Nyheder • 11/03/2021

Covid-19 som transformator

Covid-19-pandemien har sat yderligere skub i en række globale tendenser, herunder digital handel.

Nye tal fra årets B2B-ehandelsanalyse viser, at hele 82% af erhvervsindkøbene foretages via onlinekanaler, og 36 % foretager erhvervsindkøb i udenlandske netbutikker. Ligeledes afslører denne analyse, at 23% af B2B virksomhederne har foretaget flere online erhvervsindkøb i løbet af det sidste år, og at 18% forventer, at denne trend varer ved det kommende år.

Her er altså konkrete signaler om en fortsat udvikling i den digitale handel, som ikke mindst Covid-19-pandemien har sat fart i.

Og det kan ikke mindst vores transport- og logistikvirksomheder, som har haft meget travlt det seneste år, bekræfte.

Flere fynske virksomheder skal med på bølgen
En undersøgelse i Det fynske Erhvervspanel viser, at hver femte fynske virksomhed modtog ordre fra egen webshop i 2020, og hver fjerde modtog ordrer fra digitale markedsplatforme, såsom Amazon mfl.. Ligeledes viser en undersøgelse, som Nordea har fået foretaget blandt 600 nordiske SMV’er, at hver fjerde virksomhed, som i dag tilbyder online-salg, først har gjort det efter coronaudbruddet. 58% oplever et øget eller stærkt behov for udvikling af digitale-salgsløsninger.  Det viser, at flere fynske virksomheder med fordel kan omfavne digitaliseringen og gøre sig synlige og søgbare der, hvor kunderne  er tilstede:

Flemming Rasmussen, erhvervskundedirektør i Nordea. Foto: Robert Wengler

“Vi ser nu for alvor, hvordan forbruget rykker sig til handel på nettet, siger den fynske erhvervskundedirektør i Nordea, Flemming Rasmussen og fortsætter:

Og det får stadig flere virksomheder til at sætte strøm til deres salg. Dels på grund af konkurrencen fra nye digitale platforme, og dels fordi nedlukning og restriktioner under corona accelererer en udvikling, der allerede var i gang,

En undersøgelse fra McKinsey viser at, de organisationer som var hurtigst til at eksperimentere med – og investere mere kapital end deres konkurrenter i – nye digitale teknologier, er kommet bedst ud af krisen. Det gælder altså om at være på forkant.

Brug Covid19 som transformator og sæt fart i den digitale udvikling af din virksomhed. Dine konkurrenter gør det – og dine kunder forventer det.

Videnforum: Adgang til ny viden i et fortroligt forum

Fynsk Erhvervs Videnforum har siden 2022 tilbudt erhvervsledere en unik platform for strategisk sparring, videndeling og personlig udvikling. Her mødes ledere fra forskellige brancher i et fortroligt rum, hvor konkrete problemstillinger bliver diskuteret, erfaringer bliver delt, og nye løsninger bliver skabt. Møderne er professionelt faciliteret og sikrer, at deltagerne får konkrete redskaber, inspiration og løsninger […]

Lars Bak: Samtaler på cyklen er noget særligt

Ifølge eks-pro Lars Bak, så er cykelture perfekte til at lære hinanden at kende. Og kombinationen af cykling, erhvervsliv og personlig udvikling er det perfekte match.

Unge ledere skal styrkes i nye netværk hos Fynsk Erhverv

Hos Fynsk Erhverv åbnes dørene nu til et helt særligt Young Pro-netværk, der skal hjælpe unge ledere med at udvikle sig fagligt og personligt i et fortroligt og inspirerende forum. Thomas Olsen, som er udpeget til at facilitere netværket, bringer mere end 20 års erfaring med ledelse og udvikling af nye ledere ind i projektet. […]

BCM Transtech: Fra lokal maskinfabrik til global markedsleder

Broby: Da BCM Transtech besluttede at satse alt på en enkelt niche, ændrede det virksomhedens kurs for altid. Fra at have været en klassisk, lokal maskinfabrik med et bredt fokus på at løse alle nærværende udfordringer, blev fokus i begyndelsen af 2000’erne skarpt rettet mod ét enkelt marked. Den strategi har gjort dem til verdens […]

Hesehus: Vil vinde hele verden med brugerdreven innovation af teknologierne som løftestang

Interview med Lars Hedal, administrerende direktør i Hesehus For 22 år siden var det ikke mange, der så mulighederne indenfor digitalisering og tech – eller EDB, som det blev kaldt dengang. Men det gjorde det nystiftede e-handelshus Hesehus. Medstifter og administrerende direktør Lars Hedal fortæller, at virksomheden fra starten havde en målsætning om at skabe […]

BG Burcharth i 100 år: Fra smøreolie til CO₂-fangst og grøn innovation

BG Burcharth er en af pionererne inden for bæredygtige løsninger, og virksomheden arbejder målrettet på at forblive aktuelle i et hurtigt skiftende marked. Men under den moderne facade ligger der en historie, der strækker sig tilbage til 1924, hvor BG Burcharth blev grundlagt i en baggård i Odense som leverandør af olie og smøreudstyr til byens værksteder.

USA’s nye verdensorden: Trusler og muligheder for fynske virksomheder under Trump

Efter nyhedsbureauet APs udmelding om, at Donald Trump har vundet det amerikanske præsidentvalg, står verden over for en betydelig omvæltning, mener tidligere forsvarschef Peter Bartram. Den 21. november kommer Peter Bartram til Fynsk ErhvervsTopmøde, hvor han deler sin viden og erfaringer om, hvad den nye globale verdensorden har af betydning for de fynske virksomheder.

HJHansen Recycling Group: Bæredygtighed som katalysator for god forretning

Interview med administrerende direktør Mogens Bach Christensen Bæredygtighed er på ingen måde et nyt koncept for HJHansen Recycling Group. Faktisk ligger det i virksomhedens DNA, forklarer administrerende direktør Mogens Bach Christensen. Siden 1880’erne har virksomheden arbejdet med cirkulær økonomi og et ansvarligt forbrug af ressourcer ved at opkøbe, forarbejde og videresælge hestesko, klude og ben […]

Integris Composites: Konkurrence styrker innovationen

VISSENBJERG: Integris Composites (Integris) er et fynsk ingeniør- og designhus med dybe rødder i det fynske, idet virksomheden oprindeligt udspringer fra det A.P. Møller-ejede Roulund. Virksomheden har gennem årene opbygget en produktion baseret på dyb materialeindsigt, og i dag er Integris etableret som en international aktør inden for avancerede kompositmaterialer til forsvarsindustrien. Med højteknologiske løsninger, […]