Nyheder • 17/02/2021

Danske fragtmænd: Medarbejdere blev hørt af statsministeren

På de danske landeveje har der været betydeligt mindre trafik end sædvanligt under coronakrisen, hvor mange har arbejdet hjemmefra. Men de ændrede hverdagsmønstre har til gengæld betydet øget pres på fragtfirmaerne, hvor de ansatte har svære kår på mange områder.

Martin Mortensen og Kenneth Hirtshals
Martin Mortensen og Kenneth Hirtshals i dialog med Mette Frederiksen.

Nogle af de udfordringer havde fået Martin Juhl, der er Terminalchef ved Danske Fragtmænd i Odense til at række ud efter statsminister Mette Frederiksen, som kvitterede med at takke ja til en virtuel rundvisning på terminalen i Odense og en dialog med de ansatte – virtuel, naturligvis.

“Det handlede om, at vi gerne ville fortælle statsministeren om de udfordringer, vi har i transportbranchen, hvor tingene jo ikke er gået i stå, som det er i samfundet. Mange af de ansatte har en svær situation, fordi de i sagens natur ikke kan arbejde hjemmefra, og dermed kan de ikke have børn i hjemmeskole,” fortæller Martin Juhl.

Over nettet mødte Mette Frederiksen en repræsentant for Danske Fragtmænds terminal i Odense samt to chauffører fra to forskellige fragtfirmaer, og ifølge Martin Juhl, var der stor tilfredshed med resultatet over hele linjen:

Vores medarbejdere oplevede bestemt, at de blev hørt, da de fortalte om deres dagligdag og de udfordringer, som de har. For eksempel kunne de fortælle, at de ikke længere har adgang til toiletfaciliteter hos kunderne, og det ved vi, at hun tog notits af, for efterfølgende har hun sendt os et videosvar som opfølgning

TV2 Fyn dækkede begivenheden, og du kan se ind indslag her. Mette Frederiksens efterfølgende videosvar er delt på Danske Fragtmænds Youtube-side.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen