Nyheder • 23/05/2022
Det gode brand er en fælles opgave
De fynske virksomheder har et fælles ansvar, når det drejer sig om at lokke ny arbejdskraft til øen: Meget handler nemlig om at fortælle de mange gode historier om Odense og Fyn.
Det mener i hvert fald Niels Thorborg, der er koncernchef i 3C GROUPS og formand for bestyrelsen på SDU, og det var i kraft af sidstnævnte, at han tidligere i maj talte ved Small Great Nations roadshow på SDU i Odense.
Formålet med roadshowet er at belyse lokale styrker og udfordringer i forhold til den grønne omstilling og ikke mindst at diskutere, hvordan regionen tiltrækker de mennesker, der skal til for at løfte opgaven.
“Vi har en helt fantastisk by med fantastiske uddannelsesmuligheder, masser af strålende kulturtiltag som Tinderbox, Brandts og H.C. Andersen Festivalen, og selvom der måske gik 60-70 år, hvor Odense sov lidt, så er vi vågnet nu, og vi er i gang.
Derfor er det også vigtigt, at alle husker at tale Odense op og ikke ned, for jeg er faktisk lidt bekymret for, hvordan det skal gå frem til 2035,” sagde Niels Thorborg, før han slog fast, at der stadig er plads til forbedringer.
”Der sker en hel masse, og der er investeret 50 milliarder i Odense i løbet af de seneste 10 år. På de fleste områder gør vi det rigtig godt, men der er ingen tvivl om, at klimaet skal tænkes endnu mere ind i hverdagen. Det meste erhvervsliv bygger op omkring efterspørgslen og forbrugernes adfærd, og der kan vi også se, at der sker en udvikling. Meget af det, som vi gør er rigtigt, og er gode projekter, men vi skal holde en sammenhæng, og jeg prøver selv at skubbe alt det, jeg kan,” sagde Niels Thorborg, der blev suppleret af Fynsk Erhvervs direktør, Jytte Reinholdt, som også var en del af panelet:
”Alle de fynske virksomheder er på den samme vækstrejse, og der tror vi på, at co-creation og partnerskaber er en stor del af løsningen. Partnerskaber for handling er FNs 17. verdensmål, og vi har i Fynsk Erhverv defineret et 18. verdensmål, der omhandler mod og risikovillighed. Jeg er overbevist om, at der gemmer sig mange, store væksteventyr i fynske samarbejder i de kommende år, hvis vi tør udvise netop mod og risikovillighed” siger Jytte Reinholdt, der deler Niels Thorborgs ønske om fælles branding:
”Vi har brug for rigtigt mange kompetencer, og derfor er det også vigtigt, at vi kan tiltrække de rigtige mennesker til Fyn.
Derfor er det vigtigt, at vi bliver ved med at arbejde på at gøre det så attraktivt som muligt at bo her, og at der er noget for alle målgrupper, uanset om vi taler studerende, ledere, specialister m.fl.. Og så skal vi blive ved med at fortælle de gode historier, om hvor gode vi er på Fyn.”