Nyheder • 22/01/2013

3. spor er nødvendigt nu!

Fynsk Erhverv har foretaget en lynundersøgelse blandt medlemsvirksomhederne om betydningen af et 3. motorvejsspor på E20 mellem Middelfart og Odense. Og erhvervslivet er ikke i tvivl. Alle respondenter svarede således uden undtagelse, at et 3. spor vil have betydning for deres virksomhed.

Som de største gevinster ved et 3. spor peges på ’øget produktivitet’ og ’øget vækst’ samt ’bedre vilkår for rekruttering og fastholdelse af medarbejdere’. Og står det til de fynske virksomheder, skal det 3. motorvejsspor finansieres over skatten, da eksempelvis roadpricing vil forringe konkurrenceevnen og forårsage tab af markedsandele.

Se den fulde undersøgelse her

”Der er ingen tvivl om, at trængslen på den fynske motorvej bremser væksten og investeringslysten i de fynske virksomheder. Enhver moderne virksomhed uanset branche er ramt – enten på produktiviteten i form af tabt arbejdstid og forsinkede leverancer eller de oplever store udfordringer med at kunne tiltrække og fastholde nøglemedarbejdere i virksomhederne. Derfor må vi kraftigt appellere til partierne bag trafikforliget om at finde midlerne til den fynske motorvej nu.

Vi kan garantere øget vækst, stigende produktivitet, flereinvesteringer og øget beskæftigelse i de fynske virksomheder – Er det ikke det, regeringen efterlyser?”

Jens Hempel-Hansen
Formand i Fynsk Erhverv
og adm. direktør i H.J. Hansen Genvinding

 

 

”Det 3. motorvejsspor hen over Fyn er nødvendigt for at undgå trafikalt sammenbrud på Fyn. Transportbranchen og deres kunder plages hver eneste dag af forsinkelser som følge af kødannelser forårsaget at tæt trafik og mange ulykker på den fynske motorvej. Regeringen og Folketinget har det fulde ansvar for at hovedfærdselsåren på tværs af Danmark bliver gearet til at rumme den stærkt stigende trafik, og der kan ikke herske tvivl om at udvidelsen af den fynske motorvej skal have højeste prioritet”

Søren Nielsen
Direktør i Blue Water Shipping og formand for Fynske Speditører

 

 

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen

Fokusér på personalet: Tidlig indsats kan skabe bedre trivsel

Flere virksomheder rykker fokus fra brandslukning til forebyggelse, når det gælder medarbejdernes trivsel. Det handler om at være tæt på, tilgængelig – og klar, før problemerne vokser sig store. Det fortæller blandt andre Betina Dich Skipper, der driver virksomheden Human Navigator.

Masterclass i strategi og innovation begejstrede deltagerne

At skabe vækst og innovation kræver tid og refleksion – en udfordring for mange virksomheder, hvor daglig drift ofte tager al opmærksomhed. Masterclass-forløbet i strategi og innovation fra Fynske Bank og Fynsk Erhverv har imidlertid givet en række fynske virksomheder en unik mulighed for at arbejde målrettet med forretningsudvikling og netværk. “Alene det at sætte […]

Titech-direktør: At sige målene højt var første skridt mod succes

Fra eltavler i kælderen til landsdækkende koncern. Ulrik Juul har altid tænkt stort – og sagt det højt. Nu er Titech Electric solgt, men han fortsætter rejsen mod endnu større ambitioner som direktør i sit livsværk