ved at øge produktiviteten (85%) dels ved at introducere nye produkter og services på markedet (84%).

Undersøgelsen viser over en bred kam, at der er et skarpt fokus på digitalisering, automatisering, bæredygtighed, professionalisering og ressourcer i virksomhederne i de kommende år.

Ifølge samme undersøgelse kan vi forvente at se flere ejer-/generationsskifter og køb/salg af virksomheder, selvom langt hovedparten af de fynske virksomheder primært har fokus på at vækste egen virksomhed indefra (90%).

Der er mange ubesvarede spørgsmål, som vi er utålmodige efter at få besvaret:  Kommer efterspørgslen tilbage? Helt/Delvist? Hvornår? Kan vi holde priserne? Hvordan med konkurrenterne? Leverandørerne? Kan vi tiltrække de dygtigste medarbejdere og specialister, når vi får gang i hjulene igen? Osv.

Vi står i virksomhederne klar i startblokken, klar til at tage fat og få sat gang i væksten igen. Klar til post-corona-tiden. Min appel til alle er at udvise den største ansvarlighed i julemåneden og ind i den kolde vinter og på den måde være med til at gøre tiden frem til en genåbning af samfundet så kort som muligt.

Det vi gør nu, gør en forskel – og sammen er vi stærkest.

God jul.

Debatindlæg af Henrik Neelmeyer, formand for Fynsk Erhverv,  i Fyens Stiftstidende den 14. december 2020.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk