Nyheder • 23/05/2022

Det gode brand er en fælles opgave

De fynske virksomheder har et fælles ansvar, når det drejer sig om at lokke ny arbejdskraft til øen: Meget handler nemlig om at fortælle de mange gode historier om Odense og Fyn.

Det mener i hvert fald Niels Thorborg, der er koncernchef i 3C GROUPS og formand for bestyrelsen på SDU, og det var i kraft af sidstnævnte, at han tidligere i maj talte ved Small Great Nations roadshow på SDU i Odense.

Formålet med roadshowet er at belyse lokale styrker og udfordringer i forhold til den grønne omstilling og ikke mindst at diskutere, hvordan regionen tiltrækker de mennesker, der skal til for at løfte opgaven.

“Vi har en helt fantastisk by med fantastiske uddannelsesmuligheder, masser af strålende kulturtiltag som Tinderbox, Brandts og H.C. Andersen Festivalen, og selvom der måske gik 60-70 år, hvor Odense sov lidt, så er vi vågnet nu, og vi er i gang.

Derfor er det også vigtigt, at alle husker at tale Odense op og ikke ned, for jeg er faktisk lidt bekymret for, hvordan det skal gå frem til 2035,” sagde Niels Thorborg, før han slog fast, at der stadig er plads til forbedringer.

”Der sker en hel masse, og der er investeret 50 milliarder i Odense i løbet af de seneste 10 år. På de fleste områder gør vi det rigtig godt, men der er ingen tvivl om, at klimaet skal tænkes endnu mere ind i hverdagen. Det meste erhvervsliv bygger op omkring efterspørgslen og forbrugernes adfærd, og der kan vi også se, at der sker en udvikling. Meget af det, som vi gør er rigtigt, og er gode projekter, men vi skal holde en sammenhæng, og jeg prøver selv at skubbe alt det, jeg kan,” sagde Niels Thorborg, der blev suppleret af Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, som også var en del af panelet:

”Alle de fynske virksomheder er på den samme vækstrejse, og der tror vi på, at co-creation og partnerskaber er en stor del af løsningen. Partnerskaber for handling er FNs 17. verdensmål, og vi har i Fynsk Erhverv defineret et 18. verdensmål, der omhandler mod og risikovillighed. Jeg er overbevist om, at der gemmer sig mange, store væksteventyr i fynske samarbejder i de kommende år, hvis vi tør udvise netop mod og risikovillighed” siger Jytte Reinholdt, der deler Niels Thorborgs ønske om fælles branding:

”Vi har brug for rigtigt mange kompetencer, og derfor er det også vigtigt, at vi kan tiltrække de rigtige mennesker til Fyn.

Derfor er det vigtigt, at vi bliver ved med at arbejde på at gøre det så attraktivt som muligt at bo her, og at der er noget for alle målgrupper, uanset om vi taler studerende, ledere, specialister m.fl.. Og så skal vi blive ved med at fortælle de gode historier, om hvor gode vi er på Fyn.”

Kansas skaber forspring med bæredygtighed og digital styrke

Fristads Kansas står i en branche, hvor prisen ofte er et parameter, og konkurrencen er intensiv. Alligevel fastholder virksomheden sin position gennem en kombination af digitalisering, stærke bæredygtighedstiltag og ordentlighed.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Bcompany.dk satser på vækst med AI og trivsel

Efter en sanering har direktør Tanja Bluhme sat kursen mod vækst, hvor stærkere netværk og et kompromisløst fokus på trivsel skal styrke bcompany.dk’s konkurrencekraft.

Københavnsk tilflytter engagerer sig i det fynske erhvervsliv

Rikke Maj Thauer har taget en markant beslutning: Hun og hendes mand har rykket teltpælene op i hovedstaden for at lancere Thauer Stresscenter og Østerlund Refugium. Med flytningen følger også et ønske om at blive en aktiv del af det fynske erhvervsliv. “Vi vil gerne bidrage til udviklingen her på Fyn, og derfor giver det […]

Mentorprojekt viser styrken i fortrolige relationer

Da Rikke Bech Skougaard søgte en mentor gennem Fynsk Erhverv, blev hun sat i forbindelse med Jan Sterobo. Det udviklede sig til et forløb, hvor erfaring, sparring og tillid har skabt nye perspektiver – og vist, hvordan netværket kan bruges aktivt.

Det fynske Vækstbarometer 2025

Det fynske Vækstbarometer 2025 er klar. Her er viden og inspiration fra de fynske virksomheder til at realisere yderligere potentiale og skabe en positiv udvikling og vækst i virksomhederne i fremtiden.

Bæredygtighed når vinden vender

I en tid, hvor reglerne bliver skrevet om, vejret skaber berettigede og uberettigede overskrifter, og folkestemningen skifter med vinden, er det en reel udfordring at holde kursen i det komplekse bæredygtighedslandskab.

Brinkmann: Ledelse handler også om menneskekendskab

En god leder er ikke nødvendigvis den, der ved mest om teknologi eller har styr på flest KPI’er. Ifølge professor i psykologi ved Aalborg Universitet Svend Brinkmann er det vigtigere at kende mennesker – og at have autoritet i ordets egentlige betydning.

BCM Transtech løfter datasikkerheden til næste niveau

BCM Transtech A/S arbejder hver dag i krydsfeltet mellem avanceret mekanik, digitalisering og kundernes høje krav til driftssikkerhed. Den kombination gør datasikkerhed til en strategisk nødvendighed – og en disciplin, virksomheden nu styrker yderligere.

Unge ledere giver ny energi til fynske virksomheder

Young PRO-netværket i Fynsk Erhverv samler unge ledere og fagansvarlige i små, fortrolige grupper. Seks gange om året mødes de for at dele erfaringer, udfordre hinanden og få nye perspektiver på ledelse – nogle gange gennem besøg hos fynske virksomheder.

Fynsk tech-startup tager kampen op mod billedmisbrug

Kan man bygge en teknologisk verdensnyhed fra Odense? Thomas Eriksson mener ikke bare, at man kan – han er i fuld gang med at bevise det. Får han ret, kan Sasha blive en økonomisk succeshistorie.