Nyheder • 29/12/2020

2020 bød på store udsving hos Milling Hotels

For hotelejerne Dorte og Jan Milling fra Milling Hotels A/S har 2020 erhvervsmæssigt været et år præget af ekstreme op- og nedture. På den ene side slutter året af med ni lukkede hoteller, og på den anden side kan ledelsen se tilbage på et år, der bød på den travleste juli måned nogensinde.

Og ligesom for at understrege udsvingene, blev hotelparret nomineret til EY Entrepreneur Of The Year og PwCs Årets Ejerleder-pris kort tid før coronaepidemien umuliggjorde alle tanker om alternative juleshows.

“Vi kom fra et fantastisk 2019, men 2020 har selvfølgelig været et meget svært år at drive hotel i, og vi tager priserne som et skulderklap for, at vi driver en god og stabil forretning, hvor vi længe har haft fokus på at levere en god service,” siger Jan Milling.

Hotelpar går forrest – side om side med ansatte

Ifølge Jan Milling tilfalder en stor del af æren for årets to priser de ansatte, som har været meget engagerede i virksomhedens udvikling, der handler om at flytte fokus fra prisen.

“Vi ville gerne være kendt for noget andet end prisen, for den kan alle sætte ned. Og så har vores medarbejdere har selv udviklet et koncept, som vi kalder POMES – ”Pludselig Opstået Mulighed for Exceptionel Service”. Her kan alle vores ansatte hver måned nominere hinanden for at have gjort noget særligt godt, som ligger ud over det, som man kunne forvente,” siger Jan Milling og kommer med et eksempel på en POMES-nominering.

“En af vores ansatte lånte sit eget, private barnesæde ud til en kunde, som havde lejet en bil, og det er jo ikke noget, man forventer. Det synes jeg er et godt eksempel på, at de ser det som mere end et arbejde, og den udvikling er vi glade for som ledere. Vi har også sagt til de ansatte, at de ikke skal lade sig begrænse. Hvis de får den idé at lave en lagkage, skal de bare gøre det. Vores filosofi er, at jo gladere kunderne er, jo gladere er medarbejderne,” konstaterer den 10-dobbelte hotelejer, der gerne selv smøger ærmerne op, når der er brug for det.

“Vi har en meget flad struktur, og Dorte og jeg sidder ikke bare på vores kontor. Hvis medarbejderne kommer med noget til os, så skal vi nok hjælpe med at løse det,” siger han videre.

Forventer langsom bedring i 2021

Jan Milling glæder sig i sagens natur til normale tilstande, og selvom udsigterne er noget lange, har han de positive briller på.

“Jeg ser mulighederne for en fantastisk fremtid. 1. kvartal bliver garanteret noget møg, men så tror jeg, at vi kommer på 50-60 procent i andet kvartal og derfra går det bare videre fremad,” siger hotelejeren, som gerne tager den største optur fra 2020 med videre:

“Der var dobbelt så mange danske turister, som der plejer at være, og juli er den største sommermåned nogensinde. Der var ikke en eneste seng tilbage. Det var vildt at prøve, at vi skulle omstille os fra 0 procent til 110 procent på kort tid. Jeg tror, at danskerne har fået øjnene op for, at der er dejligt i Danmark, og hvis vejret tillader det, holder de gerne ferie her,” fortæller Jan Milling.

Paneldebat om attraktive arbejdspladser: Tid, tillid og tydelighed

Hvordan skaber vi sunde virksomheder og attraktive arbejdspladser på Fyn – og hvordan balancerer vi de mange hensyn i en kompleks tid? Det var omdrejningspunktet for en levende paneldebat på Fynsk ErhvervsTopmøde.

Video: Årets Tietgenpris-modtager bygger byer og fællesskaber

Tietgenprisen 2025 går til Per Jørgensen – medejer og bestyrelsesformand i 5E Byg A/S og drivkraft bag en lang række initiativer, der har sat tydelige aftryk i Middelfart og på Fyn.

Ekspert: Virksomheder skal holde fokus på det væsentlige

Ifølge arbejdsmarkedsresearcher Alexandra Krautwald giver målstyring kun mening, når virksomheden ser helheden og har tålmodighed til at fastholde forandringer, indtil de har bidt sig fast.

Albani: Tillid starter hos ledelsen – det er noget vi opbygger sammen

I dagens Danmark er tillid en forudsætning for overhovedet at kunne tiltrække og fastholde medarbejdere. Det har ændret måden, man driver bryggeri på hos Royal Unibrew.

Novo Nordisk i Odense: “Vi kommer ikke med spidse sko”

Når Stine Wolf Randrup træder op til debatten på Fynsk ErhvervsTopmøde den 30. april, bliver det med et klart budskab: Novo Nordisk er kommet til Odense for at blive – men med stor respekt for det fællesskab, de træder ind i. “Vi går ind i det her med ydmyghed. Vi ved, vi starter højt og […]

Kolster risikerer at sige nej til ordrer – tiltrækning af medarbejdere er blevet en ledelsesdisciplin

Hos Tømrer- og snedkerfirma Kolster A/S i Middelfart er der gang i hjulene. Men uden nok medarbejdere til at følge med efterspørgslen risikerer direktør Tue Christiansen at skulle sige nej til opgaver, han gerne ville tage ind. Markedet er der. Kunderne er der. Men for at kunne sige ja, kræver det folk – og dem […]

Stadil: Fremtidens lederskab kræver sult, mod og kant

Christian Stadil har altid gået sine egne veje. Han kombinerer buddhisme med benhård forretning og investeringer i startups med meditation og meningsfulde arbejdsfællesskaber. Til september gæster han Learn X, hvor han deler sine erfaringer med at lede i en tid præget af AI, innovation og strategisk usikkerhed.

Klimapraktikanter gav Danren Bogdol fremdrift og struktur

Danren Bogdol er en professionel servicevirksomhed med base i Odense, der gennem mere end 40 år har leveret rengøringsydelser til offentlige og private kunder i hele landet. Virksomheden bygger på faglighed, effektivitet og ordentlighed.

HR-netværk gav LAIT værktøjer til aktuel udfordring

Da Gert Rasmussen fra det digitale bureau LAIT i begyndelsen af året præsenterede en konkret HR-udfordring i Fynsk Erhvervs HR-netværk, gjorde han det med et klart formål: At få andres ærlige blik på situationen