Nyheder • 23/05/2022

Det gode brand er en fælles opgave

De fynske virksomheder har et fælles ansvar, når det drejer sig om at lokke ny arbejdskraft til øen: Meget handler nemlig om at fortælle de mange gode historier om Odense og Fyn.

Det mener i hvert fald Niels Thorborg, der er koncernchef i 3C GROUPS og formand for bestyrelsen på SDU, og det var i kraft af sidstnævnte, at han tidligere i maj talte ved Small Great Nations roadshow på SDU i Odense.

Formålet med roadshowet er at belyse lokale styrker og udfordringer i forhold til den grønne omstilling og ikke mindst at diskutere, hvordan regionen tiltrækker de mennesker, der skal til for at løfte opgaven.

“Vi har en helt fantastisk by med fantastiske uddannelsesmuligheder, masser af strålende kulturtiltag som Tinderbox, Brandts og H.C. Andersen Festivalen, og selvom der måske gik 60-70 år, hvor Odense sov lidt, så er vi vågnet nu, og vi er i gang.

Derfor er det også vigtigt, at alle husker at tale Odense op og ikke ned, for jeg er faktisk lidt bekymret for, hvordan det skal gå frem til 2035,” sagde Niels Thorborg, før han slog fast, at der stadig er plads til forbedringer.

”Der sker en hel masse, og der er investeret 50 milliarder i Odense i løbet af de seneste 10 år. På de fleste områder gør vi det rigtig godt, men der er ingen tvivl om, at klimaet skal tænkes endnu mere ind i hverdagen. Det meste erhvervsliv bygger op omkring efterspørgslen og forbrugernes adfærd, og der kan vi også se, at der sker en udvikling. Meget af det, som vi gør er rigtigt, og er gode projekter, men vi skal holde en sammenhæng, og jeg prøver selv at skubbe alt det, jeg kan,” sagde Niels Thorborg, der blev suppleret af Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, som også var en del af panelet:

”Alle de fynske virksomheder er på den samme vækstrejse, og der tror vi på, at co-creation og partnerskaber er en stor del af løsningen. Partnerskaber for handling er FNs 17. verdensmål, og vi har i Fynsk Erhverv defineret et 18. verdensmål, der omhandler mod og risikovillighed. Jeg er overbevist om, at der gemmer sig mange, store væksteventyr i fynske samarbejder i de kommende år, hvis vi tør udvise netop mod og risikovillighed” siger Jytte Reinholdt, der deler Niels Thorborgs ønske om fælles branding:

”Vi har brug for rigtigt mange kompetencer, og derfor er det også vigtigt, at vi kan tiltrække de rigtige mennesker til Fyn.

Derfor er det vigtigt, at vi bliver ved med at arbejde på at gøre det så attraktivt som muligt at bo her, og at der er noget for alle målgrupper, uanset om vi taler studerende, ledere, specialister m.fl.. Og så skal vi blive ved med at fortælle de gode historier, om hvor gode vi er på Fyn.”

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]

Nyt MasterClass-forløb: Anerkendt forretningsudvikler klæder fynske SMV’ere på til en foranderlig verden

Fynske Bank og Fynsk Erhverv tilbyder nu i samarbejde en helt ny MasterClass for fynske SMV’er, der får mulighed for at styrke deres forretningsmodel gennem et forløb med den anerkendte forretningsudvikler Michael N. Wilkens. Han har erfaring med strategiarbejde i mere end 200 danske og internationale virksomheder og oplever stor succes med sit fokus på […]

Lucia Care: Boost produktiviteten og arbejdsglæden

Dyb træthed er i dag et problem mange oplever, hvilket er med til at reducere både arbejdsglæden, kreativiteten og performance i de danske virksomheder. For at komme problemet til livs, har speciallægerne Nanna Kirkebjerg og Christian Bøving fra Lucia Care invitereret partnervirksomheder til foredrag om danskernes søvnudfordringer.

Lyt til erhvervslivet

De kommunale budgetter for det kommende år er på plads, og det afslører, at 2025 er kommunalt valgår. Fyn er et naturligt arbejdskraftopland for enhver virksomhed, uanset postnummer. Eller burde i hvert fald være det. Desværre har vi en utilstrækkelige kollektiv trafik, der gør det vanskeligere at tiltrække dygtige medarbejdere udenfor Odense og de fynske købstæder. Det kalder på en plan og på handling.

Orifarm: Imponerende vækstrejse bygger på mod og ambitioner

Orifarms imponerende vækstrejse har fra starten været præget af at tænke ud over Danmarks grænser. I dag ser virksomheden et stort potentiale for Odense inden for Life Science, som kan være med til at styrke hele Fyn.